Mood Board

Mood board یکی از مهم‌ترین روش‌های ارائه خلاقیت و نحوه چیدمان افراد شاغل در صنایع هنری مثل فشن، دکوراسیون و طراحی است. یک مود برد، تابلوی فیزیکی یا دیجیتالی است که معمولاً از مؤلفه‌هایی چون پلت رنگی، آرم‌ها، نمونه طراحی خطی، متون و تایپوگرافی، عکس‌ها و نمونه پارچه تشکیل می‌شود. هدف Mood Board نشان دادن راه کار‌ها و جایگزین‌های یک ایده در طراحی و ساخت است. از طرفی خلق و خوی سازنده یک طرح را نیز نشان می‌دهد.

مود برد زمانی استفاده می‌شود که توضیح یک طرح فقط با کلمات به تنهایی میسر نیست. تمامی مؤلفه‌های یک طرح بر روی مود برد برای نشان دادن چشم‌اندازی منسجم با جایگزین‌های احتمالی اجزای طرح توسط خالق آن جمع‌آوری می‌شوند. یک مود برد خوب باید بتواند ترکیب پارچه یا رنگ و ترکیب‌بندی استایل‌های متفاوتی از یک طرح را بیان کند و روایتی بصری از اهداف و ارتباط اجزا طرح را با یک تم خاص رنگی نشان دهد.

 

نکته: یک Mood Board خوب همیشه از یک پلت رنگی منسجم و اغلب از دو یا سه رنگ تشکیل می‌شود. ازدیاد رنگ باعث می‌شود یک ایده، در بین رنگ‌ها گم شود.

اهمیت مودبرد برای طراحان

یک مود برد نشان می‌دهد که یک طرح چقدر قدرت تغییر و جایگزینی دارد. از این رو برای تحلیل یک طرح قبل از وارد شدن به مرحله تولید و برآورد مشکلات احتمالی مهم است. این کار باعث می‌شود تا از خطاهای احتمالی به هنگام تولید گسترده جلوگیری شود.

برای ساخت یک مود برد خوب باید شاخصه‌های زیر را رعایت کنید:

1. یک مفهوم خلاقانه فراتر از چهارچوب‌های زیبایی شناسی بسازید.
2. یک پلت رنگی ثابت از دو یا سه رنگ مناسب جلوه پروژه‌ ‌انتخاب کنید.
3. برای هر قطعه تایپوگرافی مناسب انتخاب کنید.
4. بافت‌ و طرح پارچه‌ها را مطابق با پلت رنگی خود انتخاب کنید.
5. مود برد در نهایت باید یک داستان بصری با تصاویر الهام بخش به مخاطب منتقل کند.


پیام بگذارید