یقه اسکی یکی از آیتم‌هایی است که هیچگاه از کمد لباس مان جدا نشده است و در هر برهه ای از زندگیمان، همه ما چه آقایان و چه خانم‌ها یقه اسکی‌های متعددی بر تن کرده ایم.

یقه اسکی، انعطاف بسیار بالایی در ترکیب شدن با لباس های متفاوت را دارد. از این رو شما می‌توانید در درس کد‌های متعددی از آن بهره ببرید. به تحلیل بسیاری از افراد، یقه اسکی‌ها آیتم‌های اسمارت دو لبه ای هستند بدین معنا که شما نه تنها می‌توانید از آن‌ها در استایل‌های مرتبط با اسمارت کژوال و حتی کژوال بهره ببرید بلکه حتی می‌توانید یقه اسکی‌ها را با کت و شلوار‌ها نیز تلفیق کنید. هیچ کسی به شما نخواهد گفت که چرا این کار را کرده اید!

یک یقه اسکی مینیمال با بافت ریز به همراه یک پوشت متناسب، می‌تواند کت و شلوار را از آن حال و هوای سفت و سختشان در بیاورد و ظاهری نرم تر و دل انگیز تر به شما ببخشد .

در این مقاله ما به تاریخچه و پیدایش یقه اسکی‌ها خواهیم پرداخت و در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه باید یک یقه اسکی مناسب انتخاب کنید و چهار نحوه‌ی مهم در ترکیب کردن یقه اسکی با سایر آیتم ها برای ایجاد ظاهر های مختلف را پیشنهاد خواهیم داد.


تاریخچه و پیدایش یقه اسکی

یقه اسکی یکی از ابداعاتی است که طبیعت بر نحوه ی تصویرگری فشن گذاشته است. یقه اسکی یا به انگلیسی Turtle Neck با الهام گیری از لاک پشت‌ها پا به عرصه پوشاک گذاشت. همانطور که از اسم انگلیسی این آیتم پیداست یقه اسکی‌ها با نظر به غلافی که بر دور گردن لاک پشت ها وجود دارد، ابداع شده اند.

turtle neck

البته باید بگوییم که یقه اسکی‌ها آیتم‌های معاصر و جدید الورودی نیستند بلکه قدمت آن‌ها به قرن پانزدهم هم می‌رسد. شوالیه ها اغلب برای جلوگیری از آسیب کلاه خود‌ها و همچنین زره های زنجیری از زیر، پیراهنی‌هایی استفاده می‌کردند که اجداد یقه اسکی‌های امروزی اند. این زیر پیراهنی‌ها در فصول سرد سال اغلب از پارچه‌های پشمی با بافت سنگین تر و در فصول خنک سال از الیاف پنبه ساخته می‌شدند. تنها ایرادی که به این آیتم‌ها گرفته می‌شد این بود که دامنه حرکتی افراد را در زیر لباس‌های زرهی سنگین، کمتر می کرد.

رفته رفته اشراف نیز با دیدن شوالیه ها و نظامیان از این آیتم در پوششان استفاده کردند. شاید یقه اسکی‌های آن زمان زیاد با انواع مشابه امروزی شباهت زیادی نداشته باشند اما اشراف زمانه یقه اسکی ها را به عنوان نمادی برای نشان دادن ثروت و قدرتشان استفاده می کردند. هر چقدر یقه اسکی بلند تر و حجیم تر می شد، نشان می داد که یک اشراف زاده از ثروت و نفوذ بیشتری در سیستم حکومتی بر خوردار است.

شاید اگر فیلم های تاریخی که درباره ی دربار فرانسه و انگلستان ساخته شده اند را ببینید، این یقه اسکی ها و یا بهتر است بگوییم پوشش های گردن را دیده باشید. هرچقدر فردی از یک یقه اسکی حجیم تر و بزرگ تر استفاده می کرد، به اطرافیان نشان می داد که قدرت من از شما بیشتر است و شاید درآمد بیشتری نسبت به سایر افراد سلطنتی دارد و به همین دلیل است که توانسته است از متریال خوبی مثل حریر و یا توری های نفیس برای زینت دادن لباسش و یقه اسکی اش بهره ببرید.


هرچند، این موضوع در دربار کشور‌های قدرتمند و در بین اشراف دچار افراطی گری شد و همین باعث شد تا اشراف به ستوه درآمده از سفتی و سختی این آیتم، کم کم آن را از پوششان حذف کردند. این پوشش‌های گردنی ملقب به پدران یقه اسکی به دلیل ایجاد حس فشار و همچنین خفگی محبوبیت خود را از دست دادند اما این موضوع بدین معنا نبود که از دنیای فشن به کل حذف شدند. فشن همیشه دردناک بوده است.

یقه اسکی ها در قرن نوزدهم، جای خود را به لباس‌های یقه‌ بلند و همچنین پیراهن های یقه‌ بلند دادند. در حدود دهه 1840، این سبک از پوشش گردنی، بیشتر توسط شیک پوشان وقت و افراد خاصی چون Beau Brummell پوشیده می شد که به عنوان “پدر سبک مدرن” شناخته می شود.

برامل، با شیک پوشی خود همیشه روند و پویش پوشش مردم را تحت تاثیر قرار می داد و می‌توان گفت آنا وینتور زمانه خود بوده است. وی با بهره گرفتن از یقه اسکی ها، نگاهی تازه به نحوه ی پوشش رسمی بخشیده بود و با این تغییر نگرش نسبت به لباس رسمی که از ترکیب لباس‌های شخصی دوزی به همراه یقه اسکی‌ها بود، یقه اسکی را به دنیای فشن بازگرداند. البته درست است که یقه اسکی‌های آن زمان تعبیر یقه اسکی‌های امروزی را نداشتند بلکه می توان گفت که برامل یقه‌ پوش ها به ریشه‌های قدیمی خود در استایل آقایان بازگرداند.

یقه اسکی‌ها با گذشت زمان انحصار خود در پوشاک اشراف را از دست دادند و دلیل آن هم نرمی و لطافت آن‌ها، گرمای ایجاد شده خوب در آب و هوای سرد، سهولت در نگهداری و همچینین سادگی این آیم بود. بیشترین افرادی که از یقه اسکی به جز اشراف زادگان بهره بردند ملوانان بودند که متوجه این امر شده بودند که یک یقه اسکی خوب می تواند آن ها را به سادگی از سوز سرد دریا حفظ کند.

Beau Brummell

ملوانان کشتی‌ها و به خصوص کارکنان زیر دریایی ها، با توجه به اینکه یقه اسکی‌ها می‌توانستند آن‌ها را از سرما نجات دهند بیشترین افرادی بودند که از یقه اسکی‌ها بهره بردند. همین امر باعث پدید آمدن یقه اسکی‌هایی شد که اغلب توسط ملوانان پوشیده می‌شد و یقه اسکی به جزئی از یونیفرم نظامیان دریایی مبدل شده بود. این یقه اسکی‌ها با رنگ عاجی تولید می شدند و از آنجایی که بیشتر توسط ملوانان زیر دریایی استفاده می شدند به پلیور زیردریایی یا The Submariner Sweater ها مشهور شدند.


یقه اسکی ها، ارتباط خود را با لباس‌های غیررسمی و استایل کژوال حفظ کرده بودند. اغلب افراد به هنگام پوشش‌های روزانه خود بدون توجه به فرم و شکل یقه اسکی ها، از آن ها به صورت روتین وار استفاده می‌کردند تا اینکه نوئل کوارد، نمایشنامه‌ نویس انگلیسی، آن را در دهه 1920 بر روی صحنه‌ها بر تن کرد.

این پوشش متعاقباً توسط جنبش سبک Preppy که در آن زمان در حال پدیدار شدن بود، پذیرفته شد. این امر بدین دلیل بود که مردم چیزی را می‌خواستند که غیررسمی‌تر باشد و بتوانند آن را بدون هیچ دشواری بر تن کنند و همچنان شیک به نظر برسند. مردان دریافتند که می‌توانند به جای پیراهن و کراوات، از یک یقه اسکی استفاده کنند و همچنان به دلیل ساختار یقه اسکی ها، چهره شان را همچنان مثل یک کراوات و پیراهن قاب شده و در چهار چوب زیبایی نگه دارند.

از دهه 20 به بعد، یقه‌ اسکی‌ها به طور مداوم در زمره مد روز قرار می‌گرفتند و باز هم گاهی از مد می افتادند. آنها در دهه های 60، 70 و 80 محبوبیت زیادی داشتند. به ویژه، جوانان دهه‌های 60 و 70 از پوشیدن یقه‌ اسکی‌ها به عنوان بخشی از جنبش “ضد “تقابل فرهنگی” لذت می‌بردند. افراد در این دوره می خواستند رنگ های جسورانه را با کت و شلوارهایشان ترکیب کنند و به ظاهر هایی دست بیابند که استبداد لباس پوشیدن رسمی و حتی کژوال را از بین ببرد.

منظور از استبداد لباس پوشیدن در این دوره ها ترکیب کردن کت و شلوار ساختار دار به رنگ های تیره و پیراهن های مجلسی به رنگ های خنثی بود، جایی که یقه اسکی های رنگارنگ اسلیم فیت، اجازه شکست این استبداد را می دادند.

دهه هشتاد، دهه نقطه عطف پوشش آقایان بود. در این دهه اغلب آیتم ها از استایل های دهه ی 30 نشات گرفته بودند و به دلیل ارتباط گسترده آقایان با درس کد بیزینس کژوال به دلیل رشد اقتصادی، یقه اسکی های جای پای بزرگتری در استایل آقایان را تصرف کردند. دقیقا در دهه 80 بود که یقه اسکی هایی با بافت های بزرگ تر و فیت گشاد تر در بین آقایان محبوب تر شدند.


یقه اسکی چیست؟

شاید تعاریف متنوعی درباره ی یقه اسکی ها و همچنین نحوه ی پیدایش آن ها شنیده باشید اما تعریف یقه اسکی ساده تر از آن چیزیست که فکر می کنید. یک یقه اسکی نوعی پلیور با یقه بلند است که در قسمت گردن دارای پارچه اضافه است که می توان آن را تا کرد و یک لایه دوتایی در ناحیه گردن ایجاد کند.

یقه اسکی ها، الزاماً دارای یک فیت چسبان و کاملا منطبق بر روی بدن نیستند و حتی در بسیاری از موارد مثل انواع آن در دهه 80 کاملا گشاد هستند و یک فیت آزاد دارند.

یقه اسکی ها اصولا در اوایل با بافت های ریز تر و با الیاف سبک تری ساخته می شدند و در طول زمان با گسترش تجارت و سبک پوشش Preppy، با بافت درشت تر و سنگین تر آن ها نیز به بازار مصرف ارائه شد. درست است که همه این آیتم ها با نام یقه اسکی در ایران شناخته می شوند اما بهتر است انواع متفاوت یقه اسکی ها را برای شناخت دقیق لباس هایمان بشناسیم.

پلیور یقه اسکی

یقه اسکی ها به 5 دسته تقسیم می شوند:


1.Turtleneck (یقه اسکی کلاسیک)

اکثر مردم با این نوع یقه اسکی ها آشنا هستند و تقریبا همگی آقایان حداقل یکبار هم که شده، یک یقه اسکی کلاسیک را در کمد لباسشان داشته اند. یقه اسکی های کلاسیک یا Turtle neck ها که به معنی تحت لفظی یقه لاکپشتی اند، دارای یک یقه لوله ای بلند اند که به گونه ای طراحی شده اند که پس از پوشیدن در قسمت گردن تا زده می شوند تا پوششی دو لایه در ناحیه گردن ایجاد کنند. این نوع یقه اسکی ها اغلب در ناحیه گردن و همچنین آستین ها به اضافه سجاف شکمی، دارای بافت کش بافت می باشند. اغلب این یقه اسکی ها در این نواحی دارای بافت Ribbed یا دنده ای می باشند در حالی که بافت پارچه این یقه اسکی ها در تنه کاملا مسطح و صاف است.


2.Mock Neck

Mock Neck نیز یک بافت تمام قد با یقه لوله ای بلند اند، اما طول یقه آن تقریباً نصف اندازه Turtleneckهاست. این بدان معنی است که یک Mock Neck طوری طراحی شده اند که پس از پوشیدن در ناحیه گردن تا نمی خورند. این نوع یقه اسکی ها نیز به مانند انواع Turtleneck در آستین، ناحیه گردن و سجاف شکمی دارای بافت دنده ای می باشند. ماک نک ها اغلب با بافتی درشت تر نسبت به انواع Turtleneck ها بافته می شوند، ما این سبک از یقه اسکی ها را با عنوان یقه ی 5 سانتی، به کار می بریم. این مدل بیشتر برای افرادی طراحی شده ست که با پوشاندن گردن خود مشکل دارند و احساس خفگی به آن ها دست می دهد، از این رو استفاده از ماک نک برای این افراد توصیه می شود.

mock neck

3.Polo Neck

پولو نک ها یا یقه اسکی های پولو اسم هایی هستند که در انگلیسی بریتانیایی به پلیورهای یقه بلند و لوله‌ای گفته می شود. بنابراین، یقه اسکی ها هر نوع که باشند در بریتانیا اغلب به این نام خوانده می شوند و یک یقه پولو در نظر گرفته می شوند. هیچ تفاوتی بین یک پولو نک و یا ترتل نک وجود ندارد. فقط میتوان گفت که لهجه های زبان انگلیسی است که این تفاوت ها را ایجاد کرده است.

4.Roll Neck

رول نک، اصطلاح دیگریست که برای تعریف یقه اسکی ها، استفاده می شود که به معنای واقعی کلمه، به همان قسمت یقه اشاره دارد که بر روی گردن تا زده می شود تا ساختاری ذو لایه بر روی گردن ایجاد کند.

5.Skivvy

“Skivvy” یکی دیگر از نام هایست که برای یقه اسکی ها استفاده می شود که معمولاً در استرالیا و نیوزلند مطرح می باشد. Skivvy ها دارای یک تفاوت عمده با انواع پولو نک ها یا رول نک ها می باشند و آن هم در ساختار بافتشان است. اسکییوی ها در قسمت گردنی کمی شل تر می باشند و از الیاف سبکتر مانند پنبه ساخته می شوند. به بیانی دیگر می توان گفت که اسکییوی ها از پارچه های پنبه ای نرم تر و سبک تری ساخته می شوند در حالیکه یک پولو نک اغلب از پارچه های سنگین تر و کاموایی بافته می شود.

skivvy

6.Zip Neck

زیپ نک ها نیز ساختاری مشابه یقه اسکی ها دارند اما در زمره دسته بندی یقه اسکی ها قرار نمی گیرند. درست است که ساختار این آیتم دقیقاً به مانند یک Mock neck است اما یک زیپ برای باز کردن قسمت گردنی همیشه بر روی زیپ نک ها تعبیه می شود. زیپ نک ها نیز اغلب از بافت های سبک تری ساخته می شوند و آیتم هایی مناسب برای لایه بندی محسوب می گردند. بهترین کاربردی که یک زیپ نک می تواند داشته باشد ترکیب کردن آن با یک پیراهن سفید است.

نکته ای که در پوشش زیپ نک ها وجود دارد این است که شما می توانید از طریق آن ها توجه مخاطب را به سمت صورتتان جلب کنید. توصیه می کنیم برای اینکار سعی کنید از یک پیراهن با تُن های رنگی خنثی و یک کراوات همرنگ با زیپ نک تان استفاده کنید و زیپ آن را باز بگذارید. این پوشش در ظاهر شما از صورت شما علناً یک قاب خواهد ساخت که فریاد می زند: به من توجه کن!

یقه اسکی نیم زیپ


آیا یقه اسکی یک آیتم رسمی است یا غیر رسمی ؟

یقه اسکی‌ها در کل در رده پوشاک رسمی قرار نمی گیرند اما این که بگوییم یک یقه اسکی هیچگاه نمی تواند آیتمی رسمی باشد نیز اشتباه است. بلکه بلعکس یقه اسکی ها قابلیت انعطاف زیادی در ترکیب شدن با سایر آیتم ها دارند. اینکه شما از آن ها با چه ترکیباتی بهره ببرید تعیین خواهد کرد که آیا یقه اسکی رسمی است یا خیر؟

برای مثال ترکیب کردن یک یقه اسکی با اسنیکرز و یک کت اسپرت، می‌تواند ظاهری اسپرت از شما بسازد در حالیکه پوشیدن یقه اسکی به همراه یک کت و شلوار ساختار دار، ظاهری رسمی تر به شما خواهد بخشید.

البته باید به یاد داشته باشید که یک یقه اسکی به آنقدر ها هم نمی‌تواند رسمی باشد که به همراه تاکسیدو پوشیده شود. تاکسیدو ها آیتم های تمام رسمی اند که قانون های بی چون و چرا دارند و شما نمی توانید هر آِیتمی را با آن ها ست کنید. شاید آقایانی را دیده باشید که یقه اسکی را به همراه تاکسیدو بر تن کرده اند اما باید بگوییم که این دو آیتم هیچ ارتباطی به هم ندارند و باید از ترکیب کردن آن ها بپرهیزید.

یقه اسکی ها یکی از آیتم هایی هستند که با درس کد بیزینس کژوال همخوانی زیادی دارند و شما می توانید از آن ها در محیط کاریتان بهره زیادی ببرید اما باید توجه کنید که پوشش بیزینس کژوال مرسوم محیط کاری شما چگونه است؟

اگر اغلب همکاران شما در شرکتی که در آن مشغول به کارید از کت و شلوار به همراه پیراهن و حتی کراوات بهره می برند باید از یقه اسکی ها بپرهیزید اما در صورتی که درس کد سازمانی شما کمی به سمت پوشش های نیمه رسمی تمایل داشته باشد، ترکیب یقه اسکی ها با کت و شلوار می تواند گزینه ایده آلی برای شما در روز های سرد برای متفاوت تر دیده شدن باشد.

یقه اسکی مشکی با کت


تجربیات شما

یقه اسکی ها همانطور که در بالا نیز به آن ها اشاره شد یکی از آیتم های نامیرای هر کمد لباسی هستند. یقه اسکی ها می توانند در هر درس کد بر اساس رسمی و یا غیر رسمی بودن ظاهر شما، به کمک شما بیایند و ظاهر شما را بیش از آن چیزی که تصور می کنید تغییر دهند. ما از شما می خواهیم که تجربیاتتان را در ترکیب کردن و استفاده کردن از یقه اسکی ها در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید!

  • شما به هنگام خرید یقه اسکی ها به چه ویژگی هایی دقت می کنید؟
  • به جز موارد ذکر شده، چه نکته ی دیگری در ارتباط با خرید و پوشیدن یقه اسکی ها می دانید؟
  • در چه موقعیت هایی از یقه اسکی ها بهره برده اید؟ در کدام موقعیت از انتخاب یقه اسکی خرسند و یا پشیمان بوده اید؟

پیام بگذارید

دوره آنلاین رنگ شناسی پاییز