چرا شلوار پیلی دار در بین جوانان محبوب است؟

پیلی فقط یکی از جزئیات بسیار ظریف شلوارهاست که استایل آقایان را یک سر و گردن بالاتر نشان می‌دهد. شلوار پیلی دار با یک مکانیسم ساده، ولی ظریف با تا کردن قسمتی از پارچه در کمر در جلوی شلوار ایجاد می‌شود. اما همین تکنیک دوخت ساده، یک ظاهر کاملاً متفاوت به استایل آقایان می‌بخشد. شلوار پیلی دار می‌تواند ظاهر کت شلوار را ارتقا دهد. کت‌ و شلوارهای با شلوار‌ پیلی دار در مقایسه با انواع شلوار بدون پیلی رسمی ترند.

شلوار پیلی دار همچنان مد روز است.

شلوار پیلی‌ دار یکی از آیتم‌هایی است که هنوز هم محبوبت خود را در قرن بیستم حفظ کرده است. این ترند از مد دهه‌های هشتاد و نود میلادی دوباره به عرصه ترندها بازگشته است و همچنان در اوج محبوبیتش است. در اصل شلوار‌های پیلی‌ دار جز آیتم‌های بی‌انتها و به اصطلاح Timeless کمد لباس آقایان هستند.

شلوار پیلی دار 
شلوار پیلی دار کمر دار

مروری کلی درباره پیلی‌ها

پیلی‌ها، در اصل فقط یک تا (Fold) بر روی یک قسمت از پارچه هستند که در دنیای شلوار‌ها عموماً به صورت تک، یا دو پیلی دوخته می‌شوند. در دهه‌های گذشته حتی شلوار‌هایی با سه پیلی نیز طراحی و تولید می‌شدند که از دنیای استایل حذف شدند. انواع مختلفی از پیلی‌ها از نظر تعداد، جهت و اندازه وجود دارد. اساس دوخت پیلی‌ها، شلوا‌ر‌ها را به دو سبک ایتالیایی یا انگلیسی  بخش بندی می‌کند. 

اگربه تاریخچه این موضوع نگاه کنیم باید به اصالت پیلی‌ها برگردیم. پیلی‌هایی که به سمت قاپک زیپ شلوار دوخته می‌شوند سبکی انگلیسی دارند. این سبک‌ از شلوار را می‌توانید در سریال محبوب پیکی بلایندرز نیز ببینید.

شلوار پیلی دار پیکی بلایندرز
شلوار پیکی بلایندرز

پیلی ایتالیایی در مقابل پیلی انگلیسی

سبک پیلی ایتالیایی دقیقاً بر عکس پیلی‌ انگلیسی است. پیلی‌ها در سبک ایتالیایی به سمت جیب‌های شلوار دوخته می‌شوند. بدین معنی که پارچه اضافی به سمت جیب‌ها، چین می‌خورد.

در کل پیلی‌ها برای باریک‌تر نشان دادن کمر و خط کمر ابداع شدند. شلوار‌های پیلی‌دار مختص افرادی ساخته شدند که از جیب هایشان استفاده مکرر داشتند که به پارچه شلوار این قسمت، فشار مضاعف وارد می‌کرد. این موضوع باعث می‌شد که شکل شلوار در قسمت جیب به مرور زمان کمی افتاده و پفی شود. اما پیلی‌ها به دلیل ساختار محکمی که در دور کمر شلوار ایجاد می‌‌کنند از فرسودگی پارچه شلوار‌ها جلوگیری می‌کنند.

پیلی دو قلو (Kissing pleats)

البته یک نوع پیلی دیگری نیز در دنیای شلوار‌ها وجود دارد که به پیلی بوسه (kissing pleat) معروف است. در اصل این پیلی که در ایران به پیلی دو قلو معروف است، تلفیقی از دو پیلی ایتالیایی و انگلیسی است. در این نوع پیلی، چین بزرگ‌تر به سمت جیب‌ها و چین دومی به سمت زیپ شلوار دوخته می‌شود و فضایی به شکل عدد هشت فارسی در جلوی شلوار ایجاد می‌کند.

شلوار پیلی دار آقایان
گورکا مردانه

به صورت کلی پیلی‌ها برای شکل دادن به شلوار استفاده می‌شوند. پارچه‌ی اضافی که در پیلی‌ها به کار می‌رود، فضای بیشتری را در قسمت ران برای تحرک ایجاد می‌کند. همچنین پیلی‌ها مسئول صاف نگه داشتن خط اتوی شلوار هستند.

پیلی‌ها اغلب بر روی شلوار‌های فاق بلند دوخته می‌شوند که کمی بالاتر از خط طبیعی کمر بسته می‌شوند و زیبایی خاص خود را دارند. شلوار‌های پیلی‌دار همچنین با کمربند‌ها نیز ظاهری زیبا می‌سازند. کمربند‌ها با اعمال فشار بر روی پیلی‌ها از باز شدن آن ها جلوگیری می‌کنند و به حفظ فرم شکیل و صاف پیلی‌ها کمک می‌کنند.

شلوار پیلی دار تابستانی
شلوار گورکا

شلوار‌های پیلی دار در خیاطی‌های البسه رسمی در دهه‌های 30 تا 50 رواج پیدا کردند. اگر جستجویی در ارتباط با استایل‌های این دهه‌ها بکنید، امکان ندارد که شلوار‌های پیلی دار را در پوشش‌های آن دوره نیابید.

شاید نکته منفی درباره شلوار‌های پیلی دار این باشد که کمی قدیمی به نظر برسند. اما نسبت به شلوار‌های جلو صاف ظاهر شیک‌تری دارند. نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها و ترکیب این نوع شلوار‌ها تاثیر عمیقی در زیبا شناسی استایل شما خواهد داشت. در این باره فکر کنید که آیا این شلوار با تایپ بدنی شما متناسب است یا نه؟ دوماً در چه شرایط و موقعیتی قرار است شلوار پیلی دار بپوشید؟

ساختار شلوار پیلی

بیشتر شلوارها یک یا دو پیلی دارند. چین اول بلندتر است و در وسط شلوار قرار می‌گیرد و به سمت خط اتوی شلوار امتداد می باید. اغلب چین‌های دوم کوچک‌ترند و بین چین اول و جیب قرار می‌گیرند.

شلوارهای سه پیلی به ندرت در دنیای امروزی مطرح اند. معمولاً جز مصارف فشنی و نمایشی کاربرد دیگری ندارند و فقط از نظر مد زیبا هستند. اغلب شلوار‌ها می‌توانند به صورت تک پیلی دوخته شوند. از شلوارهای اسمارت گرفته تا شلوارهای لینن، پیلی‌ها زیبایی خاصی به استایل شما می‌بخشند. شما می‌توانید بدون نگرانی در مورد قدیمی یا رسمی بودن این سبک شلوار، آن‌ها را به کمد لباستان اضافه کنید. مطمئن باشید این آیتم یکی از برجسته‌ترین شلوار‌های شما خواهند بود.

شلوارهای پیلی دار همانطور که گفته شد برای افرادی مناسب ترند که سبک وینتج یا قدیمی را بیشتر می‌پسندند. (منظورمان کسانیست که به سبک‌های قدیمی علاقه مند هستند و ارتباط خوبی می‌تواند با این نوع شلوار برقرار کنند.) البته که ظاهر شلوارهای امروزی با تنوعی که در پارچه‌های کنونی وجود دارد، به شکل مدرن‌تری تبدیل شده است.

شلوار پیلی دار متناسب افرادیست که در قسمت ران و میانه‌ی بدن خودشان اضافه وزن دارند.

این شلوار به دلیل فضای اضافی که چین‌ها ایجاد می‌کنند، کمک می‌کند تا حدی بتوانید اضافه وزنتان را در قسمت ران و میانه بدن بپوشانید. البته این موضوع زمانی صدق می‌کند که این اضافه وزن بیش از حد نباشد. البته شایان ذکر است که اگر در قسمت کمر اضافه وزن دارید، این نوع شلوار متناسب ظاهر شما نخواهد بود. از آنجایی که اغلب شلوار‌های پیلی دار، فاق بلند هستند و کمی بالاتر از خط کمر بسته می‌شوند، ظاهر متناسبی در افراد با اضافی وزن در قسمت کمر نخواهند داشت.

شلوار پیلی دار 
استایل شلوار پیلی دار

رسمی بودن یا کژوال با شلوار پیلی دار: 

مدل‌های متعددی از شلوار‎های پیلی‌دار وجود دارند که می‌تواند سبک پوشش شما را کاملاً تغییر دهند. شلوار‌های دو پیلی که بر روی خط طبیعی کمر بسته می‌شوند، ظاهری رسمی دارند. این شلوار به همراه یک کت تک اسپرت یا بلیزر می‌تواند ظاهری اسمارت برای شما بسازد.

شلوار‌های پیلی‌دار در پوشش‌های اسمارت یکی از اجزای لاینفک هستند. ترکیب یک پولو شرت کرمی با یک شلوار پیلی‌دار سفید رنگ و یک کت بلیزر سفید می‌تواند ظاهری به یاد ماندنی از شما بسازد. این ترکیب یکی از ترکیب رنگ‌های اصلی درس کد  french riviera است. در مقاله‌ای دیگر درباره این درس کد صحبت خواهیم کرد.

شلوارهای پیلی دار را به صورت غیر رسمی نیز می‌توانید بپوشید. اما باید به چند نکته توجه کنید:

شلوار‌های تک پیلی به مراتب با پوشش کژوال راحت‌‌تر ترکیب می‌شوند. شلوار‌های دو پیلی رسمی‌ترند.

شلوارهایی که قد متوسطی دارند، ظاهر کژوال‌تری خواهند داشت که با کفش‌هایی چون لوفرها به زیبایی ست می‌شوند.

شلوار‌های پیلی دار، که دارای پل کمربند هستند نیز، ظاهر کژوال دارند. اصولاً شلوار‌هایی که پل کمربند ندارند شکیل‌تر و ساده‌تر به نظر می‌رسند و رسمی تر‌ند. دقت کنید که اگر می‌خواهید این شلوار را در مراسمات رسمی چون عروسی‌ها بپوشید، برای حفظ آن بر روی کمرتان، از ساسبندر نیز استفاده کنید.

دمپای شلوار‌های پیلی دار نیز بخش بسیار مهمی از جزئیات آن‌ها هستند. دمپای پاکتی به نسبت دمپای صاف رسمیت بیشتری دارد. بنابراین اگر می‌خواهید به سمت کژوال حرکت کنید، از دمپای پاکتی تا جایی که می‌توانید اجتناب کنید.

شلوار پیلی دار رسمی
شلوار گورکا

پارچه شلوار 

انتخاب پارچه‌ی شلوار‌های پیلی‌دار به اینکه شما خواهان چه نوع کاربردی هستید، بستگی دارد. اگر به دنبال یک شلوار پیلی دار هستید که بتوانید با اکثر پوشش‌های خودتان، آن را بر تن کنید، ما به شما پارچه‌هایی با بافت سبک‌تر و نرم‌تر مانند فلانل یا فاستونی را پیشنهاد می‌کنیم. دلیل این پیشنهاد ما، این است که پارچه‌های نرم‌تر ظاهری اسمارت دارند و نسبت به پارچه‌های بافت دار و خشن به راحتی با سایر آیتم‌ها ترکیب می‌شوند.

نکات پوششی شلوار پیلی دار در تابستان

اگربه دنبال سبک کژوال هستید، می‌توانید از پارچه‌‌‌های کتان برای دوخت شلوار پیلی دار استفاده کنید. در فصل تابستان، شلوار‌های چینو تک پیلی می‌توانند گزینه مناسبی باشند. سعی کنید از رنگ‌های روشنی مثل کرم، بژ یا سفید استفاده کنید. اما گل سر سبد رنگ‌ها یعنی سرمه ای می‌تواند یکی از بهترین ظاهر ها را به شما ارائه بدهد که قدرت مانور بالایی نیز در ترکیب با سایر آیتم‌ها خواهد داشت.

در فصل سرد چطور شلوار پیلی دار بپوشیم؟

همچنین در فصول سرد سال نیز شما می‌توانید به سراغ پارچه‌های زمستانی مثل مخمل کبریتی، پشمی و یا تویید بروید. پارچه تویید با طرح‌های جناقی یکی از شیک‌ترین شلوار‌های پیلی دار زمستانی‌اند. به عقیده ما هر فرد خوش پوشی باید در کمد لباسش، برای فصول سرد یکی از این شلوارها را داشته باشد. تویید (Tweed) به دلیل ضخامت بالا، به راحتی با سایر آیتم‌های زمستانی که بافت ضخیمی دارند، به خوبی ترکیب می‌شود.

به یاد داشته باشید که مسلماً نمی‌توانید یک اور کت زمستانی را با یک شلوار کتان با بافتی نازک بپوشید.

در انتخاب پارچه‌ای که قرار است برای دوخت شلوار پیلی دار استفاده شود، نهایت دقت را انجام دهید. یک پارچه مناسب و با کیفیت به خیاط شما این اجازه را خواهد که برش‌هایی تمیزتر و صاف‌تر داشته باشد. همین باعث خواهد شد، چین‌هایی به غایت مرتب و صاف بر روی شلوار شما ایجاد شوند که در طول زمان، فرم خود را نگاه دارند و از هم باز نشوند.

شلوار گورکا

برش‌های شلوار پیلی دار باید به چه صورتی باشند؟

هر شلوار با یک چین در جلوی آن نمی‌تواند به عنوان یک شلوار پیلی‌دار تلقی شود. اولین نکته مهم در خرید شلوار پیلی دار این است که ظاهری منظم و صاف با لبه‌هایی تیز داشته باشند. چین اول بزرگ همیشه در امتداد خط اتوی شلوار قرار می‌گیرد. این نکته مهم باعث زیبایی پیلی‌ها می‌شود. در صورت مواجه با هر گونه شلوار پیلی داری که پیلی‌های آن صاف و مرتب نیستند، باید صد در صد خرید آن را فراموش کنید.

دوخت شلوار پیلی دار باید به صورتی باشد که بر روی خط طبیعی کمر بسته شود. پیلی‌ها باید استحکام کافی بالایی داشته باشند و در تحرک به مرور زمان از هم باز نشوند. در غیر این صورت شکستگی ایجاد شده باعث کشیدگی پیلی‌ها خواهد شد و فرمی پف مانند بر روی کشاله ران شما ایجاد خواهد کرد. 

فیت شلوار گورکا

یک شلوار پیلی دار خوب با چین‌های صاف و مرتب می‌تواند کمرتان را باریک تر و پاهای شما را بلندتر نشان بدهد. در مجموع شلوار‌های پیلی دار به دلیل ساختارشان قد افراد را بلندتر نشان می‌دهند.

در انتها، فیت یک شلوار پیلی دار باید اصلی ترین شاخصه انتخاب شما باشد. اندازه فاق یک شلوار پیلی دار در ظاهر نهایی آن نقش به سزایی دارد و گشاد بودن آن باعث خواهد شد تا شلخته به نظر برسید.

شلوار پیلی دار

شلوار‌های پیلی دار یکی از آیتم‌های بی انتها هستند که در دنیای استایل امروزی، همچنان جای پای ثابت خود را حفظ کرده‌اند. خرید یک جفت شلوار پیلی دار متناسب با اندام شما در کمد لباستان خالی از لطف نخواهد بود. پیشنهاد ما به شما این است که برای اولین شلوار پیلی دار خود از یک خیاط ماهر کمک بگیرید تا بتواند اندام شما را به خوبی شناسایی کند.

پیام بگذارید