Fashion Blogger

چرا واژه فشن بلاگری به وجود آمد؟

قطعاً واژه ی فشن بلاگری، ریشه در تاریخ ندارد و این کلمه خیلی جدید و تازه است، البته که خود کلمه بلاگر، از داشتن یک وبلاگ و نوشتن مطالب در آن ریشه دارد، اما به آن معنایی که در حال حاضر ما در رسانه‌های اجتماعی از دیگران می‌شنویم، ممکنه صحیح نباشد و یا شاید بتوان گفت که کامل نیست، اما اینجا قصد داریم توضیح بدهیم که فشن بلاگر دقیقاً به چه شخصی گفته می‌شود؟

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و گسترش قلمرو آنلاین و همچنین تغییر ماهیت زندگی، فضای وسیعی برای موضوعات و طبقه بندی‌های جدید از جمله موضوع فشن بلاگر در صنعت فشن ایجاد شده است.

حوزه مد به تنهایی و به صورت خاص با فعال شدن رسانه‌های اجتماعی، تنش‌های تازه‌ای را ایجاد کرده و از لحاظ موقعیت شغلی، رشد چشم گیری داشته است. وبلاگ نویسان مد در این فضا برخواسته‌اند تا بتوانند به شناسایی سبک‌ها و برندهای تجاری بپردازند تا مخاطب بتواند محصولی بهتری خریداری کند و در نهایت استایل بهتری داشته باشد.

در ادامه تعریف جامعی از فشن بلاگر را ارائه کرده‌ایم.

فشن بلاگر و استایلیست
Fashion Blogger

فشن بلاگر کیست؟

وبلاگ نویس مد مشتاق دنبال کردن و جستجو در دنیای مد است. آن‌ها تجربیات و ایده‌های مربوط به مد را از طریق رسانه‌های اجتماعی یا رسانه‌هایی از جنس مالکیت (owner) مانند پلتفرم سایت، بررسی دقیق، توصیه و به اشتراک می‌گذارند.

یک وبلاگ نویس مد به طوری محتواهایی در قالب عکس و ویدیوهای چشم نواز و محتواهای جذاب در مورد موضوعات پرطرفدار و محبوب دنیای مد و استایل تولید می‌کند و با تبدیل شدن به یک وبلاگ نویس مد، نه تنها مردم را در روند پر طرفدار و رایج دنیای فشن قرار می‌دهد بلکه باعث می‌شود آن‌ها برای به دست آوردن این محتوا علاقه مند شوند.

بلاگر مد

عرصه مد هر روز در حال توسعه است و مردم مایل هستند که آن را به طور کامل درک، کشف و دنبال کنند.

ویژگی اصلی یک وبلاگ نویس مد مهارت ارتباطی خوب و منحصر به فردش است که بتواند با استفاده از هنر ارتباط برقرار کردن با مخاطب، یک رهبر ایده پرداز، و به صورت اثر بخش عمل کند.

افراد واقعی با علاقه واقعی در دنیای مد 

فرصت‌های شغلی در حوزه‌ی مد و فشن به قدری می‌توانند تاثیرگزار باشند که مثلا یک شخصی که Brand Promoter است بتواند محصول را به شکلی ترویج دهد که آن محصول به فروش بیشترختم شود.

فرصت‌های شغلی در دنیای مد در حال حاضر بسیار افرایش چشمگیری داشته و ما فقط به صورت تیتروار در این نوشتار آن‌ها را عنوان می‌کنیم.

  • ترویج کننده برند (Brand Promoter)
  • مدل (Model)
  • ادیتور(Editor)
  • استایلیست (Stylist)
  • فشن بلاگر(Fashion Blogger)
  • تولید محتوا(Content Creator)
  • عکای مد و فشن(Photographer)
  • نویسنده(Author)
  • تاثیر گذار اجتماعی

اگر بخواهم فشن بلاگر بشوم، از کجا باید شروع کنم؟

ما دراین نوشتار قصد نداریم حرف‌هایی که تا به حال شنیده‌اید را مجدد تکرار کنیم. سخنانی چون ” شما باید تحصیلات داشته باشید” و “به دنبال رشته‌های دانشگاهی بروید” همیشه به جا و درست اند اما از آنجاییکه ما در ایران، زمینه‌های مربوطه را به صورت آکادمیک نداریم، اگر به صورت تخصصی به این موضوع نگاه کنیم، هیچ بخشی را مختص فشن بلاگری قرار نداده‌ایم.

درست است که بخش‌هایی مثل استایلینگ و بازاریابی مد، امروزه در ایران رونق روز افزونی دارند، اما همچنان در اینجا قصد منع و نهی این شیوه از تخصص به دست آوردن را نداریم. چون مسیری را برای ورود به این عرصه برای شما ایجاد خواهند کرد.

ما معتقدیم که ظهور رسانه و پلتفرم‌هایی رایگانی مانند یوتیوب و سایت باعث شده‌اند که یادگیری، از آن فضای دانشگاهی خارج شود و هرکسی می‌تواند با جستجو، به سطحی از این آگاهی برسد. البته که برقراری ارتباطات و شرکت در ایونت‌ها و برخی از کلاسهای آموزشی برای شکل گیری روابط بیشتر بسیار تاثیر گذار است.

اینکه هیچ معیار و شرایط خاصی وجود ندارد، در شرایط کنونی ایران نه حرف درستی است و نه اشتباه. از آنجاییکه همیشه ذوق هنری و سلیقه در این حوزه ارجحیت داشته و به تحصیلات آکادمیک و رونق گرفتن صنعت عکاسی و گسترش تقاضا دامن زده است، این فرصت را برای اکثریت به وجود آورده که بتوانند در حوزه‌ی مد فعالیت داشته باشند.

شما می‌توانید این مقاله را در قالب یک فایل صوتی گوش دهید.

مهارت‌هایی که یک شخص برای بلاگر شدن باید بداند

چه مهارت با این حال چند مورد از مهارت‌هایی که باید برای قدم گذاشتن در حوزه‌ی وبلاگ نویسی مد یاد بگیرید را در اینجا به صورت تیتر وار مطرح کرده‌ایم:

  • مهارت ارتباطی خوب
  • هنر فروش
  • خلاقیت و تخیل
  • مهارت در نوشتن محتوا
  • مهارت شبکه سازی
  • مهارت بازاریابی و مذاکره
  • آشنایی با دیجیتال مارکتینگ
  • هنر فروش
  • مستمر کار کردن

این نکته را نباید فراموش کنید که تمامی موارد فوق، معنا و مفهوم اصلی فشن بلاگری را برای حرفه‌ی یک فرد تعیین می‌کنند که برای بهتر ظاهر شدن در حوزه ی بلاگری مُد نیاز است.

اما اگر تمامی این موارد را نیز نتوانید یاد بگیرید، شما به اشکال مختلفی در شبکه‌های اجتماعی به عناوین شبه بلاگری می‌توانید فعالیت داشته باشید. فرا نگرفتن اصول یک حرفه، باعث خواهد شد تا درگیر بازی‌های تکراری که همه غیر متخصصین گرفتار آن هستند، شوید.

در نهایت، سبک و روش خودتان را پیدا کنید. در ابتدای مسیر می‌توانید از کسانی که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان فشن بلاگر فعالیت می‌کنند، ایده بگیرید و حتی تقلید کنید، این موضوع قاعدتاً در ابتدای مسیر شما بد نیست و فکر شما را برای خلق سبکتان روشن می‌کند. پیشنهاد ما به شما این است که با دانستن مهارت‌های فوق، به کشف ایده و خلاقیت خودتان در زمینه‌ی بلاگری بپردازید. این کار قطعاً کمک شایانی به شما خواهد کرد.

معرفی چند وبلاگ تخصصی مد و فشن

پیام بگذارید