محصولات نسخه محدود یا همان Limited Edition، در واقع محصولات نفیسی اند که یک برند، آنها را یک بار تولید و ارائه میکند. این محصولات نفیس هیچگاه وارد پروسه تولید انبوه برندها نمیشوند و اغلب تعداد بسیار کمی از آنها روانه بازار میشود. همه برندهای تولید کننده محصولات نسخه محدود، یک یا دو نمونه از این محصولات را در گنجینه خود برای همیشه آرشیو میکنند. محصولات نسخه محدود عرضهی بسیار کمی دارند و به همین دلیل از قیمت و کیفیت بالاتری برخوردارهستند. اغلب محصولات limited edition، کمتر از سه ماه و حتی در برخی برندها، در کمتر از یک هفته به فروش میرسند.
حتی در برندهایی چون شنل یا دیور، محصولات نسخه محدود، به هنگام نمایش در کت واکها و فشن ویک پاریس، به فروش میرسند. همیشه تقاضای بالایی برای به دست آوردن این محصولات وجود دارد. استراتژی تولید این محصولات، ایجاد رقابت در سطح کیفیت بالاتر در عرصه مارکت است که در بین رقیبان و همچنین مشتریان هر برند ایجاد میشود. اقلیت کمی قابلیت استفاده و دسترسی به این آیتمها را دارند.
نمونه بارز محصولات نسخه محدود، کیفهای بیرکن برند Hermès است.
اگر بخواهیم با نگرشی متفاوتتر به این محصولات نگاه کنیم، میتوان گفت از آنجاییکه افراد اندکی به این محصولات دسترسی پیدا میکنند، محصولات نسخه محدود به یکی از امضاهای شخصی استایل افراد تبدیل میشوند. البته محصولات نسخه محدود صرفاً محدود به دنیای پوشاک تولید نمیشوند و تولیداتی چون فرش، عطر، مبلمان، اکسسوری و جواهرات و همچنین محصولات فرهنگی مثل کتاب و دیسکهای موسیقی نیز به صورت نسخه محدود روانه بازار میشوند.
محصولات limited edition، به دلیل تولید اندک، در بازار همیشه کمیاب و حتی گاهی نایاباند. همین موضوع میتواند میزان درخواست مشتریان را برای محصولات یک برند افزایش دهد. در اصل محصولات نسخه محدود، یک استراتژی برای افزایش تقاضا میباشند. هر گاه مجصول برندی کمیاب شود، میزان تقاضا برای آن برند بیشتر خواهد شد و به طبع قیمت محصولات برند نیز افزایش پیدا خواهد کرد. محصولات نسخه محدود، ابزاری برای سودآوری کلان برندها میباشند.
در واقع تولید یک محصول و یا کالکشن نسخه محدود بیشتر نشان دهنده ارزشهای هنری یک برند است. محصولات نسخه محدود ابزاری برای برجسته کردن هنر استادکاران یک برند میباشند.