محصولات نسخه محدود یا لیمیتد ادیشن، محصولاتی هستند که یک برند، آنها را به تعداد اندک و مشخصی، فقط یکبار تولید میکند. البته محصولات نسخه محدود تماماً هم به فروش نمیرسند. هر برند بعد از تولید و ارائه این محصولات، نمونههایی از آنها را در گنجینه خود برای همیشه آرشیو میکند. برند دیور یکی از بزرگترین برندهای تولید کننده محصولات محدود است. این برند آرشیو بسیار بزرگی از این محصولات را در بخش موزه هنرهای فروشگاه اصلی دیور در خیابان Montaigne 30 پاریس نگهداری میکند.
محصولات نسخه محدود، عرضهی بسیار کمی دارند و به همین دلیل از قیمت و کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. اغلب این محصولات، در کمتر از سه ماه به فروش میرسند. حتی فروش آنها در برخی از برندها، مثل Hermès، در کمتر از یک هفته به پایان میرسد. فروش و تقاضای این محصولات به قدری سریع اتفاق میفتد که حتی بعضی از برندها محصولات خود را قبل از به پایان رسیدن از فشن شو و در انتهای نمایش کت واکشان به فروش میرسانند.
همین موضوع باعث میشود که این آیتمها، بی انتها ( Timeless) باشند. حتی بعد از استفاده شدن نیز همچنان با قیمت بالاتری از قیمت خریداری شده به فروش برسند. بخشی از کیفهای برند Chanel و Hermés یا اغلب محصولات ساعت سازان شهیر دنیا مثل Jacob&Co یا Audermars Piguet جزو این محصولات طبقه بندی میشوند.
اهداف محصولات نسخه محدود
از آنجاییکه تقاضای بالایی برای خرید محصولات نسخه محدود وجود دارد، این محصولات دو تاثیر بزرگ در دنیای فشن و دنیای استایل به جا میگذارند:
1.محصولات نسخه محدود رقابت بالایی در عرصه مارکت و بازار در بین رقیبان و همچنین مشتریان برند ایجاد میکنند. این موضوع باعث میشود برندها به راحتی قیمت نهایی محصولاتشان را بالا ببرند. در عرصه محصولات نسخه محدود هیچ برندی از افزایش قیمت محصولاتش هراسی ندارد. چون اطمینان دارند که در مدت زمان بسیار کوتاهی تمامی محصولاتشان به فروش خواهد رسید.
2. ازآنجاییکه فقط اقلیت کمی، قابلیت استفاده و دسترسی به این محصولات را دارند، در نتیجه به عنوان یکی از امضاهای شخصی استایل مطرح میشوند. در دید فراتری، یک محصول نسخه محدود به نمادی از شخصیت فرد تبدیل میشود. برای مثال تا به حال افرادی را دیدهاید که به عطر و رایحه خوشبو یا حتی خاصی بین آشنایانشان مشهور باشند؟ در واقع عطر این افراد اگر از محصولات نسخه محدود باشد، به نوعی امضای استایل شخصی آنها را نشان میدهد.
امضای شخصی افراد در طول سالیان بلند هم با کوچکترین نشانهها از عطر آن افراد، در ذهن مخاطبینشان باقی میماند. البته این موضوع به نکتهای از نظر ساختار مغزی انسانها نیز مرتبط است. حافظه بویایی، یکی از آخرین حافظههایی است که از یاد میبریم. به همین دلیل مدت بسیار مدیدی شاید به خاطر داشته باشیم که رایحه معشوقمان یا دوستمان چگونه بوده است. حتی بعد از سالها هم اگر آن رایحه یکبار دیگر به مشام ما برسد، مجدداً به سرعت یادآور همان اشخاص و خاطرهها خواهند بود.