یک استایلیست چه کارهایی انجام میدهد؟
مفاهیم بسیار زیادی برای استایلینگ وجود دارد، اما بخش خیلی زیادی از تعاریفی که در دنیای فشن به گوشتان میرسد، بیشتر جنبه سلیقهای دارد و ممکن است به صورت واضح متوجه نشوید که دقیقا استایلینگ چیست! ما فعلاً در این مقاله قصد نداریم به تعاریف استایلینگ بپردازیم و در یک فایل صوتی قبلاً در مورد این واژه صحبت کردیم و میتوانید این فایل صوتی را در لینک زیرگوش دهید.
دانلود فایل صوتی تعریف استایلینگ
در این مقاله به شرح وظایف یک استایلیست خواهیم پرداخت و خواهیم دید که دامنهی کاری یک استایلیست در کدام حوزهها است؟ شرح وظایف یک استایلیست بسیار گسترده است و افرادی که عنوان این شغل را برای خودشان انتخاب میکنند، شاید اگر دقیقتر به موضوع نگاه کنند متوجه این امر بشوند که هنوز هم بسیاری از موارد وجود دارد که باید درباره آنها یاد بگیرند و تخصص پیدا کنند.
در کل، اینکه استایلیست چه کارهایی را انجام میدهد به محیط شغلی و بستر کار وی مرتبط است.
برای شروع یک استایلیست باید چه چیزهایی را بداند؟
یک استایلیست باید درگاههای کسب دانش در زمینه ی استایل و علیالخصوص فشن را بداند و بشناسد.
در این راستا یک استایلیست باید تمامی سعی خود را بر این زمینه بگذارد، در واقع اگر به صورت فردی و خود جوش این حرفه را انتخاب کرده است باید بداند که این شغل نیز علاوه بر داشتن سلیقه و ظرافت در انتخاب ها نیازمند کسب علم و آگاهی در حوزه های مرتبط با استایل است.
یک استالیست باید مانند یک دانشجو و کسی که به دنبال دانش این حوزه ست، مدت زمان زیادی را در دانشگاه خود یعنی دنیای مجازی و مقالات مرتبط با استایل و فشن که امروزه بنا به راحتی دسترسی به اینترنت امکان پذیر شده است بگذراند.
مطالعه، کلیدی ترین قسمت حرفه یک استایلست است که باید قبل از شروع اقداماتی انجام دهد تا آمادگی ذهنی برای خلق و تلفیق هنر ها و شناخت افراد را داشته باشد.
یک استایلیست در چه زمینههایی باید فعال باشد؟
1. حضوردر کت واک ها و شووروم ها وهمچنین رویداد های متفاوت صنعت فشن جهت ارتقا دانش خود نسبت به آخرین ترند ها و استایل ها ( متاسفانه این مورد داخل ایران امکان پذیر نیست)
2. تحقیقات درباره سبکهای قدیمی فشن از طریق فیلمها، مجلات و لوک بوک های قدیمی تا بتوانند ملاکهای زیبایی روز را بشناسند.
3. تهیه لباسهای متنوع بنا برهویت و شخصیت افراد و منبع گیری از البسه تمامی گوشه کنار دنیا که از برندها و کارخانجات متفاوت تولید میشوند.
4. مشاوره دادن به مدلها، عکاسان، آرایشگر ها و دوزندگان لباس و همچنین مدیران هنری و مدیران خلاقیت برندها، سردبیران مجلات و کارگردانهای تلویزیونی (این قدم قطعاً یکی از قدم هاییست که بعد از یافتن تخصص کافی می توانید آن را انجام بدهید. حتی همین موضوع باعث خواهد شد که با ذهن افراد متفاوت دیگری آشنا بشوید که نحوه نگرش متفاوتی به استایل دارند و به رشد شما کمک کننده خواهد بود)
5. کمک به خریداران لباس از طریق مارکتهای گسترده
6. کار کردن با عام مردم برای ایجاد یافتن زیبایی فردی هر شخص که میتواند شامل خرید کردن شخصی در قالب استایلیست شخصی باشد.
فشن استایلیستها در چه مشاغلی میتوانند فعالیت کنند ؟
محیط های متفاوتی برای استایلیستها وجود دارد که قبل از حضورشان باید درباره ی این زمینه ها شاخت کافی به دست آورده باشید.
البته این بدین معنی نیست که شما اعتماد به نفس حضور در مجامع را نداشته باشید بلکه باید با آغوشی باز به سمت فرا گیری در شاخه های مرتبط باشید تا بتوانید شاخه متناسب با روحیات خود را بیابید. استایلیست ها در رویداد هایی از قبیل زیر با افراد متفاوتی کار می کنند و حضور دارند:
- در عکاسیهای حرفه ای
- در حوزههای تبلیغات تلویزیون و تبلیغات چاپی
- بر سر صحنههای موزیک ویدیو ها
- در طی کمپینهای سیاسی با افراد سر شناس دنیای سیاست برای مثال کاندیدا های انتخاباتی
- با گویندگان خبری و شبکه های اخبار
- کار کردن به عنوان مشاوره با یک تیم ورزشی یا اداری برای یونیفرم سازمانی
- مشاوره دادن به طراحان لباس فیلم و سینما، که به آنها کمک میکنند تا برای یک نمایش آماده بشوند ( که به استایلیست کمد لباس یا wardrobe stylist معروف هستند)
- گسترش دادن یک سبک شخصی برای عموم مردم یا ترند سازی
پنج راه موفق شدن برای یک استایلیست
1. روابط فردی و حرفه ای نزدیکی ایجاد کنید.
روابط فردی برای دستیابی به مشتریان استایل شخصی، ضروری است. درست است که استایلیست های زیادی ممکن است به دلیل حضور مشتریانشان بر روی فرش قرمز یا مجلات مد برجسته مورد توجه قرار بگیرند، اما بیشتر فرصت ها از زنجیره دوستان و همکاران برای شما ایجاد خواهد شد.
2. به عنوان یک استایلیست، باید یک مجموعه ای قوی از مهارت های متفاوت در خودتان شکل بدهید.
شما باید زنجیره ای از ارتباطات را با مشتریان، طراحان و افراد حرفه ای این صنعت شکل بدهید و در رویداد های مختلف شرکت کنید. دقت داشته باشید که اگر از قافله عقب بمانید، کارتان سخت خواهد شد. دنیای فشن هر لحظه در حال نابود کردن و ساختن مجدد است. در اصطلاح واژه ی cutthroat که به معنی قاتل است؛ می تواند تعریفی درست برای این صنعت باشد. فشن هیچ گاه برای شما صبر نخواهد کرد پس بیشتر یاد بگیرید.
3.خجالتی نباشید.
برای موفق شدن نباید از فخر فروشی بترسید. سعی کنید به مهمانی ها و رویداد ها بزرگ دعوت شوید و از اینکه از رییس های خود بخواهید که شما را در مراسم ها معرفی کنند، ترس نداشته باشید!
4. تجربه مهم تر از مدرک است.
استایلیست های زیادی از دانشگاه های معتبر بسیاری فارغ التحصیل می شوند اما تجربه کاری مهم تر است و در اغلب مصاحبه ها، شاید زیاد به مدرک شما توجه نشود اما به تجارب کاری شما کمال توجه، خواهد شد.
5. به روز باشید.
بعنوان یک استایلیست شما باید درباره ی ملاک های زیبایی به روز باشید. درباره ی ترند های دنیای مد اطلاعات کسب کنید. به خودتان اعتماد به نفس داشته باشید و به سبک کاری خودتان اعتماد کنید. با رواج دادن دامنه ی کاری خودتان، فرصت های بروز بیشتری برایتان ایجاد خواهد شد. برای اینکار با آخرین دستاورد ها و اخبار مهم دنیای فشن که اوج آن ها در فشن ویک ها به نمایش در می آید، در ارتباط باشید.
در آخر به این نکته باید دقت کنیم که رمز موفقیت یک استایلیست توانایی تحلیل و قدرت تلفیق وی است.
شما به عنوان یک استایلیست باید توانایی ارزیابی افراد و هویت آنها را با مطالعه شخصیتشان داشته باشید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با تحلیل ویژگیهای مشتریانتان درانتخاب هایتان برای برجسته کردن زیباییهای شان بهتر عمل کنید.
پس از مطالعه ی روان شناسی مشتریانتان غافل نشوید و دقیقاً به همان اندازه که باید در شناخت دنیای استایل مطالعه کنید باید فردیت و شخصیت افراد و حتی لباس ها و سبک ها را نیز بشناسید.
به این کار در دنیای استایلینگ و زمانی که در این شغل حرفه ای شوید و به عنوان یک استایلیست شخصی بتوانید فعالیت داشته باشید، مشاوره تصویر گری یا Image Consultant گفته میشود، که یکی از عناوین بسیار مطرح در دنیای استایلینگ تلقی میشود.