تلفظ اسامی برخی از نام‌های خارجی در زبان فارسی به دلیل کمبود اطلاعات اولیه افراد، در ایران به غلط رایج است. اشاره کردن به این محتوا شاید کلیشه‌ای به نظر برسد و بسیاری از ما، قطعاً تلفظ صحیح را می‌دانیم. غلط‌های مصطلح در دامنه واژگان فشن، موضوعی کما بیش تخصصی است و فقط به اسامی برندها یا آیتم‌ها ختم نمی‌شود. تلفظ پارچه لینن، یکی از اشتباهات رایج در بین عام مردم ایران است. داستان تلفظ صحیح پارچه لینن را حتماً از زبان بزازان زیادی شنیده‌ایم.
Linen، پارچه‌ای با الیاف تماما گیاهی است که از گیاه کتان یا خانواده گیاهان کتان‌سان ساخته می‌شود. طبق دیکته این کلمه در زبان انگلسیی (linen) تلفظ پارچه لینن در IPA (الفبای بین‌المللی فونتیک یا International Phonetic Alphabet) به صورت /ˈlinən/ ادا می‌شود.


تلفظ لینن را نباید با لِنین اشتباه گرفت. در اصل لِنین، به دنیای پارچه و نساجی ارتباطی ندارد و یک شخصیت سیاسی است. ولادیمیر لِنین، اولین رهبر اتحاد جماهیر شوروی است که حزب کمونیست روسیه را تاسیس کرد و همچنین باعث آرام‌سازی شرایط اجتماعی و اقتصادی شوروی سابق بعد از انقلاب بلشویک روسیه شد. اگر بخواهیم کمی هم با طنز به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که لِنین شاید حتی تجربه استفاده از پوشاک لینن را هم به دلیل سرمای زیاد روسیه هم نداشته است.

پارچه لینن، انواع مختلفی دارد و با وزن‌های مختلفی تولید می‌شود. سبک‌ترین نوع این پارچه وزنی معادل 170 گرم دارد. پارچه لینن سبک وزن، بیشتر برای تولید پوشت یا دستمال گردن استفاده می‌شود. بدین معنی که رنگ پوست افراد را از زیر نشان میدهند.

پیام بگذارید