Monochrome V/S Tonal dressing

واژه ی تک رنگ یا مونوکروم به چه معناست؟

در ابتدا بیایید به معنای این کلمه نگاهی داشته باشیم. این که مونوکروم در اصل به چه معناست؟

مونو به معنی تک و کروم به معنی رنگ است که در اصطلاح به نحوه ی لباس پوشیدن به یک تک رنگ خالص مونو کروم گفته می شود. البته ما در پوشش هایی به سبک تنال هم از رنگ های مشابه هم در لباس پوشیدن استفاده می کنیم که شاید برایمان سوال ایجاد شود که این دو چه تفاوتی با هم دارند ؟


اما تفاوت های پوشش مونوکروم با پوشش تنال در چیست ؟

یک پوشش مونوکروم، ترکیبی از یک رنگ پایه خالص و ته رنگ‌ها، سایه‌ها و تُن‌های مختلف آن رنگ است.

منظور از یک رنگ خالص چیست؟

رنگ‌های خالص به سر دسته‌های رنگ‌های اصلی مثل قرمز، زرد و آبی و ترکیبات آن‌ها گفته می‌شود که در چرخه رنگی وجود دارند. به یاد داشته باشید که یک رنگ اصلی، رنگی خالص است و رنگدانه های آن حاوی چرخه ی رنگی سفید و سیاه نیست به این منظور که این رنگ‌ها حاوی رنگ‌های سفید، خاکستری یا سیاه نیستند.

اما ته رنگ ها با افزودن سفید، سایه ها با افزودن سیاه و تن ها با افزودن خاکستری به دست می‌آیند.


برای درک بیشتر به مثال توجه کنید، برای ایجاد یک ته رنگ، رنگ سفید به رنگ قرمز اضافه می شود تا صورتی ایجاد شود.

مشکی به رنگ قرمز اضافه می‌شود تا بورگوندی یا رنگ قرمز شرابی ایجاد شود. صورتی، قرمز و شرابی می‌توانند شِمای یک پوشش مونوکروم را بسازند.

با ترکیب نسخه‌های روشن‌تر و تیره‌ تر یک رنگ که موجب ایجاد ترکیب‌های مونوکروم می شود، عمق بصری و جذابیت بیشتری دراستایلتان پدیدارمی شود. تضاد بین ترکیب روشن و تیره تر می‌تواند شدید یا با ظرافت باشد.


شما همچنین می توانید به سادگی یک رنگ را برای پوشیدن سر تا پا انتخاب کنید و تنوع رنگ، سایه یا تُن آن رنگ را به پوششتان اضافه نکنید.

برای مثال رنگ‌های زمینی و خاکی مثل بژ یا کرمی و ذغالی موارد مناسبی برای این سبک ازپوشش هستند. داشتن پوشش مونوکروم به این معنی نیست که ازرنگ های دیگر، مطلقاً دوری کنید بلکه اکسسوری ها می‌توانند نجات دهنده شما از یکنواختی شدید باشند.

افزودن یک اکسسوری کوچک مغایر با رنگ های یکنواخت استایلتان می تواند باعث ایجاد یک اَکسِنت (accent) شود. اکسنت به معنی ایجاد یک تاکید بر روی استایل است که در مقاله ای دیگر به تفسیر آن خواهیم پرداخت.


تنال و مونوکروم یکسان نیستند!

برخی افراد از اصطلاحات پوشش مونوکروم و تنال را به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می کنند. البته افراد متخصص در این حوزه معتقدند که تفاوت‌های جزئی در این بین وجود دارد.

پوشش تنال در اصل به معنای ترکیب آیتم هایی از کمد لباس مان است که در یک خانواده از رنگ ها قرار دارند. یک خانواده از رنگ ها شامل چندین رنگ پایه است که نسبتاً در چرخه رنگ به هم نزدیک اند.

بنابراین پوشش تنال از تغییرات رنگی از چند رنگ پایه و اصلی نزدیک به هم (مثل بژ، قهوه ای، کرمی و استخوانی) تشکیل شده‌ است، درحالی که لباس‌های مونوکروم از تنوع رنگیِ فقط یک رنگ پایه (یعنی سایه های مختلف تیره و روشن ) تشکیل می‌شوند.


برای درک بهتر باز به مثالی دیگر می‌پردازیم. زمانی که قرمز گوجه‌ای، نارنجی هلندی و صورتی تیره را در یک استایل ترکیب می‌کنیم، یک پوشش Tonal ایجاد کرده ایم. دقت کنید که شدت روشنایی نورها از این رنگ ها یکسان است و در چرخه رنگ به هم نزدیک اند. بدین معنی که همگی یا روشن هستند یا تیره اند یا در شدت تیره‎‎ گی و روشنی به هم حداقل نزدیک اند.

در این صورت ما یک پوشش تنال ساخته ایم اما زمانی که از ستونی با رنگ های قرمز مختلف از هم لباس انتخاب می کنیم، یک سبک مونوکروم پوشیده ایم.


تمایز بین پوشش های مونوکروم و تنال ممکن است کمی سخت باشد. مطمئناً این دو شاید با هم اشتباه شوند

پیشنهاد می کنیم در پوشیدن مونوکروم و تنال از رنگ های روشن تر در ابتدا استفاده کنید و قسمتی از کمد لباستان را به رنگ هایی چون بژ، آبی روشن، کرمی، عاجی استخوانی و خاکستری روشن تعلق بدهید. البته این موضوع استثنا هایی هم دارد و آن هم رنگ آبی است که با سایه های تیره تر نیز می توان در هر دو استایل به خوبی درخشید.


در انتخاب رنگ این استایل ها به فصل دقت کنید. مثل همیشه، رنگ های روشن می توانند در فصول گرم سال کاربردی تر باشند و رنگ های تیره ای چون آبی سرمه ای، قهوه ای یا قرمز عنابی در فصل های پاییز و زمستان جذابیتی بیشتر خواهند داشت.

شما بگویید که نظرتان در این باره چیست ؟ چه استایل های مونوکروم یا تنالی را در کمد لباستان دارید؟

1 نظر

  • Hediye

    آگوست 6, 2022 - 1:25 ق.ظ

    مطلب بسیار بسیار جدید و ناب بود، ممنونم از شما

پیام بگذارید