خیلی از ماها شاید خیلی به تابستان و گرمای آن علاقه‌ای نداریم و با تغییر فصلی رو به سرماست خوشحال‌تریم. به شخصه، من هم عاشق فصول نیم سال دوم سال هستم. خیلی از ما ها سردی پاییز و زمستان را به خاطر گسترش انتخاب هایمان در لباس پوشیدن و بسط داده شدن به استایلمان را بیشتر دوست داریم، از این رو در این مقاله سعی کرده ایم تا آیتم‌های پاییزه ای را که می‌توانید برای یک استایل جدید تر در پاییز امسال تجربه کنید را به شما معرفی کنیم.

 1.کت های Mac

LAYERING1


ما در فصول سرد سال همیشه شاهد برف و باران هستیم. از این رو داشتن یک کت ضد آب یکی از خرید‌های ضروری کمد لباس هر جنتلمنی است. درست است که پانچوها یا کت های صدفی امروزی (که در عکس پایینی نشان داده شده) بسیار کاربردی هستند، اما ترکیب خوبی با تمامی لباس های روزمره مان نخواهند داشت. 

برای مثال زمانیکه با آیتم هایی چون شلوار جین، کفش‌های غیررسمی و لباس بافتنی کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند زیبا به نظر برسند اما قطعاً با آیتم هایی که کمی رسمی تر اند یا به همراه کت ها، بیش از حد دست و پا گیر به نظر خواهند رسید. به همین دلیل کت های مک را بجای آن ها به شما معرفی می کنیم.

بادگیر ها یا کت های صدفی که اغلب از جنس گورتکس (Gore tex) هم ساخته میشوند شاید برای موقعیت هایی چون کمپ و پیکنیک در مناطق کوهستانی کاربردی باشند اما همه کاره نیستند.


کت‌های مک که شباهتی خاص به کت های شرلوک هولمز نیز دارند، یک کت نیمه بلندی هستند که دارای دکمه اند، که در انگلستان برای اولین بار ساخته شدند.

اندازه ی این کت های بلند اغلب تا زیر زانو شما است. برخی از آن ها، یک جیب بزرگ در قسمت داخلی کمری شان دارند که می توانید از آن برای حمل تبلت یا گوشی استفاده کنید و از آنجایی که ضد آب هستند، نگران خیس شدن لوازم الکترونیکی تان نباشید. این کت را می توانید با هودی ها و یقه اسکی ها به راحتی سِت کنید و حتی گاها مثل ترنچ کت ها آن ها را با پیراهن و کراوات ساده بپوشید.


قطعاً یافتن این نوع کت یا نمونه‌های شبیه به آن در بازار ایران شاید کمی نیازمند به زمان بیشتری باشد اما بد نیست که نیم نگاهی به شخصی دوزی هم داشته باشید. یک اورکت از هر نوع و شمایلی که باشد، ارزش سرمایه گذاری دارد و به یکی از آیتم های نامیرای کمد لباس شما مبدل خواهد شد. 

توصیه می کنیم اگر می خواهید برای بار اول این اور کت را تهیه کنید به رنگ های کرمی، شتری و سرمه ای آن بیشتر فکر کنید. این رنگ ها با اغلب کت و شلوار های شما به راحتی ترکیب می شوند.

کت های بارانی


2.اورشرت یا شَکِت های سنگین وزن

یک اور شرت خوب یکی از آیتم‌های ضروری کمد لباس شما در پاییز است. هیچ گاه از داشتن یک اورشرت خوب پشیمان نخواهید شد. اور شرت ها از آنجاییکه از جنس پشمی هستند اغلب توانایی ایجاد گرمای خوبی را دارند که می‌توانید حتی آن‌ها را به تنهایی هم بپوشید یا اگر گرما کمی برایتان اذیت کننده شد به راحتی آن را با یک تی شرت نخی ساده بپوشید و دکمه های جلوی آن را باز بگذارید.

همچنین اور شرت ها قابلیت حمل، خیلی ساده و راحت دارند، شما می توانید به راحتی آن را از استایل خودتان جدا کنید، این آیتم مثل یه دوست برای شما می ماند، هوای شما را در روزهای نسبتاً سرد پاییز دارد، شما با داشتن یک اور شرت پشمی با کیفیت خودتان را به راحتی در معرض آب و هوای ناپایدار ایران قرار خواهید داد.

در انتخاب شَکِت ها یا اور شرت ها جسور باشید. از رنگ ها و پترن هایی استفاده کنید که کمی شلوغ تر باشند. با این کار به راحتی با لباس های زیری تمام سفید یا مشکی می توانید آن ها را ست کنید.


این کار در اوایل روز های  پاییز می تواند کمک کننده باشد، اما در روز های سرد تر پاییز هم می توانید آن ها را با یک یقه اسکی خوب ترکیب کنید. پاییز فصل تناوب دما است. یک اور شرت به شما قدرت بازی با دما را در اختیارتان قرار خواهد داد.

در خرید شکت ها به یک نکته باید دقت کنید و آن هم جنس پشمی است که خریداری میکنید. اصولا این آیتم‌ها سریع نمدی می‌شوند اما اگر از پشم خوبی مثل پشم گوسفندی تهیه شده باشند، روند نمدی شدن شان کند تر اتفاق خواهد افتاد. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید می توانید با یک ژیلت به آرامی بدون اینکه به بافت پارچه آسیب برسانید آن ها را از روی لباستان حذف کنید.

واژه‌ی شکت از ترکیب کلمات (Shirt+Jacket) به وجود آمده است (شرت+جکت=شَکِت) البته خیلی ها با ترکیب این کلمات مخالف هستند و آن را یک شکل بی معنی می دانند، اما با به کارگیری بیش از اندازه در دنیای استایل، واژه ای ست که برای دیگران جا افتاده است.

این ترکیب به این معناست که ضخامت یک لباس، نه به سبکی یکی پیراهن است و نه به سنگینی یک جکت، چیزی ما بین این دو، که یک ترکیب با ضخامت میان وزن را تشکیل می دهند. 


3.بافتنی ها

بافتنی‌ها یکی از پر کاربرد ترین آیتم هایی هستند که می توانند به استایل های پاییز و زمستان شما عمق بدهند. این عمق از طریق طرح پارچه های متفاوتی ایجاد می شود که در دنیای لباس های بافتنی وجود دارند. 

بافتنی ها بر اساس نحوه ی در هم تنیدگی و قطر کاموایِ استفاده شده به انواع بافتنی های کابلی و آجدار تبدیل می شوند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد. 

این بافتنی ها، با بافت های درشت و ریز عرضه می شوند.

knitwear 1


بافتنی های کابلی همان بافت های ضخیم و حجیمی هستند که اغلب آقایان لاغر اندام از آن ها استفاده می کنند. هر نوع طرحی که بر روی این بافتنی ها تشکیل می شود از بافت های Aran گرفته تا بافت های حصیری و سوار کاری داستانی در پس شان وجود دارد. 

به یاد داشته باشید که بافت های کابلی از آنجایی که با نخ کاموای سنگین تر و قطور تری بافته می شوند برای افرادی که حجم بدنی بزرگی دارند مناسب نیست و آن ها را بزرگ تر نشان خواهد داد.


در عوض این افراد می توانند به سراغ بافتنی های آجدار بروند که به ساختار مخمل کبریتی شبیه هستند و بافتی راه راه دارند. این نوع بافت ها، اغلب ریز تر هستند و بدون اینکه حجم زیادی به اندام شما بیافزایند، به استایل شما عمق خواهند بخشید. منظور ما از عمق بخشیدن این است که شما از سادگی یک لباس بدون طرح یا پارچه ساده دور تر می شوید.


اولین نکته ای که در انتخاب بافت ها باید انجام دهید، در نظر گرفتن اندام تان است. آقایانی که سر شانه و قفسه سینه‌ی حجیمی دارند بهتر است از بافتنی‌هایی که ریز نقش اند یا از نخ کاموایی نازک تری دوخته شده اند، استفاده کنند. پوشیدن یک سوئدر با طرح های سنگین برای یک فرد عضلانی، حجم بیشتری را خواهد ساخت و فرد را بزرگ تر نشان خواهد داد. این موضوع حتی باعث می شود که عضلات این افراد نیز مصنوعی به نظر برسند.

knitwear 3

یک کش بافت خوب، در موقعیت های متعددی می تواند ظاهر شود، شما نه تنها می توانید آن ها را با استایل های کژوالتان بپوشید و از گرما و نرمی آن در خانه هم استفاده کنید، بلکه می توانید از آن ها به همراه یک کت و شلوار پشمی یا یک شلوار فلانل بهره ببرید و یک پوشش اسمارت کژوال بسازید.

برای شروع توصیه می کنیم بافت هایی را خریداری کنید که از رنگ های خنثی مثل خاکستری، بژ، کرمی و یا رنگ های پاستلی در آن ها استفاده شده است. این کار باعث می شود ترکیب خوبی با کت و شلوار ها داشته باشید و همچنین می توانید از ترکیب آن ها با شلوار جین، یک پوشش کژوال ایجاد کنید


4. اور کت های پشمی

یک اور کت پشمی از هر نوعی که باشد، اساس لایه بندی استایل های پاییز و زمستان شما را تشکیل خواهد داد. اور کت ها به شکل و شمایل متفاوتی تولید می شوند که هر کدام داستان و تاریخچه ای در پشت شان نهفته است. 

اور کت ها در ساختار به دو نوع سینگل برستد و دابل برستد تقسیم می‌شوند. بلندی و اندازه اور کت ها بر اساس طول ران افراد تقسیم بندی می شوند. اور کت ها را با یک کت و شلوار بپوشید و یک استایل کلاسیک، برای پاییز بسازید یا آن را با یک هودی ترکیب کنید و از درخشش پوشش کژوال بهره ببرید. 


5.یقه اسکی

حیاتی ترین و جذاب ترین بخش لباس های فصل سال یقه اسکی است. 

داشتن هر نوع طرح و رنگ یقه اسکی باز هم در دنیای استایل کم است. یقه اسکی‌ها این قابلیت را دارند که نه تنها با یک کت و شلوار و یا اور کت به تنهایی ترکیب شوند و شما را همچنان کلاسیک و رسمی جلوه دهند، بلکه این توانایی را نیز به شما می‌دهند که بتوانید با یک شلوار چینو ساده بپوشید، یا با یک اورشرت ساده پوششی کژوال برای روزمره خودتان بسازید.

turtlenceck1

پیشنهاد می کنیم که همیشه یک یقه اسکی بافت سنگین و همچنین یک یقه اسکی بافت سبک در کمد لباستان داشته باشد. یقه اسکی های سنگین تر از نوع پشم بره نرم تر هستند و با پوست شما سازگاری بیشتری خواهند داشت. در خرید یقه اسکی ها به درصد و ترکیبات نخ و الیاف آن دقت کنید. یک یقه اسکی با الیاف پلاستیکی فاجعه بار می تواند باشد.

چرا این حرف را زدیم، یکی از قابلیت های یقه اسکی این است که مانع خروج گرما از بدن شود، این موضوع را حتی میتوانید از فرم یقه های آنها تشخیص دهید، به همین دلیل ممکن است یک یقه اسکی با جنس نا مرغوب باعث نگه داشتن گرما و ایجاد بو در لباس شود و گاهاً ممکن است که این بو برای دیگران و حتی خودتان آزار دهنده باشد.

پس در خرید آنها بسیار دقت کنید، برای یک یقه اسکی با کیفیت سرمایه گذاری کنید. ارزشش را دارد.

turtleneck2


6.جکت‌های جیر

ما همیشه جیر را یکی از دوستان نزدیک فصل پاییز می دانیم اما باید در نگه داری و استفاده از آن نکاتی را رعایت کنیم. یک کت بامر جیر می تواند در فصل پاییز زیبایی خود را در ترکیب با یک هودی و یک شلوار جین ساده نشان دهد اما همچنین شما می توانید آن را با یک کش بافت و یک شلوار شخصی دوزی نیز بپوشید و کمی به سمت اسمارت حرکت کنید. اما به یاد داشته باشید که این کت ها هیچگاه حس و خالی رسمی به خود نخواهند گرفت.

suede1

از طرفی در پوشیدن این کت ها باید به یاد داشته باشید که اگر بارش باران را پیش بینی می کنید یا از پوشیدن جیر صرف نظر کنید یا یک چتر بزرگ به همراه داشته باشید. درست است که جیر جنسی مقاوم دارد اما قطرات باران سریعاً بعد از خشک شدن به لکه های به جا مانده آب تبدیل می شوند. 

از طرفی شستشوی جیر نیز زیاد توصیه نمی شود پس باید به خوبی باید از آن در مقابل باران مراقبت کنید. همچنین اگر سیگاری هستید به یاد داشته باشید که خاکستر سیگار یک قاتل بالفطره برای کت های جیر محسوب میشود. هرچند جزئی و کوچک اما سریعاً می تواند بافت کت شما را سوراخ، یا بسوزاند.


7.کاپشن های سبک وزن یا Down Jacket

پافر های خود را برای روز های سرد تر زمستان نگه دارید به جا آن از کاپشن های پافر سبک وزن استفاده کنید. مزایای این نوع کاپشن ها اینجاست که سبک اند به راحتی قابل حمل اند و به آسانی بسته بندی می شوند و فضای زیادی را اِشغال نمی کنند.

در خرید این نوع کاپشن ها به دوخت بالشتک های ایجاد شده بر روی لباس دقت کنید. این بالشتک ها باید تقریبا موازی و هم اندازه دوخته شده باشند. در بهترین حالت اغلب از پَر پرندگان (قو) در پُر کردن این کت ها استفاده می شود. 

البته گاها در برخی از این کاپشن ها برای پر کردن بالشتک ها از توپک های جنس پشم شیشه نیز استفاده می شود که این نوع کت ها به نسبت سایرین ارزان تر اند.

خوبی این کت ها در اینجاست که بعد از یک یا دو بار تکاندن دوباره به حالت پفی خود برمی گردند. تفاوتی که پافر های سبک وزن با سنگین وزن دارند این است که در پافر های سبک وزن میزان بالشتک ها و دوخت ها بر روی پارچه به نسبت پافر های سنگین وزن بیشتر است البته این موضوع گاها در پافر های سنگین وزن نیز رعایت نمی شود. 

در کل در پافر های سنگین وزن، بالشتک ها بزرگ دوخته می شوند.


8.Work boots/ بوت‌های کارگری

اصطلاح work boots به تمامی بوت هایی اتلاق می شود که از یک لایه ی چرمی ضخیم، جیر یا نوبوک تهیه می شوند و سنگین وزن هستند و در مقابل دما و ضربه مقاوم اند .اغلب این کفش ها از رویه های ضخیم، زیره های شبیه به بوت های سنگین (Combat Boots) و ساختار ضد ضربه ساخته می شوند.

work boot2

اینکه دمپا شلوارتان را بر روی بوت هایتان بیاندازید یا اصطلاحاً به طور سربازی دمپا را در داخل بوت تان قرار دهید به سلیقه خود شما مربوط است اما اگر می خواهید آن را به حالت سربازی بپوشید توصیه می کنیم که تمامی بند های بوتتان را تا آخر نبندید و از بستن دو سوراخ آخری بند کفشان صرف نظر کنید. این باعث می شود تا ساق پای شما خیلی باریک به نظر نرسد.

ما هم دوست نداریم که شما این کار را انجام دهید، به این دلیل که در این چند سال اخیر شاهد این موضوع بوده اید که بوت ها را به عنوان یک پوشش اسمارت کژوال استفاده می کنند که ساق بوت را در زیر دمپای شلوار پنهان میکنند، البته زمانی که در مورد چلسی بوت ها صحبت کنیم، بیشتر به این موضوع اشاره خواهیم کرد اما باید بگوییم که این کار خیلی شیک تر به نظر میرسد. 

البته در مورد بوت های کارگری، این نکته را فراموش نکنید که ترکیب آنها با شلوار جین بسیار شیک به نظر میرسد و از یک بوت به رنگ قهوه ای غافل نشوید.


  • تمرین 1

در قسمت دیدگاه برای ما بنویسید که از آیتم های که در این مقاله معرفی کردیم، کدام یک از آنها را در کمد لباستان دارید و چطور آنها را ترکیب میکنید؟

  • تمرین 2

قاعدتا این لیست میتواند خیلی بلند تر باشد و ما فقط به برخی از آنها اشاره کردیم که شما میتوانید از آنها به عنوان لایه بندی استفاده کنید، اما دوست داریم اگر موردی هم شما در ذهنتان دارید به این لیست اضافه کنید 

  • تمرین 3

فرض کنید که شما یک شلوار خاکستری پشمی در این فصول دارید، شما کدام یک از آیتم های معرفی شده را با شلوارتان ترکیب میکنید؟ دراینجا میتوانید کفش را به سلیقه ی خودتان انتخاب کنید

پیام بگذارید

دوره آنلاین رنگ شناسی پاییز