آیا کت و شلوار مرده است ؟

آیا کت شلوار در دنیای امروزی مرده ؟

در جواب این سوال باید بگیم‌ بله اما برای چه کسانی ؟ آیا این موضوع برای تمامی افراد صادق است؟ بیایید کمی واضح تر در مورد آن حرف بزنیم. این سوال شاید کمی باب میل افراد کلاسیک پوش نباشد اما واقعیت دارد از چند دهه قبل پایان دوران کلاسیک و پوشش مردانه پیش بینی شده بود و اینکه خیلی از افراد به سمت پوشش‌های راحت و کژوال می‌روند نیز در این مسیر تاثیر گذار بود. مخصوصاً که این موضوع در دوران کرونا و پسا کرونا نیز پر رنگ تر شد و تقریبا افراد اندکی را با استایل های کلاسیک و رسمی با کت و شلوار در جامعه می بینیم.


تاریخ استفاده از کت شلوار

برای بسط دادن سوال، کمی به عقب تر، و به تاریخ اروپا باز می‌گردیم. زمانی تقاضا ماشین و‌ زندگی ماشینی رواج بسیاری پیدا کرده بود و افراد زیادی حتی به هنگام رفتن به سر کار هم از ماشین استفاده می‌کردند و راحتی را بیشتر می‌پسندیدند اما به دلیل مجموعه‌ای از اتفاقات و گسترش حزب سبز و طرفداران محیط زیست، بعد از چندین سال، مجددا تقاضای شهروندان به دوچرخه سواری بیشتر شد و حتی سر کار رفتن با دوچرخه نیز حتی برای افراد بلند مرتبه جوامع نیز به یکی از سبک‌های زندگی افراد تبدیل شد. یک حرکت اعتراضی از طرف مردم، باعث شد تا دوچرخه ترند شود و‌ مردمی که از ماشین و ماشینی زندگی کردن خسته شده بودند از دنیای اتوموبیل ها کمی فاصله گرفتند و دوست داشتند که تحرک کمی داشته باشند. البته این موضوع باعث روی برگرداندن جوامع به طور کامل از ماشین ها نشد


بانکدارها چطور کت شلوار می‌پوشیدند؟

برای کت و شلوار نیز همین موضوع صدق داشت. زمانی در روزگارانی، آقایان به خاطر‌ شغلی که داشتند مجبور به پوشیدن کت و شلوار بودند که مثال بارز آن، بانکدارها و وکلا بودند که انتخابی جز کت و شلوار برای لباس نداشتند. این افراد، کلافگی ناشی از پوشیدن همیشگی کت و شلوار و محدودیت انتخاب را دوست نداشتند اینکه به اجبار می بایستی با یک کراوات همیشه در محل کار حضور داشته باشند کمی ناخوشایند بود. به همین دلیل در یک حرکت ضد کت و شلوار، پوشش کژوال دوباره ترند شد.

این اتفاق به چه دلیلی رخ داد؟ در اصل خود دولت و سیاست گذاران تصمیم داشتند که این روند را ممنوع کنند.


چرا ؟ به این دلیل که معتقد بودند اگر مشتری‌ با یک پوشش راحت و کژوال در اماکن عمومی مثل بانک ها ظاهر می شد نباید این احساس در وی ایجاد شود که متصدی و کارمند پشت باجه به دلیل شیک پوشی برتری نسبت به وی دارد.
 البته که این موضوع در بازاریابی‌ کاملا درست است اما این یک جنبش اعتراضی بود که تقریبا تمام جامعه را تحت شعاع قرار داد.

سخن آخر

در نهایت، در مجموع این موضوع وجود دارد که اگر شما با یک کت و شلوار شخصی دوزی که کمی هم زرق و برق داشته باشد در محل کار خود حاضر شوید احتمالا همکاران اتان متعجب می شوند و شاید با این ادبیات با شما صحبت کنند که” عروسی چیزی دعوت هستی یا قرار کاری خیلی مهمی داری؟!” . نقطه برگشت موضوع دقیقا همین تصورات و مکالمه هاست. در اینجا می توانید تشخیص دهید که دقیقاً مرگ کت و شلوار کامل نیست.بلکه بالعکس …

این‌ چرخه برای کسانی که به سمت پوشش کژوال رفتند جوابی بله دارد، حداقل کت و شلوار به آن شکل قدیمی و کلاسیک خود در بطن جوامع وجود ندارد اما برای افرادی که هنوز شیک پوشی و خوش پوشی را در کلاسیک بودن می دانند و هنوز هم سعی دارند که بگویند پوشش کلاسیک و کت و شلوار گزینه انتخابی ما است هنوز زنده و نامیراست. 

پیام بگذارید

دوره آنلاین رنگ شناسی پاییز