فدراسیون مد و اوت کوتور

مشاوره استایل
مشاوره استایل
فدراسیون مد و اوت کوتور
Loading
/

فدراسیون مد و اوت کوتور

در این قسمت، با سینا نیک نهاد در مورد فدراسیون مد و اوت کوتور پاریس، نحوه تاسیس و جزئیات آن صحبت کرده‌ایم:

 چطور فرانسه از جنگ و نازی‌ها در امان ماند؟
 تاریخچه فدراسیون اوت کوتور و اولین بار چه کسی اوت کوتور را ابداع کرد؟
 تلفظ 16 برند اصلی عضو فدراسیون مد و اوت کوتور

تا به حال در بسیاری از مجلات و نمایش‌ها و به خصوص در صحنه‌های کت واک به واژه اوت کوتور برخورد کرده‌اید. این کلمه یک واژه فرانسوی است که از دو قسمت ”Haute” به معنی بالا که در این اصطلاح به معنی با کیفیت بالا و ”Couture“ به معنی دوزندگی، تشکیل می‌شود.

لباس‌های Haute Couture یکی از فاخرترین سمبل‌های جهانی فشن و استایل فرانسوی‌اند که پیشتر، صرفاً توسط 10 مگابرند فرانسوی تولید می‌شدند. امروزه به جز این ده برند، سایر برندهای خارج از فرانسه نیز از این لاین برخوردارند. مرکز و مقر اصلی برندهایی که لاین اوت کوتور دارند، باید در شهر پاریس باشد. از این رو بسیاری از برندهای غیر فرانسوی نیز برای ورود به این عرصه مجبور شده‌اند تا آتلیه مرکزی بزرگ حود را به پاریس منتقل کنند.

اوت کوتور چگونه تولید می‌شود؟

پوشاک اوت کوتور از نقطه شروع تولید تا عرضه نهایی، به طور تمام، دست دوزی می‌شود. حتی پارچه و جزئیات آن، نظیر سنگ دوزی، ملیله دوزی یا سایر حجم‌سازی‌های پارچه نیز توسط دست بشر ساخته می‌شوند.

پوشاک Haute Couture باید دارای فیت بسیار دقیق و کاملی از مشتری و متقاضی باشند و براساس تمام خواسته‌های یک مشتری دوخته می‌شوند. یک لباس اوت کوتور، از بالاترین کیفیت در معیارهای خیاطی از جنس پارچه تا تکنیک‌های خیاطی را دارا می‌باشد. خلاقیت و نوآوری مهم‌ترین شاخصه‌های تولید لاین اوت کوتور هستند. این شاخصه‌ها باید در عرضه و طراحی لباس‌ها، بی‌همتا باشند.

Haute couture برای مشتریان اندکی حدود 4000 نفر در دنیا، توسط برخی برندهای جهانی عرضه می‌شود. در واقع این تولیدات بخشی از محصولات لیمیتد ادیشن (Limited Edition) برندها هستند. این پوشاک، در هفته‌های مد Haute Couture بر روی صحنه کت واک به نمایش درمی‌آیند و فقط یک نسخه یا تعداد بسیار محدودی از آن‌ها (حداکثر ۱۰ نسخه) تولید می‌شود. شایان ذکر است که هر برندی توانایی تولید لاین اوت کوتور را ندارد. استانداردهای بسیار بالا و سختگیرانه‌ای در این زمینه باید رعایت شوند که شاید خارج از عهده‌ی هر برندی باشد.

Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM)

این استانداردها توسط FHCM یا فدراسیون اوت کوتور و مد تعیین می‌شوند. این فدراسیون یکی از مقرهای اصلی و پاسخ گوی مد و فشن جهانی در پاریس است. یکی از استانداردهای FHCM، حداقل صرف 1000 ساعت زمان به طور میانگین برای تولید و طراحی یک قطعه لباس است. قیمت هر لباس ساده اوت کوتور از برندهای لوکس، از سقف نهصد هزار یورو تا 1 میلیون یورو برآورد می‌شود.

 

در طول پادکست به جزئیات بیشتری از نحوه عملکرد برندهای اوت کوتور و قوانین FHCM نیز اشاره شده است.

پیام بگذارید