اینفلوئنسرها و بلاگرهای اینستاگرام سعی دارند همه چیز را در نحوه لباس پوشیدن ساده کنند.

در دنیای امروزی، تصور ما این است که می‌توانیم به مانند افرادی که در اینستاگرام به ما توصیه‌هایی برای لباس پوشیدن می‌کنند عمل کنیم، اما در واقع این توصیه‌ها جز سلیقه شخصی چیز دیگری نیست.

و همین موضوع باعث شده تا هر فردی بتواند استایلیست باشد. تنها کافی است در بایو اینستاگرام خود، این واژه را بنویسد. در این صورت، دیگر نیازی نیست کاری انجام دهد؛ او تبدیل به استایلیست شده است!

درست است که خود ما هم در این رسانه در حال فعالیت هستیم، اما هر روز که می‌گذرد متوجه می‌شویم که هر فردی برای جذب مخاطب، سعی دارد شروع به دادن توصیه‌هایی کند که در نهایت هدف اصلی آن فروش محصول خودش است.

وقتی در مورد استایلینگ و پیچیدگی‌های آن بیشتر اطلاعات کسب می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در بسیاری از مواقع توصیه‌های لباس پوشیدن مانند “اگر قد نسبتا بلندی نداری، این لباس‌ها را نپوش!” یا “اگر این لباس‌ها را بپوشی، بلندتر دیده می‌شوی”، یا “این را با این نپوش!” و یا “باید دکمه پایین کتت را باز بگذاری!” چگونه به مشتری و جامعه هدف شما کمک می‌کند؟


استایل همیشه سلیقه ای نیست

بیشتر از اینکه این توصیه‌ها مفید باشند، آن‌ها را دچار سردرگمی و اطلاعات ناقص می‌کند. ممکن است حتی تا دیروز فردی که می‌دانست جوراب سفید را نباید با کت و شلوار رسمی بپوشد، حالا متوجه شود که دکمه پایین کت را هم باید باز بگذارد! اما چرایی آن را نمی‌داند؟ این موضوع باعث می‌شود که افراد مدام اطلاعات ناقصی در این زمینه داشته باشند و هر کسی به خود اجازه دهد که با این توجیه که “مد و لباس سلیقه‌ای است”، نظر بدهد.

اما به نظرتان بهتر نبود که آن فرد را با این سطح اطلاعات ناقص، از ارائه نظر درباره استایل دیگران منصرف کنیم؟ به جای آنکه اجازه بدهیم هر کسی به خود اجازه دهد که در مورد استایل دیگران نظر بدهد، باید به این نکته توجه کنیم که شاید اطلاعات ناقص او در واقع برای خودش مفید نباشد.

من نمی‌توانم به طور قطع بگویم که اینفلوئنسرها و بلاگرها در ترویج اصطلاحات مد و استایل نقشی نداشته‌اند، اما چرا باید فکر کنیم که همه مهارت استایلینگ دارند و این موضوع یک کار سطحی و بیهوده است؟ چرا باید فکر کنیم که دیگر همه چیز را خودمان بلدیم و نیازی به کمک گرفتن از یک فرد توانمند در این حوزه نداریم؟

استایلینگ یک مهارت محسوب می‌شود

واقعا چرا تصور می‌کنیم که هر شخصی می‌تواند به ما توصیه‌هایی برای خوش‌پوشی کند؟ ممکن است از هر فردی که در اطراف شما حضور دارد سوال کنید که چه چیزی برای شما بهتر است، و او هم نظری داشته باشد. اما این نظرات از کجا می‌آیند؟ قطعاً بلاگرها و اینفلوئنسرها توهم تخصص بسیار زیادی به افراد منتقل کرده‌اند. آن‌ها با به کار بردن کلمات پر زرق و برق و تکرار آن‌ها، در واقع حس و حالی برای مخاطب ایجاد کرده‌اند که او بتواند در نظر دادن شریک باشد.

اینستاگرام به مانند یک سیاه‌چاله است که اگر بخواهیم در آن گیر کنیم، قاعدتاً اطلاعاتی نصیب‌مان می‌شود که هیچ پایه علمی ندارند. طراحی استایل یک مهارت محسوب می‌شود و شما نباید در سیاه‌چاله‌های استایل و دام‌های آن قرار بگیرید.

اگر کمی در اینستاگرام بچرخید، متوجه می‌شوید که شما می‌توانید همه چیز را با هم بپوشید. همه چیز ساده است، انگار این موضوع هیچ قاعده‌ای ندارد. چرا که ابزار اینستاگرام ما را متخصص کرده است. در حال حاضر، دنبال‌کننده‌های اینستاگرام توهم فرد متخصص را به همه ما می‌دهند و احساس می‌کنیم هرچقدر این عدد فالور بالاتر باشد، ممکن است که افراد خیلی زیادی از ما پیروی کنند.

من خیلی با مشتریان خودم در ارتباط هستم و آن‌ها معمولاً می‌گویند که پارتنر یا دوستانشان به آن‌ها گفته‌اند که “این لباسی که پوشیدی خوب نیست!” در واقع، هدف من این است که بگویم این توصیه‌ها از کجا می‌آیند؟

تمامی این توصیه‌ها تنها به دلیل فرهنگ جمع‌گرایی ما هستند. دوستان و اطرافیان ما معمولاً فقط همان چیزی را می‌پسندند که بارها و بارها از اطرافیان خودشان دیده‌اند. چشم آن‌ها به لباس‌های تکراری عادت کرده است. به همین دلیل، نظری که به شما داده می‌شود، بر پایه پوشش نفر قبلی است، نه چیزی بیشتر!


حالا باید چه کار کنیم؟

فردی که دنبال‌کننده مد و استایل است، می‌داند که نباید به همین راحتی توصیه‌های بلاگرها و اینفلوئنسرها را بپذیرد و چون مدت‌هاست که آن‌ها را دنبال می‌کند، به حرف‌شان اکتفا کند.

مثلاً وقتی می‌گویند “چطور استایل اسمارت کژوال داشته باشیم؟ برو این لباس را با این لباس بپوش، می‌شود اسمارت کژوال”، این واژه‌ها بسیار سنگین هستند و به این راحتی برای عموم جامعه جا نمی‌افتند! وقتی فردی هنوز آموزش ندیده که این واژه‌ها از کجا آمده‌اند، چرا باید تصور کند که باید همان پوشش را اجرا کند؟ چون یک بلاگر بدون اینکه مخاطب خود را آگاه کند، فقط چند کلمه پر زرق و برق می‌گوید، یک عکس هم نشان می‌دهد و می‌گوید: “تمام، تو اسمارت کژوال پوشیدی.”

در واقع، می‌خواهم بگویم که حتی اگر به هر دلیلی اطلاعاتی کسب می‌کنیم، باید بتوانیم خودمان در مورد اطلاعاتی که به ما گفته شده، تحقیق کنیم یا از دیگران کمک بگیریم. به همین دلیل، همه چیز این‌قدر ساده نیست! مهارت استایلینگ ساده نیست که همه از آن اطلاع داشته باشند و این واژه‌ها و اصطلاحات نباید در دسترس همه قرار بگیرند.

 

پیام بگذارید