Endorsement

Endorsement به چه معناست؟

این کلمه یک واژه انگلیسی به معنی لغوی تایید کردن و ستایش است. اما در دنیای فشن با کاربرد دیگری به کار می‌رود. اصطلاح اندورسمنت در فشن به مجموعه‌ای از ارتباطات وهمکاری‌های یک برند اتلاق می‌شود که در طی آن، یک برند از شخصیتی معروف یا سلبریتی به عنوان سخنگو یا نماینده با هدف ترویج محصولاتش استفاده می‌کند. به نوعی فرد مشهور به عنوان یکی از چهره‌های برند، محصولات آن را تبلیغ می‌کند. این یکی از استراتژی‌های تبلیغاتی دنیای فشن است.

این افراد با نشان دادن محصولات یا خدمات یک برند، ادعای یک برند را با شخصیت، محبوبیت و موقعیت اجتماعیشان، تائید می‌کنند. این امر باعث جلب توجه بیشتر یک برند و محصولات آن می‌شود. Endorsement یکی از فوت و فن‌های مارکتینگ فشن است و توانایی تاثیرگذاری زیادی در بازار تقاضا دارد. برندهای بزرگ با پرداخت حتی مبالغ هنگفتی از سلبریتی‌ها و افراد مهم جامعه برای promotion و ترویج محصولاتشان استفاده می‌کنند.

افراد سر شناس از آنجاییکه تعداد زیادی دنبال کننده و طرفدار دارند به راحتی می‌توانند فقط با یک تصویر یا جمله‌ای کوتاه، مارکت یک محصول را زیر و رو کنند. طرفداران یک شخصیت مشهور با دیدن هر محصول یا خدماتی که توسط سلبریتی محبوبشان استفاده می‌شود، سعی خواهند کرد تا شبیه به او باشند یا حداقل سبک زندگی‌شان را به وی نزدیک کنند. این امر باعث می‌شود تا تقاضای خرید و گسترش مارکت یک برند و خدمات آن افزایش یابد.

endorsement farahani cartier
 endorsement air jordan

سفیران برند

سفیران برند‌ها یکی از نمونه‌ای بزرگ Endorsement هستند که توسط برندها جهت معرفی یک محصول استخدام می‌شوند. یک سفیر برند باعث می‌شود تا خواه و ناخواه حتی کوچک ترین آیتم‌هایی که توسط آن‌ها استفاده می‌شوند، برای عموم مردم جذابیت پیدا کنند. برند NIKE یکی از معروف‌ترین برندهاست که اغلب از این استراتژی به صورت گسترده‌ای بهره می‌گیرد. این برند از طیف بزرگی از ورزشکاران به خصوص فوتبالیست‌ها و بسکتبالیست‌ها جهت تبلیغ استفاده می‌کند. به طوریکه گاهی حتی برای فروش بیشتر اسم لاین کفش خود را نیز تغییر می‌دهد و یا کفش ورزشی یک تیم ورزشی را تامین می‌کند.

کفش Air jordan کمپانی نایک یکی از نمونه‌های Endorsement این برند است که توسط بسکتبالیست معروف، Michael Jordan استفاده می‌شد و همین امر باعث شد تا در بین مردم محبوب شود. بعدها با گذر زمان و گسترش تقاضا و شهرت این اسنیکرز در سراسر دنیا، برند نایک مجبور شد تا یک لاین مجزا و مستقل از کمپانی مادر را به نام Air jordan افتتاح کند.

درست است که تبلیغات سلبریتی و سفیران برند همیشه کارساز است اما این کار مانند یک شمشیر دو لبه است. محبوبیت بیش از حد یک محصول با یک چهره سر شناس باعث ایجاد پدیده ای به نام Overshadowing effect یا Vampire effect می‌شود. این اثر بدین معناست که با ظهور یک سلبریتی در تبلیغ و ترویج یک محصول، خود محصول به دلیل شهرت سلبریتی نادیده گرفته می‌شود و تمام توجه‌ها صرفاً به شخص سلبریتی معطوف می‌شود. در نهایت برند مذکور و محصولاتش از کانون توجه مخاطبین خارج می‌شوند. Air Jordan یکی از مثال‌های بارز این پدیده‌ است.

پیام بگذارید