mojtaba reyhani & sina nik nahad

استایلیست‌ها در حوزه‌ی فشن چقدر نقش مهمی دارند؟

صنعت فشن و دنیای استایل همیشه دو حرفه‌ی متفاوت‌اند که برای رشد و نشان دادن خلاقیت‌های افراد در طول تاریخ، رویکرد‌های متنوع و افراد زیادی را به کار گرفته‌اند. صنعت فشن همیشه در هر برهه‌ای از زمان حرفی برای گفتن دارد و آن را از طریق زیبایی شناسی به چشم جهانیان می‌ رساند. فشن در واقع یکی از رویکردهای اجتماعی است که انسان‌ها سعی کرده‌اند از این طریق، ماهیت خود و همچنین آن چیزی را که در ذهنشان دنبال‌ می‌کنند، را ملموس کنند.

مشاغل مد

اما دنیای استایل در کنار این صنعت پر زرق و برق، در چه مشاغلی فعالیت دارد؟

استایل همیشه برادر ناتنی فشن بوده و با وجود اختلاف نظر، همچنان پا به پای قوانین فشن رشد کرده است. استایل و فشن همیشه بر یکدیگر تاثیرات زیادی دارند و از همین رو هیچگاه نمی‌توان این دو مقوله را به طور کاملاً مستقل از هم در نظر گرفت.

اگر بخواهیم دنیای استایل را به صورت اجمالی بررسی کنیم، می‌توان آن را اینگونه تعریف کرد : استایل فرآیندی است که در طی آن افراد، از طریق متوسل شدن به قوانین دنیای فشن و زیبایی‌های شخصیتی، ماهیت اصلی منطبق بر خودشان را بروز می‌دهند.

در این نوشتار ما سعی کرده‌ایم، به بررسی دو حرفه‌ مهم که در دنیای استایل و فشن با هم دخیل هستند، بپردازیم. افراد زیادی در این صنعت مشغول به کار هستند، اما داستان دنیای فشن و استایل توسط دو گروه بزرگ یعنی فشن استایلیست‌ و پرسونال استایلیست‌ حکایت می‌شود.

بد نیست که شما هم برای شناخت بهتر مسیر کاری خودتان در این دنیای پر هیجان، با ما تا پایان این نوشتار همراه باشید و تفاوت‌ها و تعاریف کاری این دو حرفه را بشناسید.


نگاهی کوتاه به واژه‌ی استایل

واژه Style در لغت به معنی سبک و سیاق است، این پیام را به مخاطب می‌رساند که هر فردی در مقابل امورات پیش روی خود به چه شکل رفتار می‌کند و چه اقداماتی را در جهت برآورده کردن نیاز جسمی و روحی خود انجام می‌دهد. استایل همیشه بر گرفته از سلیقه شخصی افراد بوده و شما با دقت کردن در آن، به سلیقه و روحیات یک فرد می‌توانید پی ببرید.

اما افراد در حوزه‌ی استایلینگ، درچه زمینه‌هایی فعالیت دارند؟

پرسونال استایلیست و فشن استایلیست

قبل از اینکه به موضوع مورد بحثمان بپردازیم، بد نیست که برای درک بهتر، مقاله‌ تفاوت‌های دنیای استایل و فشن را بخوانید. این کار به شما کمک می‌کند که فهمی آسان تر از تفاوت پرسونال استایلیست‌ها و فشن استایلیست‌ها داشته باشید. درست است که این افراد در حرفه استایلینگ مشغول‌اند و در زمینه‌های واگذاری شده به آن‌ها از سلیقه خود به همراه قوانین دنیای فشن، استفاده می‌کنند؛ اما تفاوت‌های اساسی بین این دو گروه وجود دارد.

تفاوت فشن استایلنگ و پرسونال استایلینگ در چیست؟

‎بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به حوزه‌ی استایل و دنیای مد هستند؛ مشتاق‌اند که سریع‌‌تر و موثرتر در این حوزه شروع به کار کنند تا به شهرت کافی برسند و بقای حیات کاری خود تضمین کنند، اما اگرعمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، باید بدانیم که واقعاً به چه حوزه‌ای در این صنعت علاقه مند هستیم. با ندانستن تفاوت‌های این حرفه‌ها شاید از ادامه مسیر کاری و خلاقیت خود باز بمانیم.

Personal Stylist Vs Fashion Stylist


‎اینکه به پرسونال استایلینگ و یا فشن استالینگ علاقه مندید، با سلایق و علایق شما مرتبط است اما بین این دو حرفه، تفاوت های مهمی وجود دارد:

‎از آنجایی که کلمه‌ی استایلیست در دامنه‌های بسیار گسترده‌ای و برای هر زمینه‌ای، چه درست و چه به اشتباه، استفاده می‌شود، می‌تواند باعث کج فهمی و سردرگمی برای افراد تازه کار شود و آن‌ها را در تعیین مسیر کاریشان دلسرد کند. صد‌ها مسیر شغلی حرفه‌ای در دنیای فشن وجود دارند، از این رو پیدا کردن یک حرفه مناسب برایتان شاید سخت باشد!

استایلیست شخصی یا Personal Stylist چه کسی است؟

‎پرسونال استایلینگ یکی از عرصه‌هایی است که افراد شاغل در آن، همیشه پر مشغله اند. از آنجایی که افراد بسیاری روز به روز به این امر پی می‌برند که بهترین دارایی، سرمایه گذاری بر روی خودشان است، پرسونال استایلیست‌ها به یکی از اهرم‌های مهم و تاثیرگذار در دنیای مد و استایل تبدیل شده‌اند.

پرسونال استایلیست‌ها در راستای خود مراقبتی افراد فعالیت می‌کنند. این استایلیست‌ها به مشتریان خود کمک می‌کنند که با پوشش مناسب، شایستگی خود را برای موقعیت‌های مهم تجاری و اجتماعی نشان دهند.

پرسونال استایلیست‌ سعی می‌کند تا کمد لباس‌ و ظاهری را برای افراد انتخاب کند که بهترین‌ وجهه را برای هر شخص ایجاد می‌کند. پرسونال استایلیست‌ها، بر اساس فرم بدن، رنگ پوست، شخصیت، سلیقه و سبک زندگی آنها، بهترین وجهه را برای مراجعه کنندگانشان می‌سازند. استایل شخصی در اصل سفری به درونیات و ظاهر هر فردیست و استایلیست شخصی در این سفر به افراد کمک می‌کند تا درونیات خود را با ویژگی‌های ظاهریشان هماهنگ کنند و بهتر بشناسند.

استایلیست شخصی باید ارتباطی عمیق و نزدیکی با مشتریان خود داشته باشد تا با درک اهداف و سبک منحصر به فرد آنها، بر ایجاد یک کمد لباس که نمایانگر ماهیت مشتری است، متمرکز شود. این تمرکز، از طریق شناخت قوانین استایل و همچنین روحیات مشتریان و انتخاب اینکه کدام یک از قوانین دنیای مد و استایل مناسب یک مشتری است، حاصل می‌شود.

استایلیست آقایان


فرآیند استایل شخصی، معمولاً با جلساتی شروع می‌شود که استایلیست در طی آن‌ها، باید مشتری خود را بشناسد. برای مثال اینکه:

  • چه کاری برای امرار معاش انجام می‌دهد؟
  • چه سلایق و علایقی دارد؟
  • به چه رنگ‌هایی علاقه دارد و به چه رنگ‌هایی علاقه ندارد؟
  • کمد لباس فعلی او از چه آیتم‌هایی تشکیل شده است؟
  • در آخر هویت مشتری‌اش چیست؟

در این جلسات باید مطرح شوند. استایلیست باید به این موضوعات، اشراف داشته باشد. 

بعد از جلسات آشنایی، استایلیست شخصی شروع به کار می‌کند. قطعاً منظور ما از شروع به کار این نیست که یک استایلیست شخصی باید حتماً شروع به پیشنهاد برای خرید کند! بلکه بالعکس یک استایلیست شخصی، در آغاز باید توانایی کاستن و ویرایش با همان ابزار فعلی را داشته باشد.

تجربه استایلیست 

یک استایلیست ماهر کسی است که در قدم اول، کمد لباس مشتری خود را تجزیه و تحلیل کند و حتی از آن بکاهد و سپس به دنبال افزودن به کمد لباس مشتری باشد. استایلیست‌های شخصی در قدم‌های اولیه با تجزیه و تحلیل کمد لباس افراد و همچنین شکل بدن مشتری‌شان به تناسب‌ها و ترکیبات مناسب مشتری‎شان می‌رسند.

شاید فکر کنیم که خب، پس تجربیاتی که هر استایلیست از دنیای فشن و ترند‌ها دارد، کجا به کار خواهند آمد؟

هیچ استایلیست با تجربه و کار بلدی در قدم‌های اول، بدون توجه به ماهیت و سرمایه شما، شروع به اضافه کردن محصول به کمد لباس شما نمی‌کند. اگر این اتفاق برایتان پیش آمد، باید بدانید که قطعاً با استایلیست خوبی طرف نیستید.

تجربیات استایلیست شخصی، آن جایی به کار خواهند آمد که مشتریان درخواست بازبینی کمد لباسشان را بکنند. در این مرحله استایلیست شخصی عموماً آیتم‌هایی را که از قبل برای مشتری در نظر گرفته است در یک استودیو یا اتاق پرو جمع آوری می‌کند و شروع به ایجاد ظاهر‌های (Look) متفاوت از مشتری می‌کند.

look بستن بدین معناست که یک استایلیست با توجه به ماهیت فردی هر شخص، ظاهرها و لباس‌های متناسب با افراد را گردآوری کند و آن‌ها را به مشتریان خود ارائه دهد. بسیاری از استایلیست‌ها حتی در برخی از موارد با مشتریان همراه می‌شوند تا در خریدشان به عنوان پرسونال شاپر نیز کمک کنند و از بوتیکی به مغازه ای دیگر می‌روند تا آیتم های کلیدی متناسب با مشتری شان را بیابند.

استایلیست شخصی


ساخت ارزش در الگوی فکری مشتری مهم ترین کار یک استایلیست است.

یکی از کار‌هایی که استایلیست شخصی همیشه باید در اولویت داشته باشد این است که سعی کند به مشتری خود حس اطمینان بدهد که این امر، یکی از ارزشمندترین جنبه‌های حرفه ای در استایل شخصی است.

این کار می‌تواند چنان تجربه‌ای دگرگون‌ کننده برای مشتریان باشد که باعث تغییر نحوه نگرش آنها به خود و زندگی‌شان شود. با ایجاد این اعتماد به نفس حاصل شده از شخصیت مشتری، استایلیست شخصی به مشتریان خود، ذوق و دیدگاه جدیدی نسبت به زندگی تزریق می‌کند. دراصل اگر بخواهیم به کار استایلیست شخصی عمیق‌تر نگاه کنیم، استایلیست شخصی بر مبنای ظاهر افراد، سعی می‌کند تا سرمایه گذاری‌های کاربردی را برای خود مراقبتی، به افراد ارائه دهد.

اساس کاری استایلیست‌های شخصی همانطور که از اسمشان پیداست، بر مبنا تک تک افراد است . کار استایلیست شخصی مستقل از هر نوع وابستگی به تاثیرات دنیای اطراف به مشتری است؛ بدین معنا که یک استایلیست شخصی در شروع به کار خود، فرد مورد نظر را به طور مستقل از جامعه و به صورت تکی مورد مطالعه قرار می‌دهد و بعد از شناخت وی، شروع به پیشنهادات متنوع می‌کند.


فشن استایلیست‌ها چه کسانی هستند؟

برای اینکه به تفاوت این دو حوزه استایلینگ اشاره کنیم، بهتر است در ابتدا بگوییم که تفاوت عملکردی این دو حرفه با وجود شباهت‌های زیادی، فقط بر روی مشتری هدف است. استایلیست‌های شخصی بر روی اشخاص حقیقی جامعه به صورت تکی مطالعه می‌کنند در صورتی که فشن استایلیست‌ها بیشتر بر پایه قوانین دنیای فشن برای مدل‌ها و افراد بسیار سرشناس دنیای فشن و کت واک‌ها کار می‌کنند.

استایلیست‌های مد بیشتر با مدل‌ها برای سرمقاله‌های مد، مجلات، فیلم‌ برداری و عکاسی همکاری می‌کنند. یک فشن استایلیست می‌تواند درانتخاب جهت گیری هنری (artistic direction) یک مجموعه یا کمپین تاثیر گذار باشد، اما وظیفه اصلی فشن استایلیست این است که لباس‌ها و اکسسوری‌هایی را بر تن مدل‌ها بپوشاند که متناسب با فضا یا تصویر برند است.

استایلیست مد

فشن استایلینگ به دو قسمت مهم تقسیم می شود;

مطبوعاتی (Editorial Styling) و تجاری (Commercial Styling)

البته فشن استایلیست‌ها در حوزه استایل شخصی نیز می‌توانند کار کنند و در این زمینه اگر قرار باشد با افراد به صورت تکی کار کنند، اغلب به سمت سلبریتی‌ها و افراد سرشناس جامعه می‌روند و برای آن‌ها ظاهر‌های متناسبشان را گردآوری و ارائه می‌کنند. این دقیقاً همان جایی است که فشن استایلیست‌ها وارد زیرشاخه دیگری از فشن استایلینگ به نام سلبریتی استایلینگ می‌شوند. سلبریتی استایلیست‌ها برای یک فرد سر شناس جامعه، بر اساس استایل‌هایی که دنیای فشن دیکته می‌کند، ظاهر‌یا Look انتخاب می‌کنند و شاید آنقدر‌ها هم به ماهیت درونی فرد سلبریتی توجه زیادی نکنند. در اصل مبنای کاری سلبریتی استایلیست‌ها برای افراد سلبریتی، بیشتر مقوله فشن است نه شخصیت آن‌ها.

استایلینگ ادیتوریال چیست؟

در این حوزه همانطور که از کلمه‌ی ادیتوریال مشخص است افراد شاغل برای گرفتن عکس‌ها و همچنین ایجاد جذابیت‌های بصری برای مجلات متمرکز هستند. عکس‌هایی که از طریق مجلات و سرمقاله‌ها به صورت چاپی یا آنلاین منتشر ‌می‌شوند، همگی بر عهده ی استایلیست ‌های ادیتوریال می‌باشند.

ادیتوریال استایلیست

جذابیت ادیتوریال استایلینگ از آزادی عمل زیاد برای خلاقیت و ایجاد زیبایی بصری نشات می‌گیرد. شما به عنوان یک استایلیست ادیتوریال، در مکان‌های مختلف صرفاً برای فروش محصولات حضور ندارید بلکه، استایلیست‌های ادیتوریال برای این استخدام می‌شوند تا تصاویر یا فیلم‌های محرکی تولید کنند که می‌توانند در مجلات یا پلتفرم رسانه آنلاین نیزمنتشر شوند و جامعه هدف را به خرید محصولات نمایش داده شده تشویق کنند. یک استایلیست ادیتوریال کاری جز داستان گویی به صورت تصویری ندارد.

تمامی عکس‌هایی که شما در مقالات، مجلات، پرتره‌ها، مصاحبه‌ها و عکس‌های که در مجلاتی فشن، چون Elle و Vogue می‌بینید، همگی نمونه‌هایی از محتوا‌های تولید شده توسط استایلیست‌های ادیتوریال هستند.


استایلینگ تجاری چیست؟

استایلیست‌های تجاری معمولاً توسط برندها استخدام می‌شوند تا به آن‌ها در فروش یک محصول کمک کنند. در اصل استایلیست‌های تجاری در راستای تجارت و روابط تجاری از قوانین دنیای استایل و فشن بهره می‌گیرند. یک برند، اغلب یک یا چند استایلیست تجاری را برای ایجاد تصاویر خیره کننده محصول گرد هم می‌آورد که هدف اصلی‌شان، فروش محصول یا تبلیغ یک کالکشن است.

اصل ماجرای تجارت

در اصل یک استایلیست تجاری کاری جز ایجاد استایل‌هایی که از نظر تجاری صرفه اقتصادی دارند و بیشتر به فروش می‌روند، ندارد. این افراد همچنین سعی می‌کنند که محصولات تولید شده را طوری در قالب دنیای استایل و فشن عرضه کنند که به سرعت، جامعه هدفشان مجذوب آن‌ها شود. برای مثال زمانیکه یک استایلیست یک لوک بوک پیشنهادی با مجموعه‌ای از ظاهرهای کمتر از 5 میلیون را به شما پیشنهاد می‌کند، در اصل او در حوزه ی تجاری کار کرده است.

استایلینگ تجاری


فست فشن و استایلینگ تجاری

نمود استایلیست‌های تجاری بیشتر در داخل سایت‌های برند های فست فشن است. جایی که قرار است ظاهر یک مدل با یک مبلغ از پیش تعیین شده کامل و ساخته شود. البته ناگفته نماند که در این راستا، استایلیست‌های ادیتوریال نیز برای صحنه سازی و همچنین ایجاد نقاط بصری به کمک استایلیست‌های تجاری می‌آیند. 

همه چیز از استایل‌ کردن مدل‌ها برای کت واک، تولید لوک‌ بوک (Look Book) و تبلیغات رسانه‌های اجتماعی و محتوای تجارت الکترونیک (E-commerce) جزئی از وظایف یک استایلیست تجاری هستند.

اغلب پروژه‌های تجاری بزرگ، به افراد استایلیست سر شناسی سپرده می‌شوند که توانایی ادیتوریال و ساختن استایل‌های چشمگیر و خیره کننده را داشته باشند. دراصل یک استایلیست تجاری برای اینکه بخواهد در کاری که انجام می‌دهد خبره باشد، ابتدا باید به عنوان استایلیست مطبوعاتی، در پروژه های تجاری بزرگ که سود و پول بیشتری دارند، فعالیت کند و بعد از کسب مهارت و شناخت فوت و فن ‌های لازم، در زمینه تجاری شروع به فعالیت کند.


پول حرف اول و آخر را می‌زند.

درست است که استایلیست ادیتوریال قدرت مانور بیشتر و آزادی عمل بیشتری برای خلاقیت دارد اما باید بگوییم که پول در پروژه‌های تجاری و حوزه استایلینگ تجاری، ریشه دوانده است.

همه استایلیست‌ها، آزادی بیان یک روایت را از طریق لباس دارند، این موضوع در دنیای استایل، غیر قابل چشم پوشی است اما تفاوت حرفه‌های استایلینگ را به طور خلاصه می توانیم در جامعه هدف آن‌ها بیابیم.  کاربرد بین استایلیست‌های شخصی و استایلیست‌های مد متفاوت است.

به طور خلاصه یک استایلیست شخصی بیشتر بر روی افراد به صورت تکی مطالعه و کار می‌کند، در حالیکه یک استایلیست فشن بیشتر برای تعریف ظاهرهای مناسب مدل‌ها بر روی صحنه کت واک تلاش می‌کند.

در تعریفی جزئی تر از فشن استایلیست، باید بگوییم که دنیای آن در نهایت به دو بخش ادیتوریال و تجاری تقسیم می‌شود و هدفی جز تجارت ندارد.  فشن استایلیست‌ها در دنیای تجاری به نحوه ی جذب مشتریان برای خرید بیشتر، تمرکز دارند و در این راستا سعی می‌کنند تا از ادیتوریال‌ها و سر مقاله‌ها، عکس‌ها و زیبایی‌های بصری اغوا کننده کمک بگیرند.

مخلص کلام

حرفه های مهمی در دنیای استایل همیشه وجود دارند. البته با گذشت زمان، مشاغل جدیدی نیز در این حرفه به وجود می‌آ‌یند. ما برای اینکه توانسته باشیم به شما در یافتن مسیر حرفه‌ای مناسبتان کمک کرده باشیم، سعی کرده‌ایم تا وظایف و تفاوت های این حرفه‌ها را در سری مقالات حرفه‌های دنیای استایل برای شما بازگو کنیم.

شما به ما بگویید که چه مشاغل دیگری در دنیای استایل مهره‌های حیاتی هستند و می‌خواهید درباره کدام یک از آن‌ها با شما بیشتر سخن بگوییم؟

برای دریافت مشاوره استایل می‌توانید از طریق این فرم با ما در ارتباط باشید.

 

پیام بگذارید