استایلیست شخصی

آدرس شخصیتی در نحوه بیان کردن خودمان به چه شکل است؟

آیا فکر می‌کنید به این درجه رسیده‌اید که بدانید از استایل خودتان چه می‌خواهید و چه سبک‌هایی را دنبال می‌کنید؟

ابتدا باید به سراغ این مسئله برویم که شما چه تصویر ذهنی و قضاوت‌هایی در مورد سبک خودتان دارید؟ اگر به شما بگویند که خودتان را در یک جمله به صورت خلاصه معرفی کنید به سراغ چه آدرس‌های شخصیتی از خودتان می روید؟ مخاطب به چه شکلی شما را در نگاه اول باید بشناسد؟

اجازه دهید مثالی برای شما بزنیم، به طور مثال شما این تصویر را از خودتان دارید که من یک فرد سی ساله ام، اگر می‌خواهید من را به خوبی پیدا کنید، سراغ افرادی بروید که شغلشان مرتبط با کسب و کار است، در بین آنها سراغ افرادی بروید که همیشه سعی می‌کنند سبکشان را به صورت کلاسیک حفظ کنند.

همچنان سراغ افرادی بروید که برای کت شلوار خودشان از شخصی دوزی استفاده می‌کنند و جزئیات برایشان بسیار اهمیت دارد، در بین آنها، سراغ افرادی بروید که همیشه یقه‌ی پیراهن خودشان را با فرم گسترده یا پهن با گره‌ی کروات Four in Hand  انتخاب می‌کنند، همچنان سراغ افرادی بروید که به تمیزی و برق کفش‌هایشان اهمیت می‌دهند، افرادی که از کت و شلوار‌هایی با رنگ‌های خنثی و کلاسیک استفاده می‌کنند.

ببینید این مسیر، شما را چطور به سمت پیدا کردن یک استایل شخصی هدایت می‌کند، شما کاملاً می‌توانید که متوجه این موضوع شوید که ترجیحات و سبکتان، از چه ارزش‌هایی پیروی می کنند؟

نمی‌خواهم که خیلی این مسئله را پیچیده کنم، اما شما باید در ابتدا، یک تعریفی از خودتان برای دیگران داشته باشید، حتی ممکن است هیچ وقت فرصتی پیش نیاید که شما بتوانید استایل خودتان را برای دیگران توضیح بدهید، از این رو باید هوشمندانه عمل کنید.

شاید از شما سوال پرسیده شود که شما آدم جدی یا شوخ طبعی هستید؟ اما به ندرت پیش خواهد آمد که شخصی از شما سوال کند که شما اصولاً لباس هایتان کلاسیک است یا مینیمال ؟ به این دلیل این موضوع را مطرح کردیم که حداقل، شما با دانستن اینکه چه ترجیحاتی در استایل دارید، در موقعیت‌هایی که حضور دارید، چه تصمیماتی برای استایل خودتان خواهید گرفت؟

همیشه باید به این موضوع توجه داشته باشید استایل شخصی شما بسیار مهم است، به این دلیل که شما از طریق استایل شخصی تان می‌توانید فرصت‌های خوبی در محیط کار، روابط و حتی شناخت بهتری از خودتان ایجاد کنید.

پس از اینکه یاد گرفتید چگونه سبک شخصی و یا آدرس شخصیتی خود را به دیگران توضیح دهید، لازم است به نکته مهم دیگری توجه کنید: یک استایلیست روانشناس نیست.
این موضوع بارها مطرح می‌شود و به همین دلیل، ارزش دارد که کمی بیشتر درباره آن صحبت کنیم.

در جلساتی که با مشتریانم دارم، گاهی اوقات سوالاتی از آن‌ها می‌پرسم؛ مثلاً اینکه:

  • چه تصویری از خودشان دارند؟
  • یا در موقعیت‌های خاص، چگونه خودشان را می‌بینند؟

این سوالات به ظاهر ممکن است شبیه روانشناسی به نظر برسد، اما باید بدانیم که این کار کاملاً با روانشناسی متفاوت است.

استایلیست روانشناس نیست


نقش استایلیست و تفاوت آن با روانشناسی
فردی که در زمینه مشاوره تصویر (Image Consultant) فعالیت می‌کند، وظیفه دارد هویت واقعی مشتری را شناسایی کند. این شناسایی از طریق بررسی ترجیحات، سبک شخصی، و شخصیت مشتری انجام می‌شود. هدف اصلی این است که مشتری به تصویری که از خود در ذهن دارد، نزدیک‌تر شود.

ایجاد تصویر واقعی، نه تحلیل روانشناختی
در این فرآیند، تمرکز استایلیست بر ظاهر، سبک، و بازتاب شخصیت مشتری در انتخاب‌های ظاهری است، نه بررسی عمیق رفتارها یا ریشه‌یابی روانشناختی آن‌ها. بنابراین، استایلیست‌ها باید این مرز مهم را بشناسند و از ورود به حوزه‌هایی که تخصصشان نیست، خودداری کنند.

شناخت صفات شخصیتی: ابزار پیش‌بینی، نه فال‌گیری

شناخت صفات شخصیتی در ارتباط با افراد، به‌هیچ‌وجه به معنای فال‌گیری یا پیشگویی نیست. هدف از این شناخت، تنها پیش‌بینی رفتارهای احتمالی افراد است، نه بیشتر.

برای مثال، در حرفه‌هایی مانند استایلینگ، تحلیل شخصیت افراد اهمیت زیادی دارد. اما یک نکته بسیار مهم این است که استایلیست‌ها نباید وارد موضوعات عمیق روانشناسی شوند. رفتارهای ریشه‌ای افراد، مانند اینکه، در کودکی چه تجربه‌هایی داشته‌اند یا چرا در شرایط خاص دچار استرس می‌شوند، به وظایف یک استایلیست ارتباطی ندارد!

نقش استایلیست در تحلیل شخصیت
وظیفه اصلی یک استایلیست این است که با شناخت صفات شخصیتی مشتری، بتواند رفتارها و نیازهای او را پیش‌بینی کند. این شناخت به استایلیست کمک می‌کند تا بهترین پیشنهادات را برای مشتری ارائه دهد.

اما اگر استایلیست بخواهد فراتر از این پیش برود و وارد حوزه‌های روانشناسی عمیق شود، این کار دیگر در حیطه تخصص او نیست و ممکن است به‌ اشتباه شبیه تراپیست، به نظر برسد.

خط قرمز: استایلیست روانشناس نیست!
یک استایلیست باید مرزهای حرفه‌ای خود را بشناسد و به آن پایبند باشد. تحلیل صفات شخصیتی مشتری تنها ابزاری برای بهبود ارتباط و ارائه خدمات بهتر است، نه چیزی فراتر از آن.

شما می‌توانید از طریق فهرست زیر به وظایف استایلینگ، شغل استایلینگ و هر چیزی که باید در مورد آن بدانید، دسترسی داشته باشید.


پیام بگذارید