یکی از دغدغه‌هایی که شاید بسیاری از افراد، با فرا رسیدن روز های سرد سال با آن مواجه می‌شوند، نحوه‌ی پوشیدن کلاه و گرم نگه داشتن سرشان است. کلاه ها همانند سایر آیتم های دنیای پوشاک انواع مختلفی دارند که هر کدام از این انواع کلاه ها هم داستانی مجزا در پس خود دارند و استایل خاصی را برای پوشیدن می طلبند.

اگر شما هم جز آن دسته از آقایانی هستید که فکر می کنید، کلاه هیچ وقت متناسب ظاهرتان نیست و به قولی هیچ کلاهی به صورتتان نمی آید باید بگوییم که اشتباه می کنید. شما فقط کلاه مناسبی تا به حال شاید امتحان نکرده اید.  


اغلب کلاه‌های کاموایی، به کلاه بینی (Beanie Hat) مشهور اند و با شنیدن نام آنها، به یاد استایل های دوران دبیرستان خود میافتیم و روز های برف بازی دوران نوجوانی مان در خاطراتمان یاد آوری می شوند.

همه ی ما از بچگی، با دنیایِ کلاه ها آشنا شده ایم و حداقل چند جفت از این کلاه ها را در کمد لباسمان داشته ایم و همیشه، ترسِ پدر و مادرانمان از سرما خوردگی یا مبتلا به سینوزیت باعث می شد که با این کلاه ها پوشانده شویم. این کلاه ها از دنیای رنگی کودکانه و طرح هایی چون “کلوپ میکی موز” تا طرح های مردانه و مختص پوشاک رسمی نیز طراحی و تولید شده اند و در کمد لباس زمستانی همگی ما به آیتم هایی ماندگار تبدیل شده اند.

 شما در این مقاله با این سر فصل ها آشنا خواهید شد:

1.کلاه بینی چیست؟

2.پیدایش کلاه های بینی

3.انواع کلاه های بینی

4.پارچه ی استفاده شده در کلاه بینی

5.با چه نوع مدل مو هایی می توانیم از کلاه بینی استفاده کنیم؟

6.کلاه بینی و نحوه ی ست کردن آن در استایل تان به چه شکل انجام می شود؟

7.شما پرسیده اید، ما جواب داده ایم!

8.تجربیات شما

برای شروع، سراغ معنی کلمه ی بینی (Beanie) خواهیم رفت و در ادامه توضیح خواهیم داد که چه شکل و چه ساختارهایی دارند.


کلاه بینی دقیقاً چیست؟

Beanie hats به کلاه‌های بدون لبه و اغلب با جنس کاموایی گفته می شود که شکلی گرد و شبیه به دانه ی لوبیا دارند، اندازه ای کاملاً فیت و منطبق بر جمجمه افراد دارند و برای گرم نگه داشتن سر گزینه های مناسبی اند.

این کلاه ها با اسم های دیگری مثل Skullies یا Skull Hats که به معنی کلاه جمجمه ای هستند و همچنین کلاه اسکی نیز شناخته می‌شوند. بسیاری از ما، به خصوص آقایان در دوران نوجوانی و دبیرستان قطعاً یک کلاه بینی داشته ایم و از آن استفاده کرده ایم.

درست است که این اکسسوری با ظاهر کژوال دوران نوجوانی و دبیرستان، سازگاری بیشتری داشتند و اغلب هم بر روی سر پسران دیده می‌شد اما امروزه شاهد آن هستیم که این کلاه ها با کمی تغییر شکل و نو آوری در طراحی ها، راه خودشان را در درس کد اسمارت کژوال نیز پیدا کرده اند و حتی گاهی آقایانی را می توانیم ببینیم که با کت و شلوار نیز از این اکسسوری استفاده می کنند.


نحوه ی پیدایشِ کلاه بینی از کجا بود؟

کلاه های بینی یکی از آیتم های جوان پسند دنیای فشن هستند و آنقدر ها هم که فکر می کنید تاریخچه پیدایش آن ها به گذشته های خیلی دور باز نمی گردد. در واقع استفاده از این کلاه ها تقریبا از صد سال پیش، در آغاز دهه های 1900 شروع شد. این کلاه ها بار اول توسط کارگران آمریکایی به کار برده شدند تا از سر و موهای خودشان در مقابل آلودگی ها و غبار محیط کاریشان محافظت کنند.

آمریکای در حال رشد و توسعه آن زمان، در شروع دهه های 1900 نیروی کار بزرگی در دست داشت که کارخانجات زیاد آمریکایی را می گرداندند. کارگران از این رو به کلاه هایی روی آورده بودند که از سر خود، در برابرخطرات محیط کار، مراقبت کنند. از طرفی بدون لبه بودن کلاه های بینی نیز باعث محبوبیت بیشتر آن ها شده بود چون دامنه ی دید کارگران را خیلی محدود نمی کرد.

کلاه های بینی اولیه شکلی متفاوت با کلاه های بینی امروزی داشتند. اغلب این کلاه ها دارای یک قسمت نورگیر بسیار باریکی بودند که مانند کلاه های بیسبال امروزی کمی روی پیشانی را می پوشانید اما رفته رفته با گسترش بافندگی و وارد شدن تکنولوژی های متعدد در تولید الیاف پشم، این قسمت از کلاه ها حذف شد و به اشکال امروزی نزدیک تر شدند.

کلاه های بینی تقریبا بر روی جمجمه قرار می گرفتند و گوش ها را تا نیمه می پوشاندند و همین امر هم باعث می شد که کارگران به راحتی صدا های اطراف را بشنوند و از قدرت شنوایی شان کاسته نمی شد.

دلیل نام گذاری این کلاه ها بیشتر به خاطر یک دکمه به اندازه ی تفریبا یک لوبیا بود که در مرکز این کلاه دوخته می شد تا درز نهایی بافته شده کلاه را بپوشاند. این دکمه ها اغلب از پارچه یا کاموای خود کلاه پوشانده می شدند. البته شکل خود کلاه نیز که به مانند یک دانه ی لوبیای نصف شده از وسط می ماند نیز در نامگذاری آن بی تاثیر نبوده است. 

 یکی دیگر از سناریو های جالبی که در نامگذاری و شکل گیری کلاه های بینی مطرح است، فرهنگ بیسبال و گنجینه لغت انگلیسی آمریکایی است.

در فرهنگ انگلیسی آمریکایی، کلمه Bean یا همان لوبیا استعاره ای از سر افراد بود که برگرفته از جریان بازی بیسبال است. در بازی بیسبال، پرتاپ کننده ی توپ، توپی را به سمت سر بازیکن حریف پرتاب می کند تا به بازیکن حریف حمله کرده باشد. بازیکن حریف در صورتی که بتواند با چوب بیسبال توپ را از خود دور می کند. این پرتاب در فرهنگ لغت آمریکایی، BeanBall یا توپ سر خوانده می شد که همین موضوع نیز در نامگیری کلاه های بینی نیز دخیل بوده است.

Slang یا اصطلاح عامیانه Bean که به معنی سر بود نیز از همین جا سرچشمه گرفته است و کلاه های پشمی که سر را می پوشاندند نیز بعد ها با این عبارت خوانده شدند.


کلاه های بینی  قدیمی که بر سر کارگران آمریکایی دیده می شدند، اجداد کلاه های بیسبال امروزی اند. در واقع، دو عامل ورزش و اقتصاد با چاشنی فرهنگ آمریکایی باعث پیدایش این کلاه ها شده اند که بعد ها با گسترش محبوبیت بیسبال نیز در کمد لباس آقایان و همچنین پوشاک ورزشی بیشتر دیده شدند و بعد ها در درس کد کژوال نیز ماندگار تر شدند.

انواع کلاه های بینی

 1. کلاه‌های بینی کلاسیک یا Cuffed

سبک کلاسیک کلاه بینی، همیشه در بین جوانان در حال استفاده بوده و هست. کلاه های بینی قدیمی در واقع یک پوشش ساده بودند که فقط کف سر و قسمت پیشانی را با یک لایه می پوشاندند اما کلاه های Cuffed کمی متفاوت تر ظاهر شدند. این کلاه ها در قسمت پیشانی و بر روی گوش ها به حالت برگردان دوباره به سمت بالا تا خورده می شوند تا گرمای بیشتری را در این نواحی ایجاد کنند.

در اصل کلمه ی Cuffed را می توان به این شکل معنا کرد: هر آیتمی که بتوان لبه ی آن را به سمت بالا تا (roll) زد و آن را دو لایه کرد. مثل آستین پیراهن، دمپای شلوار و لبه ی پایینی کلاه ها.

در پوشیدن کلاه بینی های Cuffed توصیه می کنیم آن ها را تا وسط گوش هایتان پایین بیاورید و اجازه دهید که نیمه ی باقی مانده گوشتان در شنیدن محیط اطرافتان همچنان کاربردی باشد.


کلاه های بینی کلاسیک، برای افرادی که از سینوزیت های مزمن و سر درد های ناشی از بادهای سرد زمستان و بهار همیشه رنج می برند، می توانند دوستان خوبی باشند. به هنگام خرید این نوع کلاه ها دقت کنید که از بین رنگ های تیره، مثل خاکستری و مشکی انتخاب کنید که همواره با سایر آیتم های کمد لباس زمستانیتان سازگار تر باشند.

البته که ما همیشه، اکسسوری کلاه را جز آیتم های اکسنت (تو چشم و برجسته) در استایل به شمار می آوریم، به این دلیل که یک رنگ متضاد از آن، می تواند یک سبک متفاوت در استایل شما به وجود آورد، کافیست در انتخاب یک رنگ متضاد با مابقی لباس هایتان، کمی هوشمندانه عمل کنید، برای اینکه راحت تر منظورمان را متوجه شوید، عکس هایی را در قسمت گالری تصاویر به صورت مرتب آپلود خواهیم کرد، مشاهده کنید تا بتوانید از نحوه ی ترکیب کردن این آیتم ها، ایده بگیرید.

توصیه می کنیم در هنگام خرید از کلاه هایی انتخاب کنید که نه خیلی گشاد و نه خیلی تنگ باشند. فیت و اندازه درست یک کلاه بینی باید طوری باشد که فشار بسیار کمی در ناحیه پیشانی وارد کند. اگر این فشار زیاد از حد باشد به شکستن موهای شما و همچنین بعد از چند ساعت، به درد پوست کف سرتان دامن خواهد زد که در ادامه به مضرات این موضوع نیز خواهیم پرداخت.


2. کلاه‌های بینی ماهیگیری Fisherman Beanies

این نوع کلاه ها از پوشش های پشمی ماهیگیران و افرادی که در اسکله ها کار می کردند، الهام گرفته شده اند و امروزه یکی از محبوب ترین انواع کلاه های بینی هستند. کلاه های بینی ماهیگیری، کوتاه تر از سایر کلاه ها هستند و فقط بر روی سر شما قرار می گیرند و شاید نوک لاله ی گوشتان را فقط در قسمت بالای گوشتان بپوشانند. اغلب طرح بافت کلاه های ماهیگیری به صورت مورب و به سمت پایین است.

این نوع کلاه های بینی شاید در روز های بسیار سرد و یا بادی زیاد مناسب نباشند و گرمای زیادی تولید نکنند اما همیشه یکی از آیتم هایی هستند که با طرح و رنگ های متفاوتی حتی تولید می شوند و می توانند برای افرادی که دوست دارند کمی سنت شکنی کنند، جذاب باشند.


3. کلاه بینی های گشاد Slouchy Beanies

این نوع کلاه های بینی به نسبت دو همتای قبلی خود، کمی بلند ترطراحی می شوند و یک حالت کیسه ای دارند. در تولید کلاه های بینی گشاد، از کامواهای سبک تری استفاده می گردد. کلاه های بینی گشاد اغلب به قدری بلند هستند که بعد از پوشیدنشان کمی از انتهای آن در پشت سرتان به پایین آویزان می شود و حالت کیسه ای مانند به خود می گیرد.

اغلب کلاه های بینی گشاد دارای برگردان نیستند ( بدین معنی که Cuff ندارند) و به طور ساده فقط بر روی گوش ها و پیشانی، پوشیده می شوند.

فقط تنها نکته ای که در استفاده از این نوع بینی ها باید رعایت کنید این است که قسمت اضافی کلاه را که به حالت کیسه ای در پشت سرتان آویزان می شود را مرتب تا کنید و اجازه ندهید که قسمت کیسه ای به طرفین سرتان خم شود. در غیر این صورت شبیه بابا نوئل خواهید شد.


4.کلاه‌های بینی پام-پام یا حبابی Pom-Pom Beanies / Bubble Hats

شاید به ندرت بین ما، افرادی باشند که در دوران کودکی، از این نوع کلاه های بینی بر سر نکرده باشند. همه ما حداقل اگر یک بار هم که شده، کلاه های منگوله دار کاموایی سنگین به رنگ های سرمه ای یا قرمز را بر سر کرده ایم اما این کلاه ها فقط در کمد لباس دوران کودکی باقی نمانده اند و در کمد لباس بزرگسالان نیز حضور دارند.


کلاه های منگوله دار، اغلب در ناحیه قله دارای یک توپ کاموایی بزرگ هستند که جالب است بدانید ریشه ای نظامی دارد. داستان جالبی در پس این منگوله وجود دارد و آن هم از آنجایی شروع می شود که این منگوله ها توسط ملوانان بر روی عرشه و داخل کشتی استفاده می شدند و گفته می شود که این منگوله ها از برخورد سر ملوانان با اجزای کشتی و جاهایی که ارتفاع سقف کوتاه بوده، جلوگیری می کرده است.

این کلاه های منگوله دار شاید در نگاه اول کمی بچگانه یا مسخره به نظر برسند اما اگر با ترکیب رنگی صحیح و طرح درستی انتخاب شوند، می توانند یکنواختی ظاهر زمستانه شما را بشکنند. کلاه های منگوله دار، اغلب دارای برگردان (Cuff) هستند و بسیار گرم اند. شما می توانید آن ها را به راحتی با لباس های کژوال و حتی زمانیکه می خواهید کمی رسمی تر هم لباس بپوشید نیز بر سر کنید.

بسیاری از ما در روز های سرد سال یک یقه اسکی به رنگ تیره به همراه یک شلوار تیره و در نهایت یک پالتو یا جکت چرم تیره بر تن می کنیم که می توانیم این یکنواختی رنگ های تیره را توسط یک کلاه منگوله دار با رنگ های متضاد بشکنیم، فقط شاید کمی نیازمند جرات برای خاص تر دیده شدن باشیم.


5. کلاه های بینی نوک بلند یا High-Top

این کلاه ها که یکی از آخرین ترند ها در بین کلاه های بینی هستند اغلب بلند تر و کشیده تر از همتایانشان بافته و دوخته می شوند. در نگاه اول شاید ظاهری مثل کله قند داشته باشند و زمانیکه آن ها را بر سر می کنید مثل شخصیت های Elf ظاهری نوک تیز و برجسته بر روی سرتان بسازید. از همین رو توصیه می کنیم که این کلاه ها را افرادی بپوشند که جمجمه ای کوچک تر دارند و حدالامکان موهایشان کوتاه باشد.

یک کلاه اینچنینی بر روی سر افرادی که جمجمه های بیضی شکل یا مکعبی پهنی دارند باعث خواهد شد که سر آن ها بیش از حد بزرگ و حجیم تر دیده شود.


این نوع بینی ها هم مشابه کلاه های بینی Slouchy، گشاد تر دوخته می شوند و فقط بر روی کف سر جای می گیرند. اغلب این کلاه ها فقط روی سر و پشت سر را می پوشانند و نباید به هنگام پوشیدن، زیاد آن ها را بر روی پیشانی کشید. این نوع بینی ها از آنجاییکه با بافت های کاموایی سنگین تری دوخته می شوند در پشت سر شاید کمی به حالت کیسه ای آویزان شوند و یا یک قله ی کوچک بر روی سرتان ایجاد کنند. از آنجاییکه قرار نیست این نوع کلاه بینی را زیاد بر روی پیشانی پایین بکشید به شما این امکان را می دهند که کمی از موهایتان را نشان دهید. این کار می تواند کمی به زیبایی صورتتان به هنگام کلاه پوشیدن کمک کند.

کلاه بینی رنگی high top  کلاه قرمزی

شما می توانید این نوع کلاه های بینی را به راحتی، حتی با استایل های اسمارت کژوال و بلیزر ها نیز بر تن کنید اما توصیه می کنیم اگر می خواهید وارد محلی شوید که نیاز دارید به سمت طیف رسمی تر بروید، کلاهتان را بعد از ورود دربیاورید. فقط باید به فکر مرتب کردن موهایتان بعد از درآوردن کلاه تان باشید.


بهترین پارچه برای ساخت یک کلاه بینی چیست؟

این نکته ای که در حال حاضر می خواهیم یاد آوری کنیم بسیار مهم است و لطفاً به این موضوع توجه بسیار زیادی داشته باشید تا بتوانید انتخاب درستی برای اکسسوری کلاه بینی خودتان داشته باشید.

اولین قدم برای انتخاب درست یک کلاه بینی دقت به فصل مورد نظرتان است. کلاه های بینی امروزه فقط در فصول سرد سال پوشیده نمی شوند و حتی انواع بسیار سبک آن نیز برای روز های خنک بهاری نیز در بازار موجود هستند. اگر می خواهید برای روز های خنک تر بهاری یا پاییزی از کلاه های بینی استفاده کنید، یک کلاه بینی با جنس پنبه می تواند بهترین گزینه شما باشد.

فقط کافیست که جنس الیاف آن را ارزیابی کنید. اگر کلاه دارای یک مارک داخلی بود آن را چک کنید که در الیاف استفاده شده چند درصد از پنبه (cotton) در ریسندگی الیاف آن استفاده شده است. توصیه می کنیم که به سمت الیافی که در ساخت آن ها از پلی استر یا سایر مواد پلاستیکی استفاده شده است اصلاً نروید.

الیاف مصنوعی مانند پلی استر سریعاً بو خواهند گرفت و همچنین باعث تعریق پوست سر شما خواهند شد. از طرفی اگر این موضوعات را هم فاکتور بگیرید؛ الیافی که دارای پلاستیک و یا پلی استر بیشتری هستند به سلامت موهای شما می‌توانند آسیب بیشتری بزنند و باعث شکستن تار های موی بیشتری شوند.

در روز‌های سرد تر سال و زمستان، کلاه‌های پشمی تنها گزینه‌های روی میز شما هستند که می‌توانید با آن‌ها از سرمای زمستان خلاص شوید. اما دقت کنید که هر کدام از این نوع بینی‌ها را هم که انتخاب کرده باشید نباید نسبت به سرتان کوچک باشند و فشار زیادی را به موهایتان وارد کنند.


چگونه کلاه بینی بپوشیم؟

پوشیدن کلاه های بینی شاید در نگاه اول، امری ساده به نظر برسد اما باید بگوییم که چند نکته جزئی را باید در انتخاب و پوشیدن آن ها رعایت کنید. در انتخاب بینی ها باید به مدل موی خودتان در قدم اول توجه کنید.

توصیه می کنیم که اگر مو های بلندی دارید از کلاه های Slouchy و یا بلند استفاده کنید و آن را تا خط رویش موهایتان بر روی سرتان بکشید. برای اینکه زیبا تر به نظر برسید از قدرت جذابیت مو هایتان استفاده کنید.

هیچ گاه سعی نکنید که مو هایتان را در زیر کلاهتان کاملا پنهان کنید، به جای آن، اجازه دهید که مو هایتان کمی از کلاه بیرون بزند. اینکار نه تنها زیبایی مو های بلند شما را نشان می دهد بلکه از آسیب زدن به آن ها در زیر کلاه بینی نیز جلوگیری خواهید کرد.


آقایانی که مو های فری دارند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شما هم باید سعی کنید از انواع کمی گشاد تر و بلند تر کلاه های بینی استفاده کنید و اجازه دهید تا فر بودن مو یتان کمی در ناحیه پیشانی تان بیرون باشند. موی فر یکی از موهبت های الهی در زیبایی شناسی محسوب می شود پس چرا باید همه آن ها را زیر کلاه محبوس کنید؟ آقایانی که مو های فِری دارند باید به این موضوع نیز دقت کنند که از کلاه های بینی که اندازه شان نسبت به سرشان کوچک و تنگ هستند، دوری کنند. یک کلاه بینی تنگ می تواند به راحتی باعث آسیب زدن به مو های شما و شکستگی بر روی مو های فرتان شود.


آقایانی که مو های کوتاه دارند یا کچل کرده اند، چگونه باید کلاه بینی بپوشند؟

پیشنهاد می کنیم از انواع بزرگ و گشاد کلاه های بینی تا جایی که می توانید دوری کنید. اگر از کلاه های بزرگ یا بلند استفاده کنید، سر شما بزرگ تر نشان داده خواهد شد و به نظر می رسد که سر شما توسط کلاه قورت داده شده است.

به جای این کلاه ها بیشتر به سمت کلاه های بینی کلاسیک و یا Fisherman  بروید. در کل افرادی که مو های کوتاهی دارند باید از کلاه های بینی استفاده کنند که کاملا بر روی سرشان فیت باشند. کلاه های بینی که اندازه ای تنگ تر دارند بهترین گزینه های انتخابی شما خواهند بود.

اما برای تطبیق دادن کلاه های بینی با استایل هایی که در طول هفته با آن ها سر و کار داریم باید چه کار کنیم؟

شاید پوشیدن کلاه های بینی برای شما در یک روز کاری که ملاقاتی با شرکای تجاری خود دارید و در مراسمی رسمی حضور خواهید داشت، کمی دور از ذهن باشد اما باید بگوییم که می توانید حتی در این روز ها هم از کلاه های بینی استفاده کنید . بدین منظور توصیه می کنیم که کلاه های بینی را بر اساس این سه دسته بندی استایل ها انتخاب کنید:

1. استایل های مرتبط با درس کد های رسمی و بیزینس کژوال : کلاه های بینی کلاسیک

2. استایل های مرتبط با درس کد های اسمارت کژوال و کژوال : کلاه های بینی ماهیگیری (Fisherman) یا  cuffed

3. استایل ورزشی و یا استایل های خیابانی که در طی روزمرگی هایتان با آن ها سر و کار دارید: بینی های Slouchy  و یا نوک بلند

البته این دسته بندی بر اساس سلیقه شما می تواند تغییر کند

چندین نکته ی مهم در باره ی مراقبت از مو ها به هنگام استفاده از کلاه های بینی

مو ها یکی از مهم ترین ویژگی های ظاهر هر فردی هستند و جایگاه آن ها در داشتن جلوه ای بهتر و بیشتر هر مردی قابل چشم پوشی نیست. اما برای مراقبت از آن ها به هنگام پوشیدن کلاه ها باید چه اقداماتی انجام داد؟

یک کلاه بینی خوب باید همیشه متناسب اندازه دور سر شما باشد یا حداقل بیش از حد تنگ نباشد. یک کلاه بینی تنگ باعث می شود که ریشه های مو های شما تحت فشار و کشیدگی قرار بگیرند و مادامی که کلاه را بر سر داشته باشید این فشار همچنان بر روی مو های شما باقی خواهد ماند و باعث خواهد شد که ریزش مو های شما بیشتر شود. از کلاه های بینی که از الیاف مصنوعی و پلاستیکی ساخته شده اند بر حذر باشید. این الیاف با ایجاد الکتریسیته ساکن باعث می شوند تا مو های شما بیش از پیش مستعد ریزش و خرد شدن شوند.


کلاه هایی که الیاف آن ها از پنبه و یا پشم طبیعی ساخته می شوند بهترین کلاه های بینی، می توانند باشند.

این کلاه ها با وجود ایجاد گرمای معتدل از باقی ماندن رطوبت بیش از حد در کف سرتان جلوگیری می کنند. همچنین جریان هوای مناسبی بین مو ها و الیاف این کلاه ها وجود خواهد داشت که باعث می شود تا تنفس مو های شما همچنان برقرار باشد و منافذ مو های شما سریعاً با چربی ها ترشح شده از پوست سرتان پر نشود. سعی کنید کلاه بینی تان را حداقل، هر ده روز یا هر هفته ای یکبار بشویید و آن را تمیز نگه دارید.

اگر از کلاه بینی استفاده می کنید که به هنگام درآوردن آن احساس می کنید مو هایتان به هم چسبیده اند یا ایجاد جرقه می کنند، باید حتما کلاهتان را با یک نرم کننده و مایع های شستشوی ضد الکتریسیته ساکن بشووید. برخی از ماشین های لباسشویی نیز برنامه هایی دارند که از طریق آن ها می توانید بدون اینکه از مایع خاصی استفاده کنید از شر الکتریسیته ی ساکن خلاص شوید.

کلاه بینی را به مدت طولانی بر روی سرتان نگه ندارید و به هنگام معتدل شدن هوا یا وارد شدن به مکانی سر بسته تا جایی که می توانید سعی کنید آن را از روی سرتان بردارید و به کف سرتان و موهایتان اجازه دهید تا از احتباس و فشار کلاه آسوده شوند. اینکار برای جلوگیری کردن از شکستن موهایتان بسیار مهم است.

اگر حس کردید که بعد از در آوردن کلاهتان، ریشه های مو هایتان درد می کند این بدین معنی است که مو هایتان بیش از حد تحت فشار کلاهتان بوده اند و یا کلاهتان برای سر شما کوچک است. بسیاری از افراد شروع به خاراندن کف سرشان و مو هایشان می کنند که باید بگوییم با این کار شما فاتحه ی چند صد تار مویتان را می خوانید.

به جای آن، یک دوش با آب ولرم می تواند به حفظ مو هایتان کمک کند. آب گرم باعث می شود که ماهیچه های ریز حلقوی شکلی که در اطراف ریشه و فولیکول مو هایتان وجود دارند از حالت اسپاسم خارج شوند و درد یا احساس خارش ناشی از پوشیدن کلاه رفع شود.


شما پرسیده اید، ما پاسخ داده ایم!

در این قسمت نهایی، به چندین سوال مهم درباره ی کلاه پوشیدن خواهیم پرداخت. شاید این سوال ها دغدغه های شما نیز باشند.

آیا کلاه پوشیدن، باعث کچلی می شود؟

قبل از پاسخ دادن به این سوال باید بگوییم که عوامل دیگری چون استعمال دخانیات، تغذیه نا سالم، نداشتن روتین مراقبتی از مو ها و ژنتیک بخش عمده ای از ریزش مو ها را بر عهده دارند اما کلاه های بینی نا متناسب هم می توانند به این موضوع دامن بزنند.

دو نوع کچلی در ارتباط با پوشیدن کلاه های نا متناسب می توانند برای آقایان مطرح باشند:

1.Friction Alopecia

2.Traction Alopecia


آلوپسی در زبان پزشکی همانطور که می دانید به معنی کچلی است. کلمه Friction نیز به معنی شکستگی است که می تواند ناشی از استفاده طولانی مدت از کلاه های تنگ باشد که منجر به شکستگی در ساقه مو ها و خرد شدن تار های مو می شود. یک کلاه بینی تنگ می تواند این نوع کچلی را برای شما تسریع کند.

از طرفی کلمه Traction  نیز که به معنی کشش است می تواند حاکی از نوعی دیگر از کچلی باشد. در این نوع کچلی یک کلاه نا مناسب، باعث کشیدگی بیش از حد موهای شما از ریشه خود و خارج شدن از فولیکول ها خواهد شد. این اتفاق دقیقا همانجایی رخ می دهد که شما بعد از خارج کردن یک کلاه تنگ در کف سرتان احساس خارش دارید و شروع به ماساژ دادن یا خاراندن سرتان می کنید که همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم چند صد تار مو خود را به مرور از دست خواهید داد.

بهترین روش برای رها شدن از این حس و طراوت بخشیدن دوباره به مو های تحت فشار، یک دوش آب ولرم است تا ماهیچه های فولیکول ها را به حالت طبیعی برگردانید تا از ریزش ناشی از کشش جلوگیری کنید.


آیا می توان هنگام پوشیدن کلاه های بینی از عینک هم استفاده کرد؟

باید در پاسخ این سوال بگوییم که البته که می توانید از عینک ها استفاده کنید اما برای اینکه از شلوغی بیش از حد در قسمت سر و صورتتان بپرهیزید، توصیه می کنیم که از فریم هایی که به رنگ های خنثی ساخته شده اند، استفاده کنید. یا اینکه اگر از عینک هایی با لنز های رنگی برجسته استفاده می کنید، از کلاه های بینی ذغالی یا مشکی بهره ببرید تا توجه را فقط بر روی زیبایی عینکتان متمرکز کنید.

برخلاف آنچه که فکر می کنید اگر کلاه بینی و عینکی متناسب با صورتتان را با هم ترکیب کنید، ظاهری شلوغ نخواهید داشت.


آیا می توان از کلاه های بینی و کت و شلوار همزمان استفاده کرد؟

در جواب به این سوال نیز باید بگوییم که دنیای این دو آیتم، با وجود اینکه امروزه افراد زیادی از هر دو، همزمان بهره می برند، کمی فاصله دارد. کلاه های بینی بیشتر برای استایل های روزمره و کژوال استفاده می شوند و اگر بخواهیم کمی واقع گرایانه به آن ها نگاه کنیم، بهتر است از آن ها در استایل های مرتبط با درس کد اسمارت کژوال بهره ببرید اما این بدین معنی نیست که کسی شما را در پوشیدن آن ها با کت و شلوار محدود کرده است.

بلکه برعکس، خیلی از آقایان هستند که به همراه پوشش های رسمی شان از کلاه های بینی هم استفاده می کنند، این کار هرچند زیاد با سلیقه شخصی بنده مطابقت ندارد؛ اما توصیه می کنیم که از رنگ های تیره تر و خنثی برای اینکار استفاده کنید و به هنگام ورود به یک مراسم رسمی یا یک محیط رسمی کلاه بینی تان را حتما درآورید. اینکه چگونه باید از پس مرتب کردن مو هایتان بعد از برداشتن کلاهتان برآیید نیز داستانی دیگر دارد. در کل پوشیدن یک کلاه بینی با کت و شلوار را برای یک مجلس یا رویداد رسمی توصیه نمی کنیم.


تجربیات شما

در این مقاله سعی کردیم تا جایی که مفید به نظر می رسید از نکات و نحوه ی پوشیدن کلاه های بینی با شما حرف بزنیم. حال از شما می خواهیم که به ما بگویید از کدام نوع کلاه های بینی تا به حال استفاده کرده اید و آن را با چه آیتم هایی ترکیب کرده اید؟

برای مقابله با مشکلاتی که می تواند ناشی از کلاه پوشیدن باشد چه مراقبت هایی از مو های خود انجام می دهید؟ آیا روتین مراقبتی خاصی از مو هایتان دارید؟ فوت و فن های خود را در رابطه با پوشیدن کلاه های بینی با ما در قسمت نظرها به اشتراک بگذارید. 

 

پیام بگذارید

دوره آنلاین رنگ شناسی پاییز