یک کالکشن، مجموعهای از لباسها، آیتمها و اکسسوریهاست که با هدفی مشخص و با تم رنگی خاصی به هم مرتبط شدهاند. این مجموعه لباسها، داستانی تصویری را روایت میکنند که در پس ذهن یک طراح، نوآوری و تولید شده اند. یک کالکشن حداقل از ۱۲ و حداکثر از ۵۰ استایل یا ظاهر کلی (Look) تشکیل میشود. معنی دار بودن در یک کالکشن باید به صورت کل و جز مشهود باشد:
- معنی جز
- معنی کل
هدف از کالکشن بندی در طراح لباس
هدف کالکشنبندی این است که یک استایلیست یا طراح بتواند ایدهها و مفاهیم خلاقیتاش را از طریق چیدمان، تکنیکها، پارچهها، رنگها، برشها و دیگر عناصر اجزای اساسی آیتمها نمایش دهد. بدین جهت در اغلب کالکشنها، شاهد آیتمهای مشابه از نظر رنگ و پارچه هستیم. این موضوع البته بیشتر به ذهن طراح لباس و همچنین معنای کلی بستگی دارد. در ساخت یک کالکشن، فقط یک طراح دخیل نیست. یک طراح بخشی از معنادار بودن آیتمها را میسازد اما در کنار وی، این استایلیست است که به معنی جزئی کالکشن جان میبخشد.
دسته بندی کالکشنها
کالکشنها عموماً به پنج دسته تقسیم میشوند. ممکن است که در برخی از منابع، عباراتی چون Mass, Bridge و Diffusion را نیز بشنوید. معنا و مفهوم کلی این اصطلاحات، در دسته بندی زیر ذکر شده است، اما برای درک بهتر آنها، در نوشتاری مجزا در موردشان صحبت خواهیم کرد.
۱. کالکشن اوت کوتور:
برندهای شاخص و عضو فدراسیون اوت کوتور و مد، این کالکشنها را تولید میکنند. برندهایی چون اسکیاپارلی، دیور، شنل علاوه بر محصولات لاین لوکس، سفارشی و آماده خود، کالکشن اوت کوتور را نیز ارائه میدهند. هر برندی توانایی تولید اوت کوتور را ندارد.
۲. کالکشن لوکس:
از لاین سفارشی مگابرندها چون دیور و گوچی تشکیل میشود. برندهای خُرد نیز توانایی تولید کالکشن لوکس را دارند. اما الزاماً در این کالکشنها سختگیری اوت کوتور و دیسیپلینهای فدرایسون اوت کوتور اجرا نمیشود. کالکشنهای لوکس اغلب قیمت بالایی دارند اما به گرانی لاین اوت کوتور نیستند.
۳. کالکشن آماده یا Ready to wear:
پوشاک با سایزبندی از پیش تعیینشدهای توسط برندها در کالکشنهای آماده ارائه میشوند. این کالکشن بر اساس نیازهای جامعه و استانداردهای اندامی یک جامعه طراحی میشود و اغلب مردم میتوانند از آن خرید کنند.
4. فست فشن:
برندهای فست فشن مثل زارا و منگو اغلب این کالکشنها را ارائه میدهند. کالکشنهای فست فشن، اغلب از کالکشنهای لوکس تقلید شده و الهام گرفته میشوند اما با کیفیت و قیمت پایینتری در در دسترس عموم مردم قرار میگیرند. همانطور که از نام این کالکشنها هم پیداست، به صورت فصلی و با سرعت زیادی تولید میشوند.
۵. کالکشن اقتصادی:
در این کالکشن، آیتمها از کمترین قیمت و به طبع کیفیت کم برخوردارند و توسط برندهای دسته چهارم دنیای فست فشن مثل برشکا و ال سی واکیکی با هدف دسترسی گسترده مردم به ترندها تولید میشوند. کالکشنهای اقتصادی، هیچ گاه پایداری آنچنانی از نظر کیفیت و دوام چه در کمد لباس افراد و چه در بازار، ندارند.