اگر یکی از دنبال کنندگان سایت و پیج اینستاگرامی لتس استایل باشید، از علاقه و توجه زیاد ما به کت شلوار تعجب زیادی نخواهید کرد. ما معتقدیم که پوشیدن یک کت شلوار خوب، راهی بسیار عالی برای افزایش اعتماد به نفس و همچنین به طبع اعتماد سازی مردم نسبت به خودتان است.

بنابراین تصمیم گرفته ایم در این مقاله به نکات مهمی که اغلب بسیاری از آقایان از آن‌ها غافل اند، بپردازیم:


فیت کت ­شلوار

همان طور که بارها درمقالات و پست های اینستاگرامی لتس استایل گفته‌ایم:

مهم ترین شاخصه‌ی کت شلوار شما، چه آن را از یک بوتیک معمولی خریده باشید و چه سفارشی دوزی کرده باشید، فیت و تناسب آن است. هیچ چیزی به اندازه یک کت شلوار با فیت نامناسب نمی‌تواند در سبک پوشش تان بد به نظر برسد.

در این راستا، تصمیم گرفته ایم تا اشتباهات آقایان در خرید کت شلوار؛ را در این مقاله به دو دسته بندی اشتباهات در کت شلوار‌های آماده و همچنین کت شلوار‌های سفارشی دوز تقسیم کنیم.

اغلب آقایان تجربیات زیادی در ارتباط با کت شلوارهای حاضری دارند. بیشتر آقایان چندین دست کت شلوار حاضری در کمد لباسشان دارند پس بهتر است اشتباهات آقایان را با این دسته از کت شلوارها شروع کنیم.

تناسب کت شلوار


باز نکردن کوک‌های دوخته شده بر روی کت

بسیاری از کت شلوارها در نقاط مختلف دارای کوک‌های بزرگ و کوچکی هستند که اصطلاحا «Tack Stitching» خوانده می‌شوند این کوک‌ها بیشتر بر روی کت ها نمایان هستند، اگرچه می‌توان آن‌ها را بر روی جلیقه ی کت شلوار‌های سه تکه نیز یافت. این کوک ها به دلایل مختلفی وجود دارند.

اولین دلیل وجود این کوک‌ها این است که نشان دهند کت شلوار انتخابی شما نو می‌باشد و تا به حال استفاده نشده است.

دلیل دوم نیز این است شکل کت شلوارها به دلیل آویزان بودن طولانی مدت بر روی رگال یا بر تن مانکن‌های بوتیک‌ها شاید کمی دفرمه شود. این کوک ها کمک می کنند که کت شلوارها شکل اصلی و نو خودشان را حفظ کنند.

شما باید به محض اینکه کت شلواری را خریداری کردید این کوک ها را باز کنید. این کوک‌ها اغلب با نخ‌های رنگی کاملا واضح به خصوص بر روی چاک‌های کت دوخته می‌شوند که باید حتما باز شوند چراکه این کوک‌ها هرگز بخشی ازطرح کت شلوارها نیستند.

البته باید توجه کنید که برخی از جزئیات یک کت شلوار با کیفیت نیز با نخ‌های ناهمگون بر روی آن‌ها دوخته می شود که بخشی از طرح لباس می‌باشند و نباید باز شوند، برای مثال یک جا دکمه به سبک ایتالیایی، اغلب با یک نخ رنگی نا متعارف بر روی لیپل کت‌ها و با نظمی بسیار زیاد دست دوز می شود که نباید باز شوند.

کوک رو باز کنید

انواع کوک 

1.کوک بر روی چاک: این کوک‌ها، هم بر روی کت‌های دابل برستد و هم سینگل برستد دوخته می شوند. اغلب این کوک‌ها به شکل ضربدر بر روی چاک کت دوخته، تا بدنه ی کت را به قسمت چاک داده شده ی کت متصل کنند. باقی نگه داشتن این کوک‌ها نشان دهنده خام بودن استایل شماست و هرگز نباید آن را بدون باز کردن رها کنید.

باز کردن این کوک‌ها به لباس شما این اجازه را می دهد که به مرور زمان کاملا بر روی اندام شما منطبق شود و گودی کمر شما را به زیبایی نشان دهد و باز نکردن این کوک ها به مرور زمان باعث خواهد شد تا پشت لباس شما رفته رفته حالتی کیسه ای مانند به خود بگیرد.

2.کوک بر روی Lapel یا یقه ی کت: بسیاری از کت ها در زمان خرید دارای کوک هایی بر روی لیپل هایشان می باشند تا از باز شدن دو قسمت لیپل کت حین آویزان شدن بر روی رگال جلوگیری کنند. اما بعد از خرید شما باید آن ها را باز کنید تا لیپل های کت شما به خوبی بر روی اندام شما، جلوه کنند.

3.کوک های جیب: اغلب آقایان فکر می کنند که این کوک ها به این دلیل تعبیه شده اند که از ظاهر کیسه ای جیب ها جلوگیری کنند اما باید بگوییم که این باور اشتباه است و شما باید این کوک ها را در جیب ها و نه فقط جیب های کت بلکه در جیب های سینه، جیب های شلوار، جیب های داخل کت و حتی Ticket Pockets یا جیب های بلیط نیز باز کنید. این کار باعث می شود تا کت شما کاملا رفته رفته طرح بالا تنه شما را به خود بگیرد و شکیل تر به نظر برسید. البته این موضوع زمانی مطرح خواهد شد که کت شلوار شما از پارچه ای با کیفیت و دوختی بسیار دقیق برخوردار باشد.

4. کوک های سرشانه: برخی از برند ها کت هایشان را با چندین کوک بزرگ بر روی سر شانه هایشان ارائه می دهند که باز هم باید بگوییم این کوک ها جزئی از طرح کت نیستند و باید باز شوند. البته این موضوع در بین کت شلوار های برند های ایرانی بسیار نادر است اما شما شاید آن ها را در برند های شخصی دوزی ببینید. به یاد داشته باشید هر کوکی که جزئی از ساختار کت شلوار شما نیست باید از روی لباستان حذف شود.

 

کوک روی سرشانه کت طوسی

باز نکردن این کوک ها می تواند بدین معنی باشد که شما لباستان را از تن یک مانکن درآورده اید و بدون توجه به چیز دیگری و بدون توجه به قوانین استایل فقط آن را بر تن کرده اید.


جدا نکردن تگ ها و مارک ها

تگ‌ها و مارک‌های کت شلوار‌ها نباید هیچ گاه بر روی لباستان باقی بمانند. این مارک ها به خصوص بر روی سر آستین کت‌ها توجه بسیار زیادی را جلب می‌کنند و باید از روی لباستان حذف شوند. درست است که برخی از برند‌ها تگ‌های بسیار زیبایی دارند اما وجود آن‌ها بر روی لباس شما به مانند این خواهد بود که شما خودرویی نو خریداری کرده اید و هنوز پلاستیک‌های صندلی آن را باز نکرده اید. حتی اگر کت شما از یک برند لوکس باشد، نباید بر روی آستین کتتان باقی بماند. برند لوکس، اصالت و کیفیت کت هایش را با اندازه کاملا منطبق اش نشان خواهد داد نه مارک لباس‌هایش.

نگه داشتن این تگ‌ها ظاهر به هم ریخته ای از شما نشان خواهد داد پس هرچه سریع تر باید از شرشان خلاص شوید.

لیبل کت


ارزش دادن به برند ‌ها به جای اندازه و استایل

صرف هزینه و زمان زیاد توسط برندها برای تبلیغات قابل انکار نیست اما این بدین معنا نیست که شما در دام تله های تبلیغاتی برندها بیافتید و کت شلواری تهیه کنید که صرفاً در دنیای فشن، نامی است.

این درست است که برخی از برندها به دلیل کیفیت بالا و پارچه های عالی، شهرت زیادی دارند و گاهی حتی دست نیافتنی اند اما در مقوله خرید کت شلوار فیت و اندازه، همانطور که بارها هم به آن اشاره داشته ایم از مهم ترین موضوعاتی هستند که شما باید به آن ها توجه کنید.

یک کت شلوار از برند زارا با یک فیت مناسب، استایل شما را به مراتب بسیار با کلاس تر از یک کت شلوار با فیت بد از برند ورساچه نشان خواهد داد. تاکید زیادی بر روی اینکه شما صرفاً یک کت شلوار برند بر تن دارید و از ایرادات آن به صرف برند بودن، چشم پوشی کنید، یکی از تله های بزرگ دنیای فشن است.

یک کت شلوار مناسب دور از برند و تبلیغات باید یک قالب منسجم و مرتب از ظاهر شما نشان بدهد، سبک شخصی شما با برند ها ساخته نمی شود بلکه با رعایت تناسب های اندام و شخصیتتان ساخته می شود.

کت شلوار آقایان


ارزش دادن بیش از حد به ساختار و پارچه کت شلوار نسبت به استایل و اندازه

دردنیای استایل، یکی از پرهیزهای بسیار مهم این است که اجازه ندهید وسواس به جزئیات کوچک مانع خوشپوشی شما شوند. درست است که جنس پارچه کت شلوار شما، موضوع حائز اهمیت است اما نباید صرف اینکه یک کت شلوار از پارچه ای با کیفیت تهیه شده است، خریداری شود.

باز هم تکرار می کنیم: فیت واندازه کت شلوار شما مهم ترین ویژگی است که باید به دنبال آن باشید.

همچنین برخی ازجزئیات ساختار کت شلوارها نظیر جا دکمه سبک ایتالیایی، دکمه سر دست های فاخر، جیب سینه مورب به سبک ایتالیایی و یا سرشانه های فرانسوی که به ویژگی های بارز یک کت شلوار سفارشی دوز، معروف اند، نباید شما را در خرید یک کت شلوار ترغیب کنند.

این حرف ما بدین معنا نیست که نباید به جزئیات توجه کنید بلکه می خواهیم این پیام را منتقل کنیم که در خرید یک کت شلوار این موارد صرفاً جزئیات هستند و توجه بیش از حد به آن ها در انتخاب یک کت شلواردر اولویت های بعدی قرار دارد.

اگر یک کت شلوار دارای جا دکمه ای ایتالیایی، یا به سبک انگلیسی دوخته شده است، اما بر تن شما زار می زند نباید خریداری شود.

لوکس بودن و شیک پوشی


باور به اینکه کت شلوار آماده نیازی به خیاطی مجدد ندارد!

درست است که کت شلوار‌های آماده (Ready-to-Wear) همانطور که از اسمشان پیداست، آماده پوشیده شدن بعد از خرید هستند اما این باور که نباید در آن‌ها اصلاحاتی انجام داد، اشتباهی بیش نیست.

انسان‌ها، به طور طبیعی موجوداتی نامتقارن هستند. شاید این عدم تقارن ها در ظاهر کلی شما زیاد به چشم نیایند اما بسیاری از ما‌ها در انداممان دارای عدم تقارن‌هایی مانند بلند تر بودن یکی از پا هایمان نسبت به دیگری و یا صاف نبودن خط شانه هایمان هستیم.

در دوخت کت شلوارهای حاضری هیچ وقت به این تفاوت‌ها و عدم تقارن‌ها توجه نمی شود و این وظیفه شماست که بعد از خرید آن را به دستان خیاطتان بسپارید تا ایرادات اندامی شما را با فیت کردن مناسب، بپوشاند. کت شلوارهای حاضری همگی با یک الگو برش و دوخته شده اند و دلیل آن هم این است که طیف گسترده ای از افراد بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

برای داشتن یک ظاهرمرتب شما باید این دقت در عدم تقارن را بر روی لباس هایتان پیاده سازی کنید، فیت کردن لباس افراد کاری دشوار است و فقط با یک الگو برش و دوخت اجرا نمی شود.

اینکه یک کت شلوار خریده اید و تقریبا همه قسمت های آن منطبق بر اندام شماست می تواند از خوش شانسی شما باشد اما باز هم برای اینکه استایل خودتان را بهینه کنید، توصیه می کنیم که از کوچک ترین تغییرات مثل تنگ کردن دور کمر یا کوتاه کردن قد شلوارتان، عبور نکنید و آن ها را به دست یک خیاط خوب بسپارید.

برای اطمینان از اینکه آیا کت شلوار حاضری شما نیاز به اعمال تغیرات دارد یا خیر، توصیه می کنیم آن را حتماً به یک خیاط ماهر نشان دهید. یک خیاط چیره دست در یک نگاه

می تواند ایرادات اندازه ای کت شلوار شما را بیابد و به اصلاح آن بپردازد.

Ready to Wear

 کت شلوار های سفارشی Made to Measure

در زبان انگلیسی شاید کلمه Custom را زیاد شنیده باشید که می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد اما در این مقاله می‌خواهیم مفهومی دیگر از این کلمه را در دنیای پوشاک با شما در میان بگذاریم.

برای درک بهتر مشکلاتی که در دنیای کت شلوارسفارشی دوز به وجود می آیند بهتر است کلمه Custom را فقط به مفهوم لباس سفارشی دوزی شده یا خاص در نظر نگیریم. در واقع می توان گفت که یک لباس سفارشی یا به قولی Custom لباسی در نظر گرفته می‌شود که شاید در لحظه، برای خرید و پوشیدن آماده نباشد اما توسط خیاطان بسیار حرفه ای نیز آماده نمی‌شوند.

لباس های کاستوم با الگوهای از قبل آماده شده به مشتریان ارائه می‌شوند با این تفاوت که در دنیای البسه کاستوم یا Made to Measure، خیاطان گستره ای وسیع ازجزئیات و الگو های از پیش تعیین شده را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و این مشتریان هستند که تعیین می‌کنند، می‌خواهند کدام یک از این جزئیات در لباسشان به کار برده شود.

برای تفاوت های Made to Measure و bespoke در مقاله ای دیگر با شما به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

برای ساخت یک لباس Made to Measure در واقع باید گفت که شما حساب و کتابتان با اعداد و ارقام است و نیاز دارید تا اندازه گیری های دقیقی از خود را به خیاط و یا کمپانی دوزنده ارائه دهید تا بتوانند کت شلوار مورد علاقه و متناسب با اندازه شما را تهیه کنند.

به یاد داشته باشید که لباس های سفارشی دوز نیز می‌توانند مثل لباس‌های حاضری مشکلات خاص خودشان را داشته باشند. لباس‌های سفارشی نیز بر اساس الگو های از پیش تعیین شده دوخته می‌شوند و تنها تفاوتشان در اینجاست که جزئیات و اندازه‌های دقیق توسط خود مشتریان  تعریف می‌شود و همین امر باعث می شود تا یک لباس سفارشی دوزی هیچگاه مانند یک لباس شخصی دوزی بی ایراد نباشد.

MTM & Bespoke


انتخاب‌های بیش از حد

زمانیکه صحبت از لباس‌های سفارشی یا شخصی دوز می‌شود بسیاری از افراد وسوسه می‌شوند تا از طرح‌ها و رنگ‌های خاص و حتی گاهی چشمگیر استفاده کنند. درواقع زمانیکه قدرت مانور و کنترل بر روی عناصر کت شلوار به ما داده می‌شود، دوست داریم کمی خارق العاده به نظر برسیم.

پارچه‌ها با رنگ‌ها و طرح‌های بسیار فاخر از این عناصر هستند. اما اینکه قدرت انتخاب یک رنگ یا الگوی جسورانه و یا جزئیات فانتزی به شما داده شود، لزوماً به این معنی نیست که باید همه آن‌ها را داشته باشید، گرچه پوشیدن طرح ها و یا رنگ‌های پر سرو صدا و جلب توجه کننده، وسوسه انگیز است اما توصیه می‌کنیم که برای سفارشی دوزی، از یک طرح کلاسیک ساده استفاده کنید که می تواند در طولانی مدت همچنان شیک و ساده، در کمد لباستان پایدار بماند.

رعایت نکردن راهنمای اندازه گیری آنلاین

بسیاری از کمپانی‌ها و یا خیاطانی که در حوزه سفارشی دوزی فعالیت دارند اغلب برای شروع کارشان در سایت و یا بروشور‌هایشان نحوه ی اندازه گیری‌ها را به صورت تمام و کمال توضیح داده اند. شما برای اینکه یک کت شلوار شکیل داشته باشید باید دستورات و نحوه ی اندازه گیری‌ها را دقیقاً به همان شکلی که قید شده اند، رعایت کنید.

دنیای سفارشی دوزی به تشبیهی مانند بازی با ماشین حساب می‌ماند. شما نیاز دارید تا داده های درست و دقیقی در ماشین حساب وارد کنید تا بتوانید به پاسخ درست برسید، اندازه گیری‌های شما نیز، باید دقیق باشند تا کت شلوار شما بدون ایراد دوخته شود، برای اندازه گیری‌ها توصیه می‌کنیم که از یک فرد دیگر کمک بگیرید و قوانین را با دقت مطالعه کنید. در صورت نیاز حتی می توانید از یک خیاط نیز برای اینکار کمک بگیرید.


برند ها و کمپانی ها هر کدام قوانین خاص خود را در اندازه گیری دارند. اگر بخواهیم به یکی از مثال های ساده این موضوع اشاره کنیم می توانیم به نحوه ­­­اندازه گیری طول آستین اشاره کنیم:

برخی از برند ها طول آستین را خطی مستقیم از سرشانه تا آرنج و سپس از آرنج تا مچ دست در نظر می‌گیرند و در اندازه گیری از مشتریان درخواست می کنند که ساعد خود را خم کنند. با این کار از کوتاه شدگی آستین در هنگام باز و بسته کردن دست آگاهی پیدا می‌کنند اما برخی دیگر از برند ها این اندازه گیری را از وسط گردن تا آرنج و سپس تا مچ دست اندازه گیری میکنند.

اندازه آستین کت


گوش ندادن به توصیه‌های خیاط

یک خیاط خوب در هنر لباس سازی به خوبی آموزش می‌بیند و اغلب این آموزش، حداقل چندین سال به طول می انجامد. اگرچه هر خیاطی سبک خاص خود را ارائه می‌دهد و شیوه‌های برش و دوخت متفاوتی دارد اما هدف کلی آن‌ها همیشه این است که شما را به بهترین شکل، لباس بپوشانند.

به نمونه کارهای قبلی خیاطتان نگاه کنید. هر خیاطی سبکی خاص از دنیای خیاطی را پیروی می کند و در خواست لباس هایی که با سبک آن ها کمی متفاوت است، عاقلانه نخواهد بود. در صورتیکه به خیاط خود اعتماد کامل دارید سعی کنید به توصیه های وی عمل کنید.

این افراد برای بار اول نیست که برای کسی لباس می دوزند و در طی چندین سال تجربه و همچنین مشاهده کردن اندام های متفاوت درک کرده اند که دقیقا چه نوع لباسی با چه اندازه ای مناسب اندام شما خواهد بود.

البته این حرف ما بدین معنی نیست که به طور کورکورانه به توصیه‌های خیاطتان عمل کنید مخصوصا اگر کمی دانش استایل و همچنین شناختی از کت شلوار دارید حضور او در کنارتان می‌تواند به شما در تشخیص ایرادات و تعیین سبک خیاطی کمک کند اما به یاد داشته باشید که خیاط‌ها بر اساس تجربه پیشنهاد می‌دهند. این که به آن‌ها عمل کنید یا نه بر عهده ی خودتان است.

 


به هنگام اندازه گیری، راحت باشید

بسیاری از ما فکر می کنیم که به هنگام اندازه گیری حتماً باید سینه سپر کرده و سر بالا بایستیم که در نهایت شبیه به یک سرباز گارد سلطنتی، کاملا صاف و مستحکم می شویم، در حالی که این کار اشتباه است و شما باید به حالت طبیعی و دور از هر گونه فشار مانند داخل دادن شکم یا حبس کردن نفستان بایستید.

شما با سینه ی ستبر و نفس حبس کردن، اطلاعات اشتباه در اختیارخیاطتان قرار می‌دهید و هیچ کسی در روزمره با این شرایط زندگی نمی‌کند. همین کار باعث می‌شود تا لباس تان به شما احساس راحتی شما ندهد و دست و پا گیر باشد.

 به یاد داشته باشید به هنگام اندازه گیری ها ژستی طبیعی و راحت بگیرید و اندام خود را در شرایط آسوده و راحت قرار دهید، البته به زبان عامیانه نه اینکه شل و کچ بایستید، کاملا صاف، اما راحت!

خیاطی شخصی دوزی


برای تمامی پوشاکتان از یک خیاط استفاده نکنید!

درست است که یک خیاط خوب مثل یک آرایشگر خوب به مرور زمان شناختی کامل از سلیقه‌ها و خواسته‌های شما به دست می آورد و این امر باعث می‌شود تا حرفه ای تر عمل کند و لباس های شما را دقیقا مطابق با میل شما و اندازه های شما بدوزد، اما باید به این نکته نیز توجه کنید که همه‌ی خیاط ها برای هرکاری مناسب نیستند و هیچ خیاط زبردستی با چندین سبک متفاوت به طورهمزمان کار نمی‌کند.

خیاط های بسیاری اعتبارشان را در گرو دوزندگی با کیفیت بالا و یا برش کاری با کیفیت بالا به دست آورده اند و الزاما یک برش کار حرفه ای، دوزنده ای حرفه ای نیست.

همچنین سبک های متفاوت دنیای خیاطی، سیاق خاص خودشان را دنبال می‌کنند .برای مثال یک خیاط پیرو سبک ایتالیایی کت شلواری با ساختار های نرم تر و کژوال به شما تحویل خواهد داد در حالیکه یک خیاط فرانسوی، کت شلواری با جزئیات بسیار زیاد و در کل کت شلواری با ساختار سنگین و بسیار رسمی به شما ارائه خواهد داد.

اینکه از یک خیاط بخواهید تا همه ی این سبک ها را برای شما اجرا کند، تقریبا کاری نشدنی است. البته اگر سروکارتان با خیاطان حرفه ای باشد در همان درخواست اولیه ی شما، پیشنهادتان برای دوخت کت شلواری که خارج از سبک آن ها می باشد رد خواهد شد.

 

خیاطی شخصی


از شما می خواهیم که در قسمت نظرات، اشتباهاتی را که فکر می کنید در مقاله به آن ها اشاره نشده است را با ما در میان بگذارید و برای ما بنویسید، شما تا به حال چه اشتباهاتی را در دنیای کت شلوار انجام داده اید؟

پیام بگذارید