ده کفش رسمی مردانه

برای داشتن یک کفش رسمی مردانه با کیفیت و ترجیحاً از جنس چرم هزینه کنید. داشتن یک کفش خوب علاوه بر اینکه بازتابی از شخصیت شما را به دیگران نشان می‌دهد، یکی ازمهمترین ارکان کمد لباس یک آقاست.

در این نوشتار، درباره‌ی برجسته‌ترین اکسسوری دنیای لباس، یعنی کفش‌ها حرف زده‌ایم. در این نوشتار شما با 10 نوع کفش رسمی مردانه آشنا خواهید شد.

نکته قبل از خرید

قبل از شروع، باید به یک نکته بسیار مهم در خرید کفش اشاره کنیم: مطمئن باشید یک کفش گرانقیمت، حتما ویژگی‌هایی دارد که قیمت گرانی دارد. از صرف هزینه زیاد در خرید کفش‌ هیچ وقت پشیمان نخواهید شد. یک کفش سه میلیون تومانی قطعاً دو برابر یک جفت کفش یک میلیون تومانی عمر خواهد کرد. اما یک کفش ده میلیون تومانی یک آیتم نامیرا در کمد لباستان خواهد بود.

کیفیت مستلزم صرف پول است.

البته که از پاراگراف بالا، منظورمان برند سازی نیست. همانطور که می‌دانیم، برخی از برندها، کیفیت مطلوبی هم برای ارائه ندارند، اما قیمت بالایی برای محصولات خودشان در نظر می‌گیرند. درهنگام خرید به کیفیت کفش دقت کنید. اگر به هر دلیلی قیمت آن از حد تصورتان پایین‌تر بود، کمی در خرید آن شک کنید.

ما در این درس، به معرفی ده کفش‌ رسمی مردانه خواهیم پرداخت، اما توجه کنید که این بخش، صرفاً جهت معرفی کفش‌های مردانه است. این مبحث، بسیار گسترده‌تر است و کفش‌های رسمی دیگری نیز وجود دارند که در این نوشتار صحبتی از آن‌ها به عمل نیامده است.

فهرست مطالب کفش‌های مجلسی


یک کفش چرمی خوب قطعاً می‌تواند همیشه به زندگی باز گردد. شما این کار را می‌توانید با پولیش و واکس مناسب و نگه داری خوب انجام بدهید. دوباره به آن، جلا ببخشید و آن را به کمد لباستان برگردانید.

این موضوع فقط مختص برندهای خارجی نیست! کفش‌ها و چرم فوق‌العاده ای در داخل ایران تولید می‌شوند. در کشور ما صنعت کفش، بسیار پیشتاز است. کفش‌هایی که با زیره‌های بسیار مناسب و با کیفیت بالا در اختیار مشتریان قرار داده می‌شوند؛ حتی زیره‌های آن به جای چسب کاری، دست دوزی می‌شوند و سزاوار صرف هزینه بالا هستند.

بازسازی کفش در طول زمان

این کفش‌ها حتی در طول زمان می‌توانند دوباره بازسازی شوند. بسیاری از کفش‌های مرغوب ایرانی، اگر زیره آن‌ها تعویض شود، دوباره کارایی خود را به دست می‌آورند. مطمئن باشید، یک چرم خوب به قدری مستحکم است که با وجود چروک، نه تنها زیبایی و کاراکتر خود را از دست نمی‌دهد، بلکه اصالت را نیز نشان می‌دهند.

کفش بندی مشکی مردانه

یک کفش خوب می‌تواند چند بار باز سازی شود و همان حس نو بودن را به شما بدهد. به قول فرانسوی‌ها، گران همیشه گران است و ارزان همیشه ارزان است.

این همان مفهومی است که ما قبلا هم بر سر سرمایه‌گذاری بر روی لباس‌های با کیفیت مطرح کرده بودیم. اینکه کمتر اما بهتر بخرید. بر روی تناسب اندام و راحتی خودتان تمرکز کنید. فقط طرح‌هایی بخرید که ماندگار باشند و از بین پارچه‌هایی که همه‌کاره‌ اند، انتخاب کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید همه آیتم‌های کمد لباستان را به هم تلفیق کنید و ظاهر جدید بسازید.

کفش مانک استرپ مردانه

فقط در این صورت است که در طولانی مدت در هزینه خود صرفه جویی می‌کنید و همیشه در لباس‌های خود عالی به نظر می‌رسید. به یاد داشته باشید که از استرس‌های “مد” دوری کنید و لذت استایل خودتان را در آغوش بکشید.

حال به سراغ مبحث اصلی خودمان یعنی کفش‌ها برگردیم. در ادامه ده نوع کفش رسمی مردانه را به شما معرفی خواهیم کرد که ارزش سرمایه گذاری را دارند.

اصطلاح کپتو در کفش به چه معنا است؟

قبل از شروع به معرفی کفش‌ها، باید به اصطلاح Cap Toe Shoes اشاره کنیم. کپتو در اصل کفش نیست! بلکه سبکی از کفاشی است. کفش‌های کپتو همانگونه که در معنی لغویشان نیز مطرح است، یک کلاهک بر روی نوک کفش دارند. این ساختار کلاهک مانند در قسمت نوک کفش، برای محافظت بیشتر از نوک انگشتان تعبیه می‌شود. کفش‌های آکسفورد، Wingtips، بروگ‌ها و نوک بال‌ها همگی عضوی از خانواده‌ی برجسته سبک کپتو هستند.

ده مدل کفش رسمی مردانه

توجه داشته باشید که ما انواع متفاوتی از کفش‌ها را در دسته بندی اکسسوری داریم و صرفاً نمیتوان آن‌ها را در این ده مدل خلاصه کرد.

کف هشترک مردانه قهوه ای زرشکی

1. آکسفورد/ Oxfords

کفش‌های آکسفورد محافظه کارترین و اصلی‌ترین نوع کفش‌های مجلسی کمد لباس هر آقایی هستند. اگر به دنبال یک جفت کفش مناسب کاری برای استایل‌های کاری روزمره خود هستید، یک جفت آکسفورد بدون تزئینات زیاد با چرم قهوه‌ای شکلاتی یا مشکی هیچگاه گزینه‌ی اشتباهی نخواهد بود. به دنبال یک جفت با زیره چرمی نازک و براق و یک قالب پنجه‌ای با شکلی زیبا باشید که از خطوط طبیعی پای شما پیروی کند. (بدین معنی که پنجه کفشتان نه خیلی نوک تیز باشد، نه خیلی مربعی)

به چه دلیل یک کفش آکسفورد در ابتدای لیست ما قرار دارد؟

برای ما اهمیت دارد که علاوه بر دانستن اسامی کفش‌ها، به شما پیشنهادات کاربردی نیز بدهیم. داشتن یک کفش آکسفورد برای هر فردی که دوستدار سبک کلاسیک است، یک انتخاب هوشمندانه و ضروری است. یک کفش آکسفورد به شما قدرت این را می دهد که در موقعیت‌های مختلف بتوانید با آن یک ظاهر رسمی و در عین حال شیک به وجود آورید.

کفش آکسفورد مردانه قهوه ای

2.کفش بروگ / The Cap Toe Brogue

“Broguing” به تکنیک ایجاد سوراخ‌های تزئینی اتلاق می‌شود که معمولاً در اطراف سوراخ‌های بند کفش، قسمت‌های پشتی و در امتداد لبه‌های کلاهک کفش تعبیه می‌شوند.

واژه‌ی مدالیون در طراحی کفش به چه معنی است؟

همچنین این کفش‌ها دارای “مدالیون” نیز هستند که به سوراخ‌های تزئینی حفاری شده بر روی نوک کفش، گفته می شود. مدالیون یکی از جزئیات بارز این نوع کفش‌ است. البته بروگ‌های بدون مدالیون نیز تولید می‌شوند و در مقابل کفش‌هایی هم وجود دارند که فقط مدالیون، در قسمت پنجه آن‌ها کار شده است و لزوماً بروگ محسوب نمی‌شوند.

بروگ در ابتدا یک کفش سبک کانتری (کابویی) معمولی در نظر گرفته می‌شد. هرچند که آنها امروزه با چرم‌ها و شکل‌های مجلسی‌تر دوخته می‌شوند. به طور کلی، هر چه کفش بروگ دارای سوراخهای بیشتری باشد، رسمیت کمتری دارد. پس در انتخاب آن و ست کردنشان با آیتم‌های بسیار رسمی مثل کت و شلوارهای رسمی یا مراسمات رسمی دقت کنید.

کفش مردانه کابویی

3.نوک بال / The Wingtip

یکی دیگر از کفش‌های کلاسیک، نوک بال‌ها هستند که عموماً براق و کشیده‌تر از آکسفورد تولید می‌شوند. به همین دلیل آکسفوردها برای آقایانی که پاهای بزرگ‌تر و تایپ‌ بدنی سنگین‌تری دارند، مناسب‌ترند.

نوک بال‌های براق، حال ‌و هوای اروپایی و فرم باریکی دارند که با لباس‌های اسلیم فیت، پارچه‌های سبک و تیپ‌های بدنی لاغر‌تر همخوانی بیشتری دارند و زیبا‌تر به نظر می‌رسند.

به عکس زیر دقت کنید: زمانی که به نوک پنجه‌های آن می‌رسید، یک شکلی از بال، می‌بینید، اگر مدلی از کفش‌های رسمی دارید، کمی به آن‌ها دقت کنید و خیلی راحت می‌توانید حدس بزنید که شما چه مدل از کفش رسمی در کمد لباستان دارید.

کفش رسمی مردانه قهوه‌آی

4.نوک بال بروگ

کفش‌های نوک بال بروگ، از تلفیق دو نوع کفش بروگ و آکسفورد به وجود آمده‌اند و سوراخ‌هایی که بر روی نوک کفش و بر روی بال‌های انتهایی نوک کفش ایجاد می‌شوند، یک وزنه زیبایی خاصی به کفش می‌بخشند. این سوراخ‌ها باعث می‌شوند تا این نوع کفش، مناسب شلوارهای کژوالی چون چینو شوند و با کت و شلوارهای غیر رسمی با بافت‌های فلانل (پشمی) یا مخمل‌های کبریتی و همچنین توییدها به زیبایی ترکیب شوند.

هشترک چرم کفش

5.تمام چرم یا The Wholecut

کفش‌های چرم کامل (یا بدون درز) از یک تکه چرم یک پارچه و زیبا ساخته می‌شوند. (برخلاف چند تکه چرم کوچک‌‌تر که در درزهای مختلف به هم دوخته شده‌اند.)

به همین دلیل لوکس‌تر و چشم نوازتر هستند.

مدل‌های تمام چرم اغلب براق، اغواگر و مینیمال هستند و به عنوان اصلی ترین کفش‌های رسمی مدرن در کمد لباس آقایان جای پای خود را یافته‌اند. این‌ نوع کفش را می‌توانید با کت و شلوار رسمی و علی الخصوص تاکسیدو بپوشید.

فقط به یاد داشته باشید که آن‌ها را قبل از پوشیدن کاملا براق کنید. نکته مهم در پوشیدن این نوع کفش‌، داشتن یک واکس خوب و یک براقیت خوب در نمای کلیشان است.

کفش پتینه زرشکی مردانه

6.کفش بال بلند/ The Longwings

کفش‌ بال بلند یا لانگ وینگ، یک نمونه‌ کژوال از کفش‌های نوک بال هستند. خطوط بال‌های آن از نوک کفش تا انتهای کفش کشیده می‌شود.

کفش بال بلند، معمولاً دارای زیره‌های ضخیم‌تر است. حفره‌های بیشتری بر روی این کفش، کار شده است. این کفش، اغلب از چرم‌های سنگین‌تر و ضخیم‌تری ساخته می‌شود. به همین دلیل، مناسب فصول سرد است. این کفش نه تنها با کت و شلوار نیز به خوبی ترکیب می‌شود، بلکه می‌توانید آن را با ست‌های کژوال یا اسمارتی چون شلوار‌های جین و پولو شرت نیز بپوشید.

کفش هشترک تمام چرم قهوه‌ای مردانه
دقت کنید که longwing در اصل نوعی wingtip است که باله‌های روی کفش در امتداد کفش تا خلف کفش کشیده می‌شوند. در حالیکه در wingtip، اغلب باله‌ها تا وسط کفش ادامه دارند و در میانه‌ی کفش به به سمت زیره کفش فرو می‌روند. باله‌ها در longwing کامل هستند و در پاشنه کفش به هم می‌چسبند.

7.کفش تماشاچی یا The Spectators

زمانیکه صحبت از ‌کفش تماشاچی می‌شود، افرادی که با هالیوود آشنا هستند، استایل‌های فیلم Great Gatsby را به یاد می‌آورند. کفش Spectator در اصل یک نوع بروگ نوک بال است که از دو رنگ و یا دو پارچه مختلف تشکیل می‌شود. این کفش در اصل توسط بازیکنان گلف و کریکت پوشیده می‌شد. که بعدها به دلیل محبوبیت بالا، تماشچیان نیز از آن استفاده کردند و نام spectators یا تماشاچی را به خود گرفت.

کفش spectator

معمولاً پنجه، کلاهک پاشنه و پانل‌های بند کفش از پارچه‌ای تیره‌تر دوخته می‌شوند (برای مثال پوست گوساله سیاه) و الباقی کفش از جیر سیاه یا در مواردی جیرهای رنگی دیگری دوخته می‌شوند. کفش تماشاچی دارای یک سبک «فانتزی» قدیمی است و در دهه‌های 1920 و 1930 رایج شد. عموماً این کفش برای مناسبت‌ها و رویدادهایی که نیاز به لباس‌های نیمه رسمی داشتند، مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

این کفش برای پوشش‌های اسمارت کژوال بسیار مناسب است و می‌تواند حس و حال وینتج دهه‌های 20 و 30 را به همراه داشته باشد.

کفش هشترک دو رنگ مردانه
به یاد داشته باشید انواع این کفش از دو نوع رنگ مختلف ساخته می‌شوند که دست شما را در ست کردنشان با رنگ‌های مختلف باز می‌گذارند. برای مثال کفش spectators که اغلب با چرم کرمی و جیر قهوه‌ای دوخته می‌شود قادر است با رنگ‌های زیتونی سرمه‌ای و سبز به راحتی ست شود.

8.دربی‌ها / The Derbies

کفش‌های دربی که اغلب فرمی گرد در ناحیه پنجه دارند و دو باله ظریف بر روی آن‌ها برای بند‌ها تعبیه می‌شود، به طور کلی یک کفش کژوال در نظر گرفته می‌شوند. این سبک کفش، پس زمینه‌ای ورزشی دارد و در شکارگاه‌ها بیشتر استفاده می شد.  رواج این کفش بیشتر در دهه 1850 به چشم می‌خورد. همچنین این کفش مدتی با جیرهای سبک پوست آهو نیز دوخته می‌شد که بعدها با نام “Bucks” شناخته و محبوب شد.

دربی مردانه

این کفش، حتی اگر با چرم بز هم ساخته شده باشد، برای پوشش‌های رسمی، آنچنان کاربردی ندارد. بیشترین استفاده آن در استایل کژوال است. شما می‌توانید آن را با شلوار جین، شلوارهای فصلی و استایل بیزنس کژوال و برای محیط‌های کاری بپوشید. دربی‌ها توانایی ست شدن خاصی با شلوارهای متفاوت از جین‌ها گرفته تا چینو‌ها و حتی شلوارهای پیلی دار را دارا هستند. در اصل این کفش، یک چسب همه کاره برای ساختن استایل روزمره‌تان خواهند بود.


9.کفش‌های پوست ماری یا کروکودیلی The Exotic

اگر می‌خواهید کمی شیطنت و جسارت به استایلتان بیافزایید، این نوع کفش‌ها با پوست‌های چرمی عجیب و غریب و با طرح‌های اصلی پوست حیواناتی چون تمساح و مار یا حتی شترمرغ می‌توانند مناسب باشند.

در واقع این نوع کفش‌ها، نمادی نمایشی از ثروت هستند و گاهاً بیش از اندازه به نظر خواهند رسید. البته این نوع کفش ها در دنیای امروزی کمتر در پای افراد دیده می‌شوند. یکی از دلایل آن، گروه‌های مدافع حقوق حیواناتی است که برای تولید چرم، پرورش داده می‌شوند. در کل با وجود اینکه بسیار زیبا به نظر می‌رسند اما به نوبه‌ی خود می‌توانند در استایل شما یک فریاد بلند باشند.

کفش آکسفورد پوست کروکودیلی
شاید پوشیدن آن‌ها زمانیکه یک ماشین بسیار گران قیمت در زیر پایتان دارید و می‌خواهید نمایش قدرت داشته باشید خالی از لطف نباشد. اما در سایر مواقع چه با کت و شلوار و چه با استایل‌های اسمارت کژوال بیش از حد خواهند بود. توصیه می‌کنیم زیاد سراغ این کفش‌ها نروید.

10.کفش سگک دار (Monk Strap)

کفش‌های سگک دار یا مانک استرپ هم جز آیتم‌های پیشنهادی و ضروری ما به شما برای استایلتان هستند.

تاریخچه استفاده از این کفش‌ها به قرن پانزدهم باز می‌گردد. طبق افسانه‌ها گفته می‌شود که این کفش نام خودش را از یک راهب اهل آلپ گرفته است. وی صندل‌های خاصی را تولید می‌کرد و می‌پوشید که دارای سگک کناری بودند. رواج این کفش از آنجایی شروع شد که یک انگلیسی آن را با خود به لندن برد و کفش رفته رفته، به شدت محبوب مردم انگلیس شد.

کفش مردانه دو سگگ

کفش‌های دو سگک یا تک سگک

کفش‌های مانک استرپ به دو حالت دابل مانک و سینگل مانک (دو بند چرمی یا تک بند چرمی) تولید می‌شوند. اگرچه انواع سه بند آن نیز وجود دارد، اما توصیه می‌کنیم به سراغ آن‌ها نروید. انواع سه سگگ خیلی وقت است که از مد افتاده‌اند.

کفش‌های مانک استرپ همه کاره اند و با بسیاری از پوشش‌ها به راحتی ترکیب می‌شوند. به یاد داشته باشید این کفش‌ها قدرت انعطاف بالایی در ترکیب شدن دارند و میتوانید با اکثر پوشش‌های رسمی، آن‌ها را بپوشید. اما یک سری قوانین هم برای آن‌ها وجود دارد. مثلاً شما آن‌ها را نمی‌توانید با پوشش‌هایی چون تاکسیدو یا در رویدادهایی که با درس کدهای Black Tie یا White Tie برگزار می‌شوند، بپوشید.

اگر اولین کفش مانک خود را خریداری می‌کنید؛ توضیه می‌کنیم به سمت یک دابل مانک قهوه‌ای بروید. این کفش به راحتی با پوشش‌های کژوال، اسمارت کژوال و حتی جین‌ها نیز به راحتی ترکیب می‌شود.

کفش دابل مانک چرم زرشکی مردانه

برای اینکه حتی کمی جذاب‌تر به نظر برسید، یک فوت کوزه‌گری جالب به شما یاد می‌دهیم. مانک استرپ‌های خود را با جوراب‌های طرح‌دار و حتی گاهاً مغایر با رنگ شلوار و کفش‌هایتان بپوشید. اینکار شاید در نگاه اول بی‌نظمی در استایلتان ایجاد کند اما اگر آن را با طرح و رنگ‌های متناسبی انجام دهید، یک بی‌نظمی شیک در استایلتان ایجاد خواهد کرد.

پیشنهاد می‌کنیم بیشتر از طرح‌های ظریف‌تر و رنگ‌های برجسته استفاده کنید. نکته مهم دیگر اینجاست که مانک استرپ‌ها هم با جوراب و هم بدون جوراب قابل استفاده اند. اما اگر خواستید، از جوراب استفاده کنید، حتماً جوراب ساق بلند انتخاب کنید. در انتخاب طرح و رنگ مغایر با لباس و کفشتان، کمی جسور باشید.

دابل مانک بهتر از سینگل مانک در پوشش اسمارت کژوال است

همچنین یکی از جزئیات ریزی که در پوشیدن دابل مانک‌ها باعث ایجاد جذابیت می‌شود، این است که برخی از افراد، بند یکی از سگگ‌ها را باز می‌گذارند. گفته می‌شود که این موضوع دقیقاً به مثابه باز گذاشتن دکمه آخر کت می‌تواند زیبا به نظر برسد. اما باز هم انتخاب با شماست.

به نظر شخصی خود من، زیبایی دابل مانک‌ها زمانی برجسته می شود که سگگ‌ها، سفت و منظم بسته شوند. دقیقاً همانطورکه شاید گاهی اوقات بخواهیم تمامی دکمه‌های کت دبل برستد را ببندیم. این موضوع هیچ بایدی و نبایدی ندارد.

نتیجه

در کل اینکه چه کفشی با استایل شما متناسب است، بیشتر به سلیقه شما بستگی دارد. اما در کل باید بگوییم که انتخابتان هر کدام که باشد، به یاد داشته باشید، همیشه یک کیت کامل از فرچه‌ها و واکس‌های مناسب با چرمتان را در کمد لباستان داشته باشید. کفش‌هایتان را تمیز و براق نگه دارید. در صورتیکه یک جفت را استفاده کرده‌اید برای استفاده مجدد به آن یک روز استراحت بدهید. اگر کفش‌هایتان خیس شدند، مادامی که به خوبی خشک نشده اند، دوباره از آن‌ها استفاده نکنید.

قالب پای چوبی کفش مردانه

قالب‌های چوبی

به یاد داشته باشید، در صورتی که کفش را به مدت طولانی نمی‌پوشید، آن‌ را در گوشه کمد رها نکنیند. اگر در کمد لباستان فضای کافی دارید، قالب پای چوب‌ چدار را در داخل آن‌ها قرار بدهید تا فرمشان را حفظ کنند. این تدابیر باعث خواهند شد تا کفش شما عمر بیشتری داشته باشد و نیاز به بازسازی نداشته باشد.

یک کفش خوب همیشه گران است پس به همان اندازه باید در مراقبت از آن ها هم گرانقدر رفتار کنید.

کیت واکس و فرچه برای مراقبت از کفش مردانه

تمرین

بعد از مطالعه این مقاله لطفاً چند دقیقه به کمد کفش‌هایتان فکر کنید. آن‌ها را تصور کنید. چه تعداد از کفش‌های معرفی شده را می‌شناسید؟ برای ما در قسمت نظرات بگویید که، از کدام یک از این کفش‌های رسمی مردانه در چه استایلی استفاده می‌کنید؟ بد نیست به ترکیبات رنگی‌شان هم اشاره‌ای بکنید! شاید الهامی برای یکی دیگر از مخاطبانمان باشید!

3 نظرات

  • علی رضوانی مهر

    سپتامبر 17, 2022 - 7:00 ب.ظ

    خیلی عالی🤙🏻🤙🏻🤙🏻
    لطفا لوکای پاییزی کژوال هم با کفش های رسمی بزارین ذهنمون باز تر شه
    مرسی کلی اقا مجتبی❤️

  • علی رضوانی مهر

    سپتامبر 17, 2022 - 7:01 ب.ظ

    اقا مجتبی مرسی که هستی❤️❤️
    لطفا لوک های کژوال تر هم با کفش رسمی بزارین ذهنمون تو انتخاب باز تر شه
    مرسی کلی❤️💙

    • مجتبی ریحانی

      سپتامبر 17, 2022 - 8:02 ب.ظ

      خیلی ممنون از شما، حتما سراع آنها هم خواهیم رفت اما اگر سری به پیج اینستاگرام ما بزنید در مورد کفش های فصول سرد هم یک پست گذاشتیم، قبل از اینکه بیشتر در موردشان صحبت کنیم میتوانید این پست را ببینید تا کمی ذهنتان آماده باشد

پیام بگذارید