قبل از اینکه شروع به خواندن مقاله کنید، به یک نکته توجه داشته باشید. ما عبارت Jacket را در مقالاتمان، به معنای کت ترجمه کرده‌ایم. در زبان انگلیسی دو واژه Jacket و Coat با هم تفاوت‌هایی دارند. اما به صورت کلی در زبان فارسی وقتی صحبت از جکت یا کت می‌شود، منظورمان بیشتر پوشاکی است که تا قسمت بالای لگن شما امتداد دارند. به بیان ساده تر تفاوت در طول و میزان سبک و سنگینی آنها است که Jacket و Coat را از هم متمایز می‌کند


یک کت خوب مثل یک ساعت عالی، چیزهای زیادی در مورد شخصیت شما نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است در انتخاب آن، کمال توجه را به خرج دهید و بدانید که باید چگونه و با چه آیتم‌هایی آن را ست کنید.

با فرا رسیدن روزهای سردتر سال و فصل پاییز، همه ما با این سوال مواجه می‌شویم که باید چه کتی بر تن کنیم؟ آیا هوای امروز مناسب پوشیدن کت است یا خیر؟ پاییز برای پیش بینی دما، فصل سختی است، از این رو انتخاب کت‌ها هم شاید کمی پیچیده به نظر برسند. 

خیلی از ما شاید صبح، زمانیکه از خانه خارج می‌شویم، کت بر تن می‌کنیم. اما بعد از ظهر که فرا می‌رسد؛ کت بر روی دستمان می‌ماند و مدام به خودمان می‌گوییم: “اصلا چرا کت برداشتم؟” به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم تا در این نوشتار، هفت کت را ذکر کنیم که Timeless (به دور از ترند) و همیشه کاربردی اند.

شما در پاییز نیاز دارید از کت‌هایی استفاده کنید که برای اغلب مواقع و آب و هوای متغیر، مناسب باشند. همچنین به هنگام لایه بندی نیز به راحتی با سایر آیتم‌ها ترکیب شوند.

1.کت‌ تراکر جین (Trucker Jacket Denim)

کت‌های جین یکی از اولین آیتم‌های پیشنهادی پاییز اند. آیتمی که به جرأت میتوان گفت که هر یک از ما تا کنون حداقل یک “کت جین” آبی در کمد لباسمان داشته‌ایم. یکی از مطرح‌ترین نوع کت‌های دنیم، تراکر (به معنای راننده کامیون) است.

یک تراکر جکت برای روزهایی که مطمئن نیستید آیا باید در بیرون از خانه جکت بپوشید یا نه، مناسب است. این جکت تنها در روزهای گرم، کاربردی نیست. بلکه در روزهای سرد هم قابلیت لایه بندی به عنوان لباس‌های زیرین شما را دارد. اگر بخواهیم به یکی از برندهای مطرح دنیم یا جین اشاره کنیم، به برند Levi’s اشاره می‌کنیم که همیشه استاندارد طلایی در پوشاک جین دارد. طبیعتاً جکت‌های Trucker این برند یکی از آیتم‌های کلاسیک هر کمد لباسی محسوب می‌شوند.

Trucker Jacket

اکسسوری مناسب تراکر جکت

یکی از اکسسوری‌هایی که می‌توانید با تراکر جکت ست کنید، دستمال گردن است. دستمال گردن‌ها چه کوتاه، چه بلند در دنیای فشن امروزی جنسیت ندارند. این آیتم، قابلیت بالایی در اکسسورایز کردن یک استایل به عنوان یک جز کاملا منحصر به فرد به شما می‌دهد. با یک دستمال گردن آبی رنگ می‌توانید نظام جدیدی به ظاهرتان اضافه کند. کوتاهی یا بلندی آن را به سلیقه خودتان واگذار می‌کنیم. انواع بلند دستمال گردن‌ها، حجم جالبی را بر روی قفسه سینه افراد می‌سازند. دستمال گردن، کانون توجه خوبی بر روی بالا تنه شماست.


نکات استایلینگ

یک تراکر جکت کلاسیک از جنس جین، آیتم چهار فصل است. چه با تی‌شرت سفید ساده، چه با یک هودی، تراکر جکت همیشه فاکتور مشترک فصل هاست. تراکر، آیتمی همه کاره و ماندگار است. در دنیای استایل آقایان، هر فردی باید حداقل یکبار بر روی این آیتم سرمایه گذاری کند.

البته امروزه تراکر جکت فقط به رنگ آبی محدود نیست. در بازار امروزی، انواع سنگ‌شور کلاسیک آبی تا سفید، بژ و حتی مشکی و سایر رنگ‌ها هم تولید می‌شوند. توصیه می‌کنیم به هنگام خرید، از رنگ‌های خانواده کلاسیک و زمینی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، انتخاب کنید.

قانون دکمه‌های باز یا بسته در تراکر

ویژگی پر اهمیت تراکر جکت، قابلیت استفاده از آن در لایه بندی به عنوان یک لایه بالا پوش و همچنین یک لایه‌ی زیرین است. در روزهای سرد زمستان، اغلب استایل آقایان از یک شلوار پشمی مشکی با یک یقه اسکی مشکی به همراه تراکر جکت تشکیل می‌شود. اما باید به یاد داشته باشید که برای یکنواختی بیش از حد، اکسسوری متنوع به استایلتان بیافزایید. برای لایه بندی در روزهای سرما، می‌توانید دکمه‌های جکتتان را ببندید و بر روی آن یک پالتو بپوشید.

پیشنهاد ما:

اگر در انتخاب یک شلوار برای تراکر جکت خود به شک افتادید، توصیه می‌کنیم یک شلوار کرمی یا بژ انتخاب کنید. یک شلوار سبز رنگ نیز می‌تواند استایلی به سبک وینتج به ظاهر شما ببخشد.


2. کاپشن‌ لحافی (QUILTED JACKETS)

تقلید همیشه در صنعت فشن وجود داشته است. اما اینکه از چه چیزی و با چه نوآوری تقلید کنید باعث خلاقیت و بدعت‌های جدید در این صنعت می‌شود. داستانی که دقیقاً که در ساخت کاپشن‌های QUILTED نیز اتفاق افتاد. در اصل سرچشمه طراحی و ساخت این کاپشن‌ها از یک لباس زیرین یونیفرم‌های نظامی آهنی قرون وسطایی نشات می‌گیرد.

جالب است بدانید که اجداد این کاپشن‌، در پوشش نظامیان هندی و خاور دور استفاده می‌شدند. کاپشن‌های لحافی، همانطور که از اسمشان پیداست مثل طرح‌های لحاف دوخته می‌شوند. در ساخت این آیتم، به منظور گرم نگه داشتن سربازانی که زرهی آهنی بر تن داشتند، بین لایه‌های پارچه از پشم یا الیاف دیگری چون پشم شیشه استفاده می‌شد.

خیاطان دقیقاً مثل نحوه‌ی ساخت یک لحاف، دوخت‌های متعدد و منظمی بر روی پارچه این کاپشن‌ها می‌دوزند تا بالشتک‌های لوزی یا مربعی شکلی پدیدار شوند. همین بالتشک‌ها، کنترل دمای زره‌های آهنی و همینطور تسهیل پوشش و تحرک در یونیفرم‌های آهنی را میسر می‌ساخت. 

QUILTED JACKETS


علم شیمی در این مقوله باعث شد تا یک لباس به آیتمی Timeless در کمد لباس افراد تبدیل شود.

این کاپشن‌ها با ورود به لباس‌های خاندان سلطنتی بریتانیا و محبوبیت آن‌ها توسط ملکه الیزابت بین مردم نیز گسترش یافتند. کاپشن‌های لحافی اغلب از جنس پلی آمید تولید می‌شوند. این ماده، نوعی پلیمر شیمیاییست که جنسیتی شبیه به نایلون دارد و در مقابل سایش و ضربه بسیار مقاوم است. همین ویژگی، دلیل لغزندگی، نرمی و مقاومت در مقابل خش و سایش این نوع کاپشن‌‌هاست.

کاپشن‌های لحافی با ظاهر مشبک و لوزی وارشان در رنگ‌ها و سبک‌های مختلف با پارچه‌های مخمل کبریتی و جیر نیز عرضه می‌شوند. اما کاپشن اصلی دارای یک یقه مخملی و پوسته پلی‌آمیدی مقاوم است. اغلب بین لایه‌های پارچه این کاپشن را با پشم شیشه یا سایر الیاف نگه‌دارنده حرارت پُر می‌کنند.

امروزه طرحهای لوزی، جای خودشان را به سایر اشکال نیز داده‌اند. شما می‌توانید از کاپشن‌هایی استفاده کنید که نوع دوختشان تنوع بیشتری مثل دوخت‌های ستاره‌ای یا دایره‌ای داشته باشد.

کاپشن‌های لحافی را به راحتی می‌توانید با یک شلوار جین و بوت دربی ست کنید. به یاد داشته باشید که این لباس، جزء آیتم‌های کژوال است. پوشیدن آن به همراه کت و شلوار شاید زیاد جالب به نظر نرسد.

کاپشن‌های لحافی مطابقت بسیار خوبی با کاردیگن‌ها دارند. اما باید دقت کنید که از کاردیگن‌های حجیم استفاده نکنید. خود این کاپشن‌ها از حجم متوسطی برخوردار هستند و لایه بندی‌های زیری متعدد و حجیم باعث می‌شود تا شبیه هرکول شوید. توصیه می‌کنیم در انتخاب کاپشن‌ لحافی، انواعی را خریداری کنید که بالشتک‌های لوزی کوچکتری بر روی آن ها دوخته شده و از انواع بزرگ آن بپرهیزید.

ساختار کاپشن لحافی

این کاپشن‌ها با جنس مخمل یا جیر و حتی چرم نیز تولید می‌شوند. توصیه می‌کنیم از آن‌ها برای روزهای گرم‌تر پاییز یا بهار استفاده کنید. در ساخت این نوع از کاپشن‌ها، از الیاف پشمه شیشه، استفاده‌‌ی زیادی نمی‌شود. در اصل کاپشن‌های مخملی یا چرمی Stuffing یا پر شدگی با پشم شیشه ندارند. از این رو برای روزهای خنک فصول گرم مناسب اند.

پیشنهاد ما:

برای اینکه کمی به کمد لباس پاییزی خود هیجان و رنگ ببخشید پیشنهاد می‌کنیم در خرید کاپشن‌های لحافی، به سراغ رنگ‌های تیره نروید. یک کاپشن زرشکی رنگ می‌تواند شما را از یکنواختی و بی روحی رنگ‌های تیره نجات دهد.


3.کت هرینگتون (Harrington Jacket)

کت هرینگتون یکی از آیتم‌های کلاسیک استایل آقایان است. در نگاه اول به کت هرینگتون شاید فکر کنید که با پوشدن آن، پیر تر از سن واقعی خود به نظر خواهید رسید. این امر به دلیل شکل و سیلوئت کت هرینگتون ایجاد می‌شود که البته واقعیت آنچنانی هم ندارد. این باور که اگر جوان‌تر هستید، شاید پوشیدن یک کت هرینگتون برای شما قابل هضم نباشد، غلط است. صرفاً باید این آیتم در استایل آقایان به درستی ترکیب شود. البته باید خاطر نشان کرد که کت هرینگتون نیز جزو آیتم‌هایست که نیازمند پختگی خاص خود در استایل آقایان است.

Harrington Jacket

نبایدهای کت هرینگتون

اجازه بدهید شما را به یاد سریال بریکینگ بد بیاندازیم. شخصیت اصلی فیلم یعنی والتر وایت اکثر مواقع، در فیلم یک کت هرینگتون بر تن دارد. این کت علاوه بر حس و حال کلاسیکش، تصویری محافظه کارانه از شما به مخاطب نشان می‌دهد. این کت در سنین خاصی چون بازه 35 تا 50 سال می‌تواند مناسب باشد و احساس اعتماد به نفس را در استایل آقایان تداعی کند. اما در کل با این تعاریف اگر جوان‌تر هستید و دوست دارید که به روز باشید، پیشنهاد می‌کنیم به سمت انتخاب یک هرینگتون نروید!

ساختار کت‌ هرینگتون

کت‌های هرینگتون از دهه 1930 رایج شدند. این کت‌ها سبک وزن اند و از پنبه، پلی استر، پشم یا جیر ساخته می‌شوند. آن‌ها اصولاً ساده و بدون طرح هستند و به طور کلی فقط دو جیب مورب در قسمت جلوی شکم دارند. یقه‌ این کت ایستاده طراحی می‌شود و تقریباً به ریسر جکت‌، شباهت زیادی دارد که اغلب دو دکمه‌ی فشاری نیز بر روی آن دوخته می‌شود. در استایل آقایانی چون الویس پریسلی و فرانک سیناترا تا آیکون‌های مد امروزی، به خصوص در بازه سنی گفته شده، کت هرینگتون همیشه قابل مشاهده است.

بهترین ظاهر (Look) این آیتم در فصل پاییز، با ترکیب آن با یک سوئدر و شلوار چینو مشکی به دست می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم برای شروع کمی از رنگ مشکی خارج شوید به رنگ‌های خانواده کرمی یا بژ فکر کنید. 

نکته استایلینگ

توصیه می‌کنیم که در خرید هر کدام از این کت‌ها، از قبل یک رنگ خاص را صرفاً برای هر کدام از آن‌ها در نظر بگیرید. با این کار در نهایت چندین کت با رنگ‌های متفاوت خریداری خواهید کرد و از تکرار بیش از حد رنگ‌های تیره در کمد لباستان پیشگیری خواهید کرد.


4. PEA COAT (کت پی)

توصیه می‌کنیم که در خرید هر کدام از این کت‌ها، از قبل یک رنگ خاص را صرفاً برای هر کدام از آن‌ها در نظر بگیرید. با این کار در نهایت چندین کت با رنگ‌های متفاوت خریداری خواهید کرد و از تکرار بیش از حد رنگ‌های تیره در کمد لباستان پیشگیری خواهید کرد.

این کت در طی سیصد سال گذشته، یکی از اصلی‌ترین لباس‌های مردانه تلقی می‌شد و در فصل‌های سرد، کاربردی فراوان داشت. اولین اجداد کت‌های پی را میتوان در دهه 1720 پیدا کرد. انواع قدیمی پی کت، اغلب توسط سربازان و ژنرال‌های نیرو دریایی کشورهایی چون فرانسه و برتانیا اسفاده می‌شدند. با گسترش استعمار این دو کشور، این کت نیز راه خود را به سایر نقاط دنیا و کمد لباس مردم پیدا کرد.

امروزه پی کت یکی از آیتم‌های شاخص یونیفرم نیروی دریایی آمریکاست که همیشه با طرح دو ردیف دکمه‌ی چهارتایی با یقه‌های پهن و دابل برستد در استایل دریاداران آمریکایی به چشم می‌خورد.

پی کت از یک کت معمولی کمی بلندتر است و تا انتهای نشیمنگاه را می‌پوشاند. در بازار ایران به غلط این کت را با اور کت‌های چسترفیلد یکسان می‌دانند. در حالیکه باید بگوییم درست است که نوع یقه این دو کت شباهت زیادی به هم دارند، اما ساختار کلی این دو آیتم متفاوت است.

Pea Coat


نکته استایلینگ آقایان

در دنیای استایلینگ آقایان، پی کت در زمره آیتم‌های نیمه رسمی قرار می‌گیرد. با این وجود شما به راحتی می‌توانید آن را با کت شلوار یا استایل‌های رسمی نیز بر تن کنید. توصیه می‌کنیم در انتخاب فیت و اندازه مناسب کت پی، همیشه یک بافتنی سنگین وزن بر تن داشته باشید. با این کار فضای مورد نیاز برای لایه بندی با این کت را تخمین آسان تر تخمین خواهید زد و از خرید یک پی کت تنگ جلوگیری خواهید کرد..

پی کت اصولاً در اوایل به دلیل لباس فرم نظامی ارتش فرانسه و بعدها ملوانان آمریکا به رنگ آبی تولید می‌شد. اما امروزه رنگ‌های متنوع تری از این آیتم در دسترس اند. در فصل پاییز یک پی کت زیتونی می‌تواند همیشه ترندی به نظر برسد. شما می‌توانید پی کت را در درس کدهای رسمی و اسمارت کژوال نیز بپوشید.

تناسب و هماهنگی جنس آیتم‌های استایل آقایان

جنس اغلب پی کت‌ها از پارچه‌های پشمی است. پس در رعایت تناسب شلوارها نیز باید به این موضوع دقت کنید و از شلوارهای فلانل یا پشمی در استایلتان استفاده کنید. شما می‌توانید برای یک پوشش اسمارت، یک پی کت نیوی را به همراه یک شلوار فلانل با طرح‌های پارچه‌ی چهارخانه یا Prince de Galles بپوشید.

به یاد داشته باشید که پی کت مناسب روزهای سرد فصل پاییز و زمستان است. در انتخاب کت شلوارتان نیز باید به این نکته توجه کنید و سعی کنید که از کت شلوارهای پشمی و یا حداقل چهار فصل استفاده کنید.

ساختار پی کت، شش دکمه در مقابل دارد که توصیه می‌کنیم به هنگام ترکیب آن با کت شلوار، دکمه‌ها را باز بگذارید. البته در استایل‌های روزمره و درس کد کژوال نیز می‌توانید پی کت را به همراه آیتم‌های کژوالی چون شلوار جین و حتی اسنیکرز ترکیب کنید و دکمه‌های آن را ببندید.


5.Sherpa jacket (جکت بَره‌ای)

با توجه به شباهت شِرپا جکت به تراکر، میتوان گفت این جکت یکی از فرزندان خَلَف تراکر جکت‌ است. در واقع انواع مختلفی از تراکر جکت تولید می‌شود که هر کدام با کمی تغییر در شکل تراکر جکت اولیه، با نامی جدید در استایل آقایان رایج شده است. 

تنه اصلی اغلب شرپا جکت‌ها از دو جنس دنیم یا مخمل کبریتی با آستر دوزی پشم گوسفندی ساخته می‌شود. البته نوع دنیم آن از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این کت اکثراً دکمه دار طراحی می‌شوند و دارای جیب‌های بسیار متعددی است. شرپا در اصل به پشم برس خورده و کوتاه شده‌ی گوسفندی اتلاق می‌شود که به نسبت بافت اولیه پشم، نرم تر است.

Sherpa Jacket

تفاوت شرپا با تراکر در اینجاست که شرپا جکت فقط مناسب روزهای سرد پاییز و زمستان است. این آیتم از آنجاییکه به نسبت تراکر جکت حجیم تر و سنگین تر است، مناسب لایه بندی نیست. قسمت یقه شرپا جکت این جکت که دارای لایه پشم سفید رنگ است، کار را برای لایه بندی دشوار می‌کند.

البته این بدین معنی نیست که نمی‌توانیدشرپا جکت را لایه بندی کنید. بلکه دقیقاً مثل تراکر جکت‌ جین، می‌توانید به همان منوال آن را لایه بندی کنید. اما باید از ظاهر سفید یقه آن چشم پوشی کنید. در خرید شرپا جکت به این موضوع دقت کنید که با توجه به آستر دوزی ضخیمِ پشمی، آن را کمی بزرگتر از سایز خودتان انتخاب کنید تا فضای کافی را برای ترکیب با انواع سوئدر یا یقه اسکی داشته باشید.

نکته استایلینگ آقایان

به هنگام ترکیب شرپا جکت با بافتنی‌ها یا یقه اسکی، به یاد داشته باشید که از انواع ریز بافت این آیتم‌ها استفاده کنید. یک یقه اسکی درشت بافت سنگین با شرپا جکت، بالا تنه را بیش از حد حجیم نشان می‌دهد و اینطور به نظر خواهد رسید که کتتان مناسب جثه شما نیست یا اندام خود را به زور در آن جا داده‌اید.

در نگهداری شرپا جکت باید توجه داشته باشید که این کت از آنجایی که گرمای خوبی تولید می‌کند و صرفاً در روزهای سرد کاربردی اند، شاید متوجه تعریقتان نشوید. لایه‌های داخلی شرپا جکت به خصوص آستر پشمی آن به همین دلیل سریع بوی نامطبوعی به خود می‌گیرد. از این رو توصیه می‌کنیم، زمانی که آن را در داخل کمد لباستان قرار می‌دهید، حتما چند ساشه‌‌ی رطوبت گیر درجیب‌های داخل سینه آن قرار دهید.


6.Shearling Jacket (شرلینگ جکت)

هرگاه صحبتی از شرلینگ جکت می‌شود، قبایل سرخپوستان آمریکایی در ذهن افراد تداعی می‌شوند. شاید در مستندات بسیاری، این جکت را بر تن اعضای این قبایل ببینید که البته ریشه در شکارهای این قبایل و استفاده آن‌ها از پوست و گوشت بوفالو به عنوان پوشش مرسومشان دارد.

انواع کلاسیک شرلینگ جکت، اغلب از چرم بز یا بوفالو با آستر دوزی سنگین چشمی ساخته می‌شود. اما با این وجود یک شرلینگ جکت مرغوب، همیشه قابلیت تنفس پذیری بالایی دارد. 

امروزه شاید انواع شرلینگ با چرم بوفالو، آن هم در ایران کار به ندرت یافت می‌شود. اما انواع دیگر چرمی این جکت را می‌توانید در بازار ایران پیدا کنید. انواع جیر شرلینگ جکت در بسیاری از فروشگاه‌های وینتیج به راحتی پیدا می‌شوند. شرلینگ جکت دقیقاً مثل شرپا دارای آستر دوزی‌ سنگین است. از این رو توصیه می‌کنیم که آن را با یقه اسکی و یا بافتنی سبک وزن و ریز بافت بپوشید. 

Shearling Jacket


یک شرلینگ کلاسیک همیشه قهوهای رنگ است. ترکیب شرلینگ با پیراهن قهوه‌ای و بوت قهوه‌ای، تقریبا در استایل آقایان منسوخ است. شرلینگ جکت، آیتم مناسب پوشش روزمرگی است و بهتر است با آن را با آیتم‌های کژوال چون شلوار جین یا چینو کرم رنگ ترکیب کنید.

نکته استایلینگ آقایان

شرلینگ جکت را با آیتم‌های زیرین تمام مشکی و بوت چلسی جیر مشکی ترکیب کنید. در صورتیکه از بوت قهوه‌ای رنگ استفاده می‌کنید، حتما بوتتان را از سایه‌های تیره و یا روشن‌تر رنگ قهوه‌ای به نسبت رنگ جکتتان انتخاب کنید. هیچ گاه از یک بوت قهوه‌ای با رنگی دقیقاً مشابه رنگ قهوه‌ای شرلینگ جکت استفاده نکنید. شرلینگ جکت در استایل آقایان باید به تنهایی کانون توجه باشد. یک بوت با رنگ مشابه، توازن استایل شما را به هم می‌ریزد.

شرلینگ جکت به دلیل آستر دوزی خود، سریع مرطوب می‌شود. پس اگر در معرض باران یا رطوبت قرار گرفتید، حتماً سعی کنید به محض اینکه به خانه باز گشتید، آن را خشک کنید. باد گرم سشوار از فاصله 40 سانتی متری می‌تواند برای اینکار مفید باشد. اما به یاد داشته باشید که هیچگاه باد گرم را مستقیماً به سمت آستر نگیرید، اینکار دوام آستر دوزی شرلینگ جکت را از بین می‌برد.

نکته مهم مراقبت از شرلینگ جکت

به یاد داشته باشید شرلینگ جکتتان را در کمدی آویزان کنید که جریان هوای مناسبی در داخل آن وجود برقرار باشد و از مرطوب نبودن محیط کمد مطمئن شوید. یک کمد مرطوب به رشد باکتری‌ها بر روی چرم و آستر پسمی شرلینگ کمک خواهد کرد و از دوام آن خواهد کاست.


7.سافاری جکت (Safari jackets)

سافاری جکت یکی از بالاپوش‌هایست که در فصل پاییز می‌تواند استایل متفاوت‌تری به ظاهر شما ببخشد. این جکت‌ که طبق معمول ریشه در البسه نظامی کشورهایی چون فرانسه دارد، اغلب در دو نوع کمر دار و بدون کمر تولید می‌شود. 

سافاری جکت در رده لباس‌های اسمارت دسته بندی می‌شود و برای استایل‌های روزمره و همچنین اسمارت مناسب است. انواع کمر دار سافاری از محبوبیت بیشتری برخوردار است اما باید توجه کنید که اگر در ناحیه شکم و پهلو کمی اضافه وزن دارید، از انواع بدون کمربند آن استفاده کنید. 

سافاری جکت‌های کمر دار، اغلب برای آقایانی که قدی بلندتر و بالا تنه مستطیلی یا مثلثی فرم دارند، کاربردی ترند.

سافاری جکت با پارچه‌های متنوعی تولید می‌شود. شما می‌توانید حتی انواع گاباردین یا گورتکس آن ها را نیز بیابید که برای روزهای بارانی بهار نیز مناسب اند. اما انواع پشمی آن که کمی سنگین وزن ترند، برای روزهای سرد زمستانی مناسب هستند. در کل پیشنهاد می‌کنیم از سافاری جکت‌هایی استفاده کنید که وزن متوسطی داشته باشند. یک سافاری جکت با وزن متوسط، دست شما را در لایه بندی و همچنین ترکیب با سایر آیتم‌ها باز می‌گذارد.

Safari Jacket


یک سافاری جکت با پارچه پشمی سبک وزن می‌تواند همیشه کاربردی باشد. شما می‌توانید آن را در روزهای گرم‌تر پاییز با یک تی شرت و یا یک یقه اسکی سبک وزن ترکیب کنید و در روزهای سردتر آن را با بافتنی‌ها و سوئدرهای سنگین وزن بپوشید.

سافاری جکت اغلب چهار دکمه در مقابل دارد که شما می‌توانید آن‌ها را کامل ببنید، البته اگر می‌خواهید کمی متفاوت‌تر ظاهر شوید، می‌توانید بدون اینکه دکمه‌ها را ببندید فقط کمربند آن را ببنید و کمی از لایه‌های زیرین استایل خود را به نمایش بگذارید. این کار باعث می‌شود تا یک فرم ساعت شنی به اندام خود بدهید و اضافی وزن خود در ناحیه لگن و باسن را، کمی بپوشانید.


سافاری جکت جیر

جیر یکی از ترندهای بسیار داغ اخیر است که در طراحی برندهای بزرگ از سافاری جکت نیز مطرح است. یک سافاری جکت جیر می‌تواند آیتمی Timeless در کمد لباستان باشد. جیرهای طبیعی، ساختاری سفت‌تر و کمی زبر‌تر دارند که می‌توانید آن را با شلوار جین و یا انواع شلوار پیلی دار یا گورکا نیز ترکیب کنید.

در استایلینگ سافاری جکت، شما هیچ محدودیتی در انتخاب جنس پارچه ندارید و می‌توانید بر اساس دما از هر پارچه‌ای که می‌خواهید، چه سبک و چه سنگین، استفاده کنید. در انتخاب رنگ سافاری جکت از آنجاییکه یک آیتم اسمارت در نظر گرفته می‌شود، به سمت رنگ‌های شادتری چون خانوداه رنگ‌های کرم و زرشکی بروید. البته که یک سافاری جکت طوسی یا خاکستری، محافظه کارانه تر خواهد بود و به راحتی با سیار آیتم‌ها ترکیب خواهد شد.

بد نیست اشاره کنیم، برخی از سافاری جکت‌ها نیز که بدون کمربند تولید می‌شوند، اغلب به جای کمربند، یک کش کوچک در ناحیه کمر آن‌ها تعبیه می‌شود. این کش دقیقاً مثل کمربند، کمی کت شما را از پشت تنگ‌تر می‌کند. سیلوئت ساعت شنی در این نوع سافاری جکت به نسبت انواع کمر دار کمتر ایجاد می‌شود.

Safari Suede Jacket

اگرمی‌خواهید برای امسال یک سافاری جکت تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم به شخصی دوزی فکر کنید. این جکت یکی از نمادهای درس کد اسمارت کژوال است. در استایلینگ آقایان، آیتم‌های درس کد اسمارت کژوال، مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه گذاری اند.

داستان سافاری جکت به قدری گسترده و وسیع است که جداگانه به صورت کامل در مورد سافاری جکت و تاریخچه‌ی آن در نوشتاری دیگر صحبت کرده‌ایم. شما می‌توانید این مقاله را از طریق لینک مربوطه مطالعه کنید.


8. بامر جکت (Bomber jackets)

این جکت همیشه یکی از محبوب ترین پوشش‌های نسل‌ جدید است. منشا این جکت، از نامشان پیداست. بامر جکت برای خلبانان نیروی هوایی آمریکا در خلال جنگ جهانی دوم ساخته شد.

این جکت اغلب از چرم مشکی با لایه دوزی خز و یا پشمی طراحی می‌شود و همچنین دارای یقه‌های نسبتاً عریض است که توسط خز حیوانات پوشانده می‌شود تا خلبانان را از جریان هوا و سرمای داخل کابین هواپیماهای ملخی بمب افکن آن زمان محافظت کند.

Bomber Jacket


البته این خز یقه‌ در اوایل به صورت جدا شدنی تعبیه می‌شد و حتی برای فصول گرم‌تر، انواع بدون خز آن نیز در اختیار خلبانان قرار می‌گرفت. رفته رفته این یقه‌ها به دلیل تداخل با ماسک‌های خلبانان کوتاه تر شدند تا به اشکال امروزی درآمدند که در عکس دوم مشاهده می‌کنید.

 این جکت به دلیل داشتن زیپ به راحتی و سریع پوشیده می‌شدند. همین موضوع باعث شد تا بعدها در کمد لباس مردم عادی نیز رواج پیدا کند. برای خرید یک بامر جکت مناسب به یاد داشته باشید که این جکت تقریباً فضای خوبی را برای شما در بالا تنه ایجاد می‌کند اما هنگام خرید حتماً یک تی شرت یا سوئدر از زیر آن بپوشید و فیت و اندازه جکت دلخواه‌تان را با آن اندازه بزنید.

بامر جکت را چگونه ست کنیم؟

بامر جکت‌، ذاتاً جزئی از آیتم‌های غیررسمی است، بنابراین بهتر است آن را با لباس‌های غیر رسمی ترکیب کنید. بهترین استایل‌هایی که می‌توانید از طریق پوشیدن این جکت به دست آورید استایل‌هایی از درس کد کژوال است. بامر جکت را می‌توانید با پولو شرت‌های بافتنی و پیراهن چهارخانه ترکیب کنید و در روزهای سردتر، آن را با یک یقه اسکی درشت بافت ست کنید.

برای انتخاب شلوار، پیشنهاد می‌کنیم که از انواع جین‌ تیره رنگ یا چینو رنگ خاکی استفاده کنید و در روزهای سرد تر پاییز، حتی به سراغ شلوار چینو با رنگ‌های زمینی گرم‌تری چون خانوداه رنگ قرمز تیره یا آجری بروید.


9.بایکر جکت (Biker Jacket)

بایکر جکت همیشه در بین جوانان و حتی آقایان جوان‌تر ایرانی، جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. شاید اگر کمی توجه کنید با ورود فصل پاییز استایل بسیاری از آقایان، با ترکیبات مختلفی از این آیتم تشکیل می‌شود. بایکر جکت زمانی بین جوانان محبوب شد که مارلون براندو در فیلم The wild one آن را بر تن کرد.

وی در این فیلم، نقش یک پسر جوان را ایفا می‌کرد که در رقابت‌های موتور سواری گنگسترها حضور می‌یافت و به یک نماد شورشی تبدیل شده بود. این نماد عصیان گری در استایل باعث شد که بسیاری از آقایان، از استایل رسمی فاصله بگیرند و به سمت بایکر جکت سوق داده شوند.

درست است که این جکت را به اشکال وسیعی در جامعه می بینیم اما باید بدانیم که این آیتم برای همه افراد نیز مناسب نیست. افرادی که در ناحیه شکم کمی اضافی وزن دارند یا اندامی مستطیلی و چاق‌تری دارند، استایل جذابی با این جکت نخواهند داشت. به جای آن پیشنهاد می‌کنیم که از تراکر و یا بامر جکت استفاده کنید. بایکر جکت می‌تواند برای افرادی که دور کمر لاغرتر و قفسه سینه پهن تری دارند، مناسب باشد و جلوه ی بهتری به ظاهر این افراد بدهد.

biker jacket


به یاد داشته باشید که هیچ کدام از آیتم‌های مذکور، رسمی نیستند و شما فقط می‌توانید از آن‌ها در رعایت کردن درس کدهای اسمارت و یا کژوال بهره ببرید.

یک بایکر جکت مرغوب، همیشه یک زیپ به حالت نا متقارن در قسمت پیش، دارد. دلیل دوخت مورب این زیپ از آنجایی نشات می‌گیرد، مادامی که سوار موتور یا دوچرخه‌تان هستید، بتوانید به راحتی به سمت جلو خم شوید و از ایجاد آسیب یا چروک بیش از حد به جکتتان بپرهیزید.

فیت یک بایکر جکت باید به اندازه‌ای باشد که مثل پوست دوم شما جلوه کند.

به این جمله دقت کنید. بله پوست دوم شما! یعنی نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد. یک بایکر جکت گشاد ظاهری بسیار شلخته برای شما خواهد ساخت، شاید این جکت از معدود آیتم‌هایی باشد که توصیه می‌کنیم بهتر است زیاد به دنبال گشاد یا بزرگ بودنشان نباشید.

برای اینکه بتوانید یک تناسب و فیت خوبی از این جکت به دست آورید، به یاد داشته باشید که همیشه در هنگام خرید زیپ آن را ببندید و سپس به اندازه بازوها و سرآستین آن دقت کنید. اگر با بستن زیپ احساس کردید که آستین‌های شما کوتاه‌تر شدند و به قولی کت‌تان در سر شانهها جمع شد، باید بدانید که جکت مناسبی را انتخاب نکرده‌اید.

همچنین به زاویه سر آستین‌ها زمانی که دستتان را در داخل جیب‌های کت قرار می‌دهید، باید دقت کنید. بسیاری از بایکر جکت‌ها در قسمت آستین کمی بلندتر دوخته می‌شوند تا دست‌ها را از گزند باد به هنگام موتور سواری محافظت کنند. اما اگر این بلندی بیش از حد باشد، باعث ایجاد چروک‌های متعددی در ناحیه‌ی آرنج شما خواهد شد که می‌توانید آن را با قرار دادن دستانتان در داخل جیبتان بسنجید. اگر چروک‌های ایجاد شده زیاد از حد بود و یا بیش از حد چرم آن ناحیه در حال کشیدگی بود، باید کت بایکر دیگری انتخاب کنید.

در استایل با بایکر جکت، از آنجایی که طرح خود این جکت به دلیل برش‌ها و زیپ‌های زیادی که دارد، شاید شلوغ به نظر برسد، بهتر است با روند ‘’less is more’’ یا هرچقدر کمتر بهتر، پیش بروید و از زیبایی جکتتان نکاهید.

یک هودی یا سوئدر ریز بافت می‌تواند، همیشه در روزهای پاییزی زیبا به نظر برسد. اما اگر متمایلید که ظاهرتان کمی با استانداردهای درس کد اسمارت کژوال مطابقت بیشتری داشته باشد، می‌توانیدتوصیه می‌کنیم حتی آن را با یک پیراهن ساده تک رنگ و یک کراوات با رنگ مشابه پیراهنتان (چند سایه تیره‌تر یا روشن‌تر) بپوشید. بایکر جکت برای تمامی اوقات شما به جز موقعیت‌های کاری و رسمی مناسب است و می‌توانید در روزمره از آن ها استفاده‌های زیادی ببرید.

نکته : اگر شلوغی و ظاهر سنگین بایکر جکت، برایتان خوش آیند نیست، می‌توانید از یک کت دیگر که از بایکر جکت‌ها مشتق می‌شود، استفاده کنید.


9.بایکر جکت (Cafe Racer Jacket)

جکت ریسر یکی از زیر مجموعه‌های بایکر جکت است که بیشتر، آن را بر تن رانندگان فرمول یک یا نسکار دیده‌ایم. این جکت بر خلاف بایکر جکت، به جای یک زیپ نا مقارن، یک زیپ کاملا صاف دارند و در قسمت یقه آن، خبری از لیپل‌هایی مثل بایکر جکت نیست و دارای یقه‌های ایستاده باریک است. 

شکل یقه این جکت، دقیقا مشابه پیراهن‌های ماندرین یا Band Collars است. این کت با گرایش به مینیمالیسم و دوری از شلوغی بایکر جکت طراحی شد. پس اگر ظاهر بایکر جکت، آنچنان محبوبتان نیست، برای گزینه جایگزین می‌توانید به ریسر جکت فکر کنید.

در قسمت بایکر جکت، گفته شد که اگر در ناحیه شکم اضافه وزن دارید، به سراغ این مدل از جکت نروید. پیشنهاد می‌کنیم که از ریسر جکت استفاده کنید. یک ریسر جکت قابلیت ترکیب شدن بسیار بالایی با آیتم‌های کژوال مانند هودی و سوئدر دارد. 

Racer Jacket


طبق معمول ما برای شما تمریناتی در نظر گرفته‌ایم که می‌توانید آن را بخوانید و در قسمت دیدگاه برای ما بنوسید. با اشتراک گذاری نظراتتان، شما در مسیر محتوای لتس استایل سهیم خواهید بود. 

تمرین

1.کدام یکی از آیتم‌های بالا، را بیشتر می‌پسندید؟ اگر به شما بگویند که قرار است فقط یکی از آن‌ها را داشته باشید، آن آیتم کدام است؟

2. یک استایل با این آیتم‌ها و اکسسوری‌های مد نظرتان بسازید و برای ما بنویسید: به طور مثال : یقه اسکی، کت ریسر چرم، شلوار جین مشکی و بوت چلسی 

3. کدام آیتم از نظر شما هیچ کاربردی ندارد و سلیقه‌ی شما نیست؟

پیام بگذارید

دوره آنلاین رنگ شناسی پاییز