savile row bespoke

خیابان سویل رو (Savile row)، یکی از مهمترین مکان‌های دنیای کت‌شلوار در دنیاست. این خیابان با طول 270 متر که در منطقه Mayfair در مرکز لندن قرار دارد، مجمع گردهمایی برند‌های مطرح و لوکس سفارشی دوزی کت‌شلوار دنیاست. اغلب مزون‌های این خیابان، محصولاتشان را به سبک کت‌شلوار بریتانیایی و فرانسوی تهیه می‌کنند.

هر شخصی که در دنیای پوشاک کلاسیک علی الخصوص کت شلوار فعالیت دارد، قطعاً باید با نام این خیابان و برند‌های آن کم و بیش آشنا باشد. خیابان سویل رو برای یادبود همسر دوک بورلینگتون، یکی از نجیب‌زادگان بریتانیایی، یعنی دوروتی سویل (ِDorothy Savile) نام گذاری شده است.

میتوان گفت خیابان Savile Row از آنجاییکه آتلیه برند‌های سفارشی دوزی زیادی را در خود جای داده است، اولین خیابانیست که به راستۀ خیاطان سفارشی دوز (Bespoke) معروف است. ادعای سفارشی دوزی در این خیابان، جرات بسیاری می‌خواهد. مافیای سفارشی دوزی در این خیابان بر اساس قوانین و دیسیپلین‌های دقیق خیاطی بنا شده است و هر کسی توانایی حضور در بین برند‌های این خیابان را ندارد.

البته برای پذیرفته شدن به عنوان یک برند سفارشی دوزی در این خیابان، برندها می‌توانند به آکادمی Savile Row Aacademy مراجعه کنند. این آکادمی دوره‌های خیاطی پیشرفته ده ماه تا دو ساله برگزار می‌کند که برند‌ها بعد از اخذ مدرک آن‌ها می‌توانند به کلوب خیاطان سفارشی دوزی این خیابان بپیوندند.

دوخت یک کت و شلوار در برند‌های سویل رو صرفاً به دست خیاطان تمام نمی‌شود. بلکه مهارت الگو زن‌ها، برش کاران و در نهایت خیاطان در تهیه پوشاک آن‌، دخیل است تا دقیق ترین فیت را برای اندام مشتریان بسازند.

عجیب نیست که قیمت یک دست کت و شلوار ساخت برندهای سویل رو از 3500 پوند تا 10000 پوند متغیر است!

تاریخچه خیابان سویل رو

پیام بگذارید