رویداد پیتی اومو

پیتی اومو چیست؟

Pitti Uomo رویداد فشن مردانه که سالانه دو بار در شهر فلورانس در محل Fortezza da Basso برگزار می‌شود. این رویداد با تم تابستان و زمستان برگزار می‌شود که تا به حال 106 دوره ی آن برگزار شده است. آخرین بار پیتی در سال 2024 برگزار شد.


این رویداد بیشتر در نمایش لباسِ مردانه در جهان پیشرو است و تاکنون مقصد آقایان شیک پوش و عاشق لباس بسیاری بوده است. این رویداد شخصیت‌های متفاوتی را از اقصی نقاط دنیا و کشورها به خود جذب می‌کند تا مورد توجه عکاسان سبک خیابانی قرار بگیرند. اغلب استایل‌هایی که در این رویداد شاهدشان هستیم سر و صدا زیادی به پا می کنند.


ترند‌های جدیدی که در این رویداد مشاهده می‌شود اغلب مواردی هستند که یک یا دو فصل آینده در خیابان‌های پایتخت‌های فشن جهانی یعنی پاریس، نیویورک، لندن و میلان قابل دیده می‌شوند و اغلب آقایان برای لباس‌های خودشان از این رویداد الهام بسیاری می‌گیرند. اولین باری که این نمایش برگزار شد بیشتر برای ارتقا سطح طراحان لباس و نمایش مجموعه لباس‌هایشان بود ولی بعد‌ها تبدیل به یک نمایشگاه مد و لباس در جهان شد.


تاریخچه پیتی اوومو

پیتی رویدادی ست که از قلب فلورانس می‌آید و در قرن‌های گذشته همیشه یکی از کانون های رشد اروپایی بوده، که برخی جریانات اصلی اروپا را شکل داده است. فلورانس نقش کلیدی در تاریخ اروپا و ایتالیا داشته است و به یکی از ثروتمند ترین شهر‌های ایتالیا از دوران گذشته مشهور است. خاندان های ثروتمند ایتالیا مثل خاندان مدیچی (Medici) اغلب سرمایه گذاری‌های کلانی در این شهر داشته اند.

از آنجایی که شروع تولد عصر رنسانس در اروپا همگام با فلورانس بود، توجه به آن بیشتر شد. فلورانس مرکز هنر ایتالیاست و نطفه‌ی بسیاری از سبک‌های هنر در نقاشی یا معماری در این شهر بسته شده است. این هنر دوستی فلورانس آنجایی ثابت می‌شود که تعداد 350 نفر از هنرمندان عصر دوهزار در این شهر می‌زیستند. یکی از معروف ترین هنرمندان این شهر داوینچی بوده که بنابر عقبه تاریخی هنر فلورانس، این شهر پایتخت مد ایتالیا نام گرفت و از آنجاییکه هنر را در بطن خود همیشه به همراه داشت دانه‌ای چون فشن سریعاً در بستر این شهر رشد کرد.

موزه های بسیار زیادی مرتبط با دنیای فشن در این شهر وجود دارند. برای مثال موزه‌های میراث گوچی و فرگامو و یا موزه بنیاد کاپوچی در این شهر قرار دارد که تاریخی وسیع از مد و استایل و منسوجات را در گنجینه خود دارند.


اولین دورهمی پیتی اوومو به تاریخ 12 فوریه سال 1952 برمی‌گردد، زمانی که جووانی باتیستا جورجینی (Giovanni Battista Giorgini) که یکی از نوادگان خاندان اشرافی لوکا (Lucca) بود، نمایشی از مد را در محل اقامت خود در فلورانس برپا کرد. در شروع داستان، پیتی اوومو به عنوان اولین فشن شوی مد ایتالیایی نامیده می‌شد و روزنامه نگاران و خریداران از سرتاسر جهان برای شرکت در کت واک‌ها که میزبانی آن‌ها را برخی از مهم ترین برندهای مد ایتالیا برعهده داشتند، دعوت شدند.

پس ازموفقیت‌های بزرگ، این رویداد در سال‌های بعد به مکان‌های مختلفی در فلورانس جا به جا شدند و برگزار گردید. اما در سال 1972 تاریخ رسمی شروع به کار پیتی اوومو به شکل امروزی رقم خورد. در این سال بود که پیتی اوومو به عنوان یک نمایش مختص فقط برای نشان دادن ترند‌ها و فشن دنیای مردانه مورد توجه قرار گرفت.


با استقبال بی نظیری که از این رویداد به عمل آمد بعد ها رویداد های مشابه دیگر مثل Pitti Bimbo که مختص پوشاک بچه ها و Pitti Filati که مختص منسوجات و ساختار های پارچه است شکل گرفت.

برای مطالعه بیشتر در مورد رویداد پیتی اوومو، می‌توانید دسترسی رایگان به مجله‌ی آن، در صفحه کتابخانه استایل داشته باشید.

پیام بگذارید