Old Money چیست؟

در دنیای مجازی امروزه، ما هر روزه شاهد رواج ترند‌های جدید و هشتگ‌های زیادی هستیم که شاید درک معانی آن‌ها به فهم داستان پشت آن کمک کند. این ترندها حتی در بهبود استایلمان نیز موثر هستند. اپلیکیشن‌های سوشال مدیا به قدری دسترسی به اطلاعات را برای ما آسان کرده‌اند که تقریباً هیچ حد و مرزی برای کسب اطلاعات و داده‌ها برایمان باقی نگذاشته اند.

یکی از همین اپلیکیشن‌ها، تیک تاک است که در ترند سازی بسیاری از استایل‌ها و ترویج قوانین خوش پوشی حتی دست برتر را از اینستاگرام نیز ربوده است.

تیک تاک در سال 2023، تاثیرگذار‌ترین بستر دیجیتال بر روی دنیای فشن و استایل شد. تیک تاک با محبوب سازی هشتگ‌هایی که خلاقیت زیادی نیز در ایجاد آن‌ها به خرج می‌دهد، به گذشته و آینده دنیای استایل، اشاره می‌کند. حتی به خلاقیت طراحان نیز سمت و سوق می‌بخشد. فیلم کوتاه یکی از اثربخش‎‌ترین ابزار‌هاییست که به طور مثال می‌تواند یک استایل را از دنیای وینتیج بیرون بکشد و به دید همگان برساند و از طرفی، استایل‌های آینده را نیز پیشبینی کند.


اصطلاح old money در دنیای فشن چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم به این پرسش جواب بدهیم باید بگوییم که این عبارت بیشتر به سبک زندگی افراد معطوف می‌شود. Old money بیشتر به افرادی گفته می‌شود که در خانواده‌هایی با طبقه اجتماعی بالاتری به دنیا آمده‌اند و در اصل وارثان ثروت زیادی از آبا و اجدادشان هستند.

در لغت نامه اکسفورد نیز، عبارت old money اینگونه تعریف شده است: ثروتی که به جای کسب آن، به ارث رسیده است. موضوعی که در خانواده‌های اشرافی بیشتر شاهد آن هستیم.

 افراد Old Money، اصالت را از نیکانشان به ارث می‌برند.

شاید نسبت دادن کلمه اشرافی هم به این افراد زیاد دور از ذهن نباشد؛ همه‌ی ما می‌دانیم که در جهان امروزی، بالیدن به رگ و ریشه خاندانی، معنا و مفهوم چندانی ندارد. اما افرادی هستند که درخاندان‌های ثروتمند و پرقدرت قدیمی زاده شده‌اند و در جامعه ما نیز همچنان زندگی می‌کنند.

نسبت دادن اینکه فلان شخص از خون قجری است در ایران امروزی هیچ جایگاه اجتماعی برای شخص مورد نظر به دنبال نخواهد داشت. اما از نظر مالی افراد بسیاری هستند که این نسبت‌ها را دارند و به دلیل عناوینشان، از پدران و پدربزرگانشان، ثروت هنگفتی به ارث برده‌اند. حتی شاید از نظر رفتاری نیز همچنان در بسیاری از مواقع به آداب و رسوم اشرافیشان پایبند هستند.


افراد old money دارای منش و رفتاری اند که اغلب نشان می‌دهد که از طبقه اجتماعی بالاتری چه در گذشته و همچنان در حال، برخوردار اند. این افراد به جای اینکه برای پول کار کنند، بیشتر آن را به ارث برده اند.

اصالت و شیک پوشی همیشه هم توارثی نیست.

شاید نگاه کردن به این قضیه، از سویی کمی خودخواهانه به نظر برسد. اینکه هیچ فردی نسبت به سایرین برتری ندارد درست است. اما در بطن جامعه هنوز هم افرادی هستند که خواه یا ناخواه از طبقه اجتماعی بالاتری برخوردارند. این موضوع حتی گاهی نیز به دلیل به توارث این موقعیت اجتماعی یا اقتصادی از نسل‌های گذشته این افراد نیست. برخی از اشخاص نیز خودشان با تلاش و کوششی که داشته اند، سعی کرده‌اند خود را به درجات بهتر و بالاتری برسانند.

عبارت Young Money به چه معناست؟

برای درک بهتر این موضوع و اینکه در فهم معنی این عبارت دچار کج‌ فهمی نشویم، بد نیست قبل از ادامه به معنی عبارت ‘’Young money” هم اشاره کنیم. Young money در لغت نامه و در فرهنگ امروزی به افرادی اتلاق می‌شود که به تازگی به موقعیت اجتماعی بالا و ثروت رسیده‌اند. در فرهنگ عامیانه ما، شاید به این افراد از واژه نوکیسه و یا تازه به دوران رسیده نیز یاد شود.

گفتن این کلمات بدین معنی نیست که ما نیز آن‌ها را تایید می‌کنیم. یا این موضوع را تشویق می‌کنیم که با افرادی که به تازگی از موقعیتی برخوردار شده‌اند، رفتاری مغایر با چهارچوب‌های انسان دوستانه و یا فاشیستی داشته باشیم؛ بلکه صرفاً می‌خواهیم به درک معنی کلمه‌ی old money در دنیای استایل برسیم.

افراد Old Money، رفتار شایسته دارند!

ثروت همیشه یک پختگی مخصوص به خود را می‌طلبد. افراد زیادی را در جامعه می‌بینیم که با وجود داشتن پول زیاد اما همچنان رفتار‌های متناسب با شرایط و به بیانی دیگر به قاعده از خود نشان نمی‌دهند.


میتوان گفت این افراد شاید هنوز پختگی لازم برای کسب و مدیریت ثروتشان را ندارند و از اتیکت‌های رفتاری به دور هستند. اما افراد old money به خوبی با این شرایط و نحوه رفتارشان هم در جامعه آشنا هستند و به خوبی می‌دانند که چطور بدون توجه به ثروتشان و برتریت خود، در جامعه حضور پیدا کنند.

برگردیم به سراغ سوال اول نوشتار که old money چیست و افرادی که با این صفت خطاب قرار داده می‌شوند چه پوششی دارند؟

در جامعه امروزی، افراد old money فقط به ثروتشان خلاصه نمی‌شوند. این افراد به خوبی در طول زمان با توجه به سطح فکری خانواده و محیطشان، تربیت شده‌اند. این افراد به خوبی آگاه اند که به چه صورتی لباس خوب بپوشند و به چه صورتی بهترین خودشان را در قالب استایلشان، نشان دهند.

افراد old money در یک بستر غنی رشد می‌کنند. این بستر می‌تواند از نظر اقتصادی، پول زیاد باشد. اما این پول زیاد به همراه دانستن هنجار‌ای پوششی است و افراد می‌دانند که حتی اگر بخواهند به دور از قوانین سر سخت دنیای پوشاک عمل کنند، باید چگونه آن را پیاده سازی کنند و استایلشان را چطور بسازند؟

آن‌ها حتی زمانیکه می‌خواهند کمی آوانگارد باشند، با احتیاط عمل می‌کنند. این احتیاط به معنی عدم خلاقیت و یا سرکشی در قوانین استایل نیست. بلکه بدین معناست که از نحوه شکستن قوانین استایل نیز آگاهی دارند و متناسب با شخصیت خودشان این کار را انجام می‌دهند.

Old Money بر پایه اصالت رفتاری است، نه فقط پوشاک!

افراد old money امروزی، اصالت را در وهله اول مد نظر دارند. اصالت یک برند و یا یک پوشاک از همه چیز برای آن‌ها مهم‌تر است. یک برند اصیل و قدیمی برای یک فرد old money مهم است. به این دلیل که می‌داند هر برند اصیل، آزمون و خطاهایش را انجام داده و محصولاتی تولید می‌کند که آزمونشان را پس داده اند و درصد خطای کمی دارند.

این افراد سعی می‌کنند از برند‌های لوکس، اجناس ماندگار یا Timeless، خریداری کنند و کمد لباسی می‌سازند که در طول زمان‌های طولانی همچنان کاربردی‌ باشد.


افراد الد مانی، چه پوششی ندارند؟

فست فشن‌ها جایگاه چندانی برای این افراد ندارند و سعی می‌کنند همیشه بهترین کیفیت‌ها را انتخاب کنند. یک فردی که صفت old money را یدک می‌کشد، ممکن است کمد لباسی از برند‌های شهیر دنیا را داشته باشد. اما همچنین از برند‌های کمتر شناخته شده‌ای که اجناس با کیفیت تولید می‌کنند، نیز خرید می‌کند (از برندهای محبوب در سطح متوسط، منگو و یا ماسیمو دوتی را می‌توان نام برد.)

سبک زندگی این افراد بر اساس بی انتها بودن خدماتیست که دریافت می‌کنند. خدمات چه پوشاک باشد چه سرویس‌هایی که یک شخص در طول زندگی به آن‌ها نیاز دارد، باید در بالاترین حد کیفیت خود باشند.

ویژگی‌های شاخص افراد الد مانی

افراد old money دارای چندین ویژگی جالب اند که البته از گذشته آن‌ها نشات می‌گیرد. اگر بخواهیم به چند ویژگی این افراد اشاره کنیم به طور خلاصه میتوان گفت: اغلب این افراد از تفریحات گرانی چون سوارکاری، گلف، تنیس بهره می‌برند.

در خانه‌های آن‌ها، دکوراسیون‌های بسیار مجلل با نقاشی‌های نفیس و ارزنده دیده می‌شود. در انواع ایرانی آن، این افراد دارای فرش‌های ابریشمی دستبافت بسیار نایاب اند و عتیقه‌جات بسیاری در محیطشان به کار رفته است.

جوانان این خانواده‌ها اغلب در مدارس خصوصی خارجی تحصیل کرده اند و هنر‌های زیادی را آموخته اند. اما ما اینجا نیستیم که درباره اینکه یک فرد اصیل چه ویژگی‌هایی دارد صحبت کنیم. بلکه می‌خواهیم به تعریف امروزی از افراد old money و young money برسیم.


Old Money vs Young Money

افراد OLD MONEY را می‌توان خارج از بحث مالی، افرادی با اصالت دانست. اما این اصالت به چه معنیست؟ آیا منظورمان همان داشتن خون اشرافیست؟

قطعاً این پاسخ در جوامع بشری امروزی جایگاهی ندارد. تعریف اصالت امروزی، در رفتار افراد ریشه دارد. یک فرد اصیل می‌داند که نباید با چیز‌هایی که در اختیار دارد چه به طور سببی و چه نسبی، نباید فخر فروشی کند.

فخرفروشی به اینکه فردی دارای پول بیشتری است، فقط از افرادی برمی‌آید که نوکیسه باشند. لفظ این کلمه زیاد جالب نیست اما همه ما می‌دانیم که در جامعه ما هم این چنین افراد کم نیستند. افراد اصیل می‌دانند که به چه نحوی باید رفتار کنند. این رفتار نه فقط در منش، بلکه در نحوه نشست و برخواست، پوشش و ارتباط گیری آن‌ها هم واضح است.

افراد Old Money، ورای ثروت خود، لباس می‌پوشند و رفتار می‌کنند.

ظهور این صفت برای افراد را میتوان در تاریخ آمریکا نیز مشاهده کرد. قشر Old money بیشتر به طبقه‌ای با ثروت و تحصیلات بالا در جوامعی اتلاق می‌شد که رژیم سلطنتی بر آن‌ها حاکم نبود. خانواده‌هایی مثل Hilton‌ها که صاحبان هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون هستند، میتوان نمونه‌ای از افراد old money دانست.

اغلب افرادی که از نوادگان بالا دست جوامع اروپایی نیز بوده اند و به آمریکا مهاجرت کرده بودند نیز در دسته قشر  old money قرار می‌گیرند. این افراد در مناطق خاصی از شهرها همیشه ساکن هستند. برای مثال شهر لوییزیانا همیشه یکی از شهر‌هاییست که مردمان اصیلی در آن سکنی گزیده‌اند. مناطقی چون بوستون و یا فیلادلفیای آمریکا نیز نمونه‌هایی از این مناطق به شمار می‌روند.


اگر بخواهیم به نمونه‌های مشابه ایرانی آن‌ها هم اشاره کنیم، شهر‌ها و مناطق بسیاری از افراد Old money به چشم ‌می‌خورند.

ایران متاسفانه با مهاجرت قشر کثیری از این طبقه در چند دهه اخیر مواجه شده است. اما همچنان بازهم خانواده‌های اصیلی در شهر‌های ایران دیده می‌شوند. افراد old money الزاماً همیشه در نقاط بالای شهر ساکن نیستند. بالا شهر نشینی هیچ وقت به معنای اصیل و یا با کلاس بودن، نبوده است.

یک فرد old money در گذشته، همیشه دارای یک منش و رفتار خاص ثروتمند مآب بود که از شرایط اجتماعی خاندانش نشات می‌گرفت. اما امروزه این سبک زندگی، شاید با این گرانی‌ها چه در ایران و چه در سایر نقاط دنیا، کمی دور از انتظار باشد، حتی افراد اصیل هم با وجود ارثیه بزرگشان برای حفظ آن کار می‌کنند و شاید تفریحاتی را که پدرانشان در گذشته داشتند را دیگر ندارند.

اما هشتگ old money در دنیای پوشاک و استایل

 امروزه در فضای مجازی، شاید در ریلز‌ها این هشتگ Old Money را زیاد ببینید. درست است که امروزه همان سبک اشرافی زندگی خانواده‌های ثروتمند در جامعه وجود خارجی ندارد، اما افراد زیادی همچنان سعی می‌کند تا حداقل سبک رفتار و همچنین پوشش لباسشان را شبیه به آن‌ها کنند.

یک فرد old money همانطور که گفتیم، در خرید آیتم‌های کمد لباسش به بی انتهایی آن‌ها و کیفیت بالای اجناس می‌اندیشد. شاخصه اصلی کمد این افراد، لباس‌های گرانقیمت هستند که توسط برند‌های آزموده شده، پر شده اند. شاید اگر در کمد لباسشان کمی جست و جو کنید به آیتم‌های لوکسی از برند‌های لوکس از دنیا و حتی خود ایران نیز برسید. آیتم‌های چرمی لوکس، عطر‌ها و ادکلن‌های خاص و همچنین کفش‌های دست‌دوزی شده در کمد لباس این افراد به وفور یافت می‌شوند.

ما چگونه می‌توانیم لباسمان و استایلمان را بر این اساس بسازیم؟

شاید بسیاری از ما، دارای قدرت خرید آنچنانی نباشیم، اما حدقل می‌توانیم کمد لباسمان را به سبک old money بچینیم! رنگ‌های خنثی و طرح‌های ساده طیف گسترده لباس یک فرد old money را تشکیل می‌دهند. طراحی‌های خاص و بسیار شلوغ، آیتم‌هایی که توجه بسیار زیاد را به خود جلب می‌کنند و یا رنگ‌های جیغ و پر رنگ در کمد لباس این افراد به ندرت دیده می‌شود.

کمد لباس Old Money

 اگر بخواهیم به طور کلیشه‌ای کمد لباس یک old money را توصیف کنیم، میتوان گفت که از آیتم‌های زیر اغلب تشکیل می‌شوند:

1.پولوشرت‌های ساخت برند رلف لورن

2.کت شلوار‌های با کیفیت با پارچه‌هایی نظیر لینن و یا صد در صد پشم

3.کفش‌های اسنیکرز تمام سفید بدون طرح و لوگو

4.کیف و کفش‌های چرمی برند و یا دست دوز

5.اکسسوری‌های ساده اما دست ساز

6.آیتم‌هایی از برند‌های کمتر معروف اما با کیفیت

7.سوئت شرت‌های طرح اسکاچ یا آرژیل

8.ساعت‌های بند چرمی ساده بدون شماته ژاپنی یا سویسی

9.بلیزر‌های سرمه ای

10.شلوار‌های پیلی دار و یا بدون پیلی لینن یا فلانل


البته این لیست، قطعاً طولانی‌تر از آنچیزیست که تصور می‌کنیم. این ده مورد فقط تعداد بسیار اندکی از هر آنچیزیست که یک old money بر تن می‌کند. اما به جای اینکه آیتم‌های کمد لباس این فرد را بررسی کنیم، بهتر است ویژگی مشترک آن‌ها را بسنجیم!

Old Money، سبک پوشش بی انتهاست!

تمامی آیتم‌های کمد لباس یک old money همگی بی انتها هستند، به دور از تکلف و جلب توجه بیش از حد اند، حتی این افراد برای خرید نیز به سمت برند‌هایی می‌روند که آیتم‌های ساده اما با کیفیت تولید می‌کنند.

برند‌هایی چون ورساچه، داستانی بلند بالا در تولید اجناس پر زرق و برق دارند و همیشه از رنگ و طرح حداکثر استفاده را در تولید محصولاتشان می‌برند. درست است که اینچنین برند‌هایی لوکس اند و شاید با چهارچوب‌های اصالتِ old money تطابق داشته باشند، اما در کمد لباس این افراد هیچگاه پیراهنی با طرح‌های شلوغ ورساچه نخواهید یافت.

سادگی و یک رنگی در کمال انسجام، رمز استایل یک فرد old money است.

در این که برند‌های زیادی به تولیدات لوکس اما شلوغ دست می‌زنند، هیچ ایرادی وارد نیست. اما گاهی می‌بینیم که افراد به اصطلاح نوکیسه زیادی که می‌خواهند خودشان را شبیه به کلاس اجتماعی طبقه بالاتری کنند و صرفاً برای اثبات برتریت خودشان از آیتم‌های پر زرق و برق و پر رنگ خرید می‌کنند. این‌ها نه تنها نشانۀ اصالت در استایل نیستند بلکه تاییدی بر new money خواهند بود.

 دسترسی به پول اضافی نباید شما را در پوشاک و انتخاب زرق و برق بیش از حد دچار وسواس بیش از اندازه کند.ما همیشه بر این باور هستیم که: از به دام افتادن در تله Too much فرار کنید. اینکه آیتم‌های شکیل و گرانقیمت را همگی با هم و با طرح‌های شلوغ کنار هم در استایلتان بچینید، نه تنها زیبا نخواهد بود بلکه اصالت تک تک آن‌ها را هم از بین خواهد برد.

مثالش را میتوان بدین شکل بیان کرد؛ پوشیدن یک جفت اسنیکرز با لوگوی بزرگ با پیراهن طرح ورساچه و اکسسوری‌های بزرگ دلچه اند گابانا نه تنها شما را شبیه به افراد old money نخواهد کرد بلکه ذهن مخاطب را بدین سمت خواهد برد که: از کدام فروشگاه، که اجناس تقلبی می‌فروشد، خرید کرد‌ه‌اید؟


نکات پوششی Old money

نکته انتهایی درباره افراد old money این است که این افراد از خرید اجناس وینتج و حتی گاهی دست دوم ترسی ندارند. بی انتها بودن مهم ترین ملاک خرید این افراد است. قطعاً یک آیتم بی انتها نیز در مغازه های وینتج و یا دست دوم پیدا می‌شود.

موضوع old money در گذشته با فشن پایدار منافات بسیاری داشت. از آنجاییکه افراد به قدری ثروتمند بودند که لباس‌های مختلف را خریداری می‌کردند و حتی گاهی بعد از یک بار پوشیدنشان، آن را به دور می‌انداختند، با مبحث فشن پایدار تضاد بسیاری داشت.

اما امروزه با پیشرفت جوامع بشری و تغیر نگاه انسان به محیط زیست، افراد old money شاید با وجود اینکه همچنان زیاد خرید کنند اما هنوز هم به فکر این هستند که اجناسی را تهیه کنند که به سرعت از بین نروند، همیشه ترند باشند و با کیفیت باشند.

برای ما بنوسید

برای ما بنویسید که از نظر شما چه اشخاصی در جامعه‌ی ما اُلد مانی هستند و شما به عنوان یک فرد با اصالت از آنها یاد می‌کنید؟

پیام بگذارید