هوش مصنوعی و تاثیر آن در فشن

تکنولوژی راه بقای برندهاست.

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence، امروزه یکی از مباحث داغ هر محفلیست. Ai در بسیاری از زمینه‌هایی که هوش انسان در ساخت آن‌ها دخیل است، سایه انداخته و روز به روز در حال گسترش به ریشه‌های عمیق‌تری از امورات انسانیست.

در حال حاضر بسیاری از زمینه‌های نوآوری و خلاقیت انسانی نظیر هنر، مد، فشن و طراحی به لطف هوش مصنوعی، با سرعت بیشتری در حال گسترش اند. اما بسیاری از افراد از نحوه قدرت گیری آن ترس دارند و حتی برخی آن را خطرناک می‌پندارند. به طوریکه حتی در پارلمان‌های دولت‌های بزرگ، قوانین محدود کننده برای اجرای Ai و همچنین کنترل دسترسی آن وضع می‌شود. با این وجود خیل عظیمی از مردم و مارکت‌ها، بقای خود را در به کارگیری هوش مصنوعی می‌دانند.

قدرت مالی هوش مصنوعی و ایجاد بستری برای رشد قدرت مالی کسب و کارها، امری شیرین اما دلهره ‌آور است.

در سال 2022 ارزش جهانی Ai و تاثیرات آن در مارکت دنیا، مبلغی بالغ بر پنج و نیم میلیارد دلار برآورد شد. همچنین در سال 2023 این سود با رشد هفت میلیارد دلاری در دنیا تخمین زده شده است. بر اساس آمار آنالیزی از داده‌های هوش مصنوعی در دنیا، گفته می‌شود که در پایان سال 2030، ارزش نهایی هوش مصنوعی و تاثیرات آن در مارکت جهانی، مبلغی بالغ بر پنجاه و پنج و نیم میلیارد دلار باشد.

در کل مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه فشن، اثربخشی آن در چهار حوزه زیر است:

خرده فروشی (Retail Marketing)

 تجزیه و تحلیل آمار پیش‌بینی شده برای خرده‌ فروشان و برندها از آنجاییکه مسیر فعالیت حرفه‌ای آن‌ها را تعیین می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. برندها و طراحان از تحلیل‌های پیش‌بینی شده مبتنی بر دیتاهای هوش مصنوعی برای درک فرصت‌های بازار آینده و رفتار مشتری بهره می‌برند. فناوری Ai، تجزیه و تحلیل دقیقی از مکان‌ها، کشورها، فرهنگ‌ها، جنسیت مخاطب، سن و سایر اطلاعات جمعیتی مختلف را تحلیل و ارائه می‌کند و خرده‌فروشان را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه‌ای در ارائه و تولید محصولات آینده و روند کاری حرفه‌ای خود اتخاذ کنند.

مدیریت ارتباط با مشتری (Customer relationship management)

Ai در حوزه مدیریت ارتباطات مشتری تاثیرگذار است. دامنه‌هایی چون (ChatGPT)، ربات‌های هوشمند Ai و موتورهای جستجوی هوش مصنوعی، هر کدام به نحوی تمامی داده‌های شخصی و جزئی مشتریان را می‌توانند بر اساس بازار تحلیل کنند و در نهایت، پاسخی شخصی و منحصر به فرد به مخاطب ارائه دهند. مثال کوچکی از این پاسخ‌های شخصی سازی، کت یا پیراهن متناسب با خواست و اندام افراد است که باعث می‌شود تا تجربه خرید مشتریان بهتر شود.

یک خرید راحت‌تر، آسان‌تر و با کیفیت بهتر با جزئیات درخواستی مطابق با میل مخاطب باعث می‌شود تا مشتری به یک برند یا خدمات، وفادار نیز بماند. یکی از نقاطی که هوش مصنوعی در بهبود آن نقش بسزایی را تا به حال ایجاد کرده است، ایجاد و افزایش وفاداری مشتریان به یک برند یا محصول بوده است.

مدیریت انبار (Inventory Management)

Ai در حوزه مدیریت انبار و نحوه (Stocking) نیز تحت عنوان (Smart Shelves) فعالیت می‌کند. قفسه‌های هوشمند از طریق یک ربات (Ai) کنترل می‌شوند. تکنولوژی قفسه هوشمند به برندها در کنترل میزان فروش و از طرفی جلوگیری از دزدی و یا گم شدن محصولات کمک می‌کند. قفسه‌های هوشمند از طریق به کار گیری سنسورهای لیزری و همچنین برچسب‌های کد خطی بر روی محصولات تشکیل می‌شوند.

با به کار گیری این قفسه‌ها، برندهای بزرگی چون زارا و منگو که حجم انبوهی از اجناس را روزانه به صورت (Depot) یا به صورت کالکشن در انبار نگهداری یا به فروش می‌رسانند، از هزینه‌های جانبی حسابرسی می‌کاهند.

هوش مصنوعی همچنین با بررسی تعداد آیتم‌های موجودی و همچنین نرخ فروش اجناس، به تعیین روند فروش برندها و همچنین استفاده از آمار آن به عنوان شناخت آیتم‌های محبوب یا ترند در سطح بازار کمک می‌کند. هدف قفسه‌های هوشمند، بهینه سازی درک برندها از نیازهای مشتریان و همچنین الگوی خرید در بازار است.

دستیار تصویری مجازی (Visual Virtual Assistance)

Visualization یا تصویرگری، یکی از مهمترین تاثیرات Ai بر روی فشن است. فشن همیشه با تصویر همراه بوده و بدون آن از بین می‌رود. هوش مصنوعی در فشن صرفاً در طراحی و کالکشن بندی کارساز نیست بلکه لایه‌های بیشتری چون صنعت مدلینگ، صنعت صحنه سازی و مهم‌تر از آن‌ها، بر روش ارائه محصولات فشن نیز تاثیر گذاشته است. Ai در تصویرگری و ساخت صحنه، به قدری موثر عمل کرده که حتی برندها توانایی ارائه یک کالکشن تمام عیار را فقط با یک مدل در دسترس دارند. فناوری Ai قادر است به راحتی با دریافت چندین عکس ساده از چهره افراد، نمایی Live از افراد را شبیه سازی کند و حتی بر روی صورت سایرین نیز آن را مطابقت دهد.

برای مثال توماس گراهام (Thomas Graham)، یکی از مدیران عامل پروژه AI متافیزیک، در یکی از تد تاک‌هایش به این قدرت عمل Ai اشاره داشت. او حتی صورت خود را با شخصیت‌های مختلفی مثل تام کروز نیز عوض می‌کند. حتی گویش و زبان خود را نیز توانست به کمک Ai بدون یادگیری حتی یک کلمه از زبان ثانویه تغییر دهد. نکته جالب در گسترش اینچنینی Ai اینجا بود که توماس گراهام اذعان داشت؛ هوش مصنوعی نه تنها در حالت آفلاین بلکه آنلاین و در لحظه نیز می‌تواند این تغییر چهره و استایل را انجام دهد. چیزی که درآینده نیز میتوان از آن برای ارائه صحنه‌‌های کت واک نیز استفاده کرد و حتی با یک مدل تمامی طراحی‌ها را به روی صحنه برد و نشان داد. این همان چیزیست که کم و بیش در فشن شوهای دیجیتال نیز اجرا می‌شود.

Ai چیست؟

پروژه هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence به یکباره ساخته نشد. این پروژه برای اولین بار در یک بازه شش ساله از تاریخ 1950 تا 1956 توسط فردی به نام آلن تورینگ طراحی شد. آلن در طی این شش سال، پروژه عظیمی از قدرت پردازندگی بالای کامپیوتری ساخت که با نام “ماشین‌ها و هوش کامپیوتری” منتشر شد. در این پروژه، قدرت پردازش کامپیوتر ارتقا داده شد تا بتواند اطلاعات حجیم و وسیعی را به سرعت دسته بندی و پردازش کند.

امپراطوری Ai فقط توسط تورینگ به تنهایی ابداع نشد. گروهی چهار نفره از افرادی چون جان مک کارثی، پدر هوش مصنوعی، هربرت سیمون، آلن نیووِل و ماروین مینسکی، تورینگ را در ساخت این پروژه کمک کردند. ایده Ai با طرح یک سوال در ذهن تورینگ جرقه زد. اینکه چرا کامپیوتر به جای انسان فکر نکند و اطلاعات را پردازش و دسته بندی نکند تا از بارش ذهنی انسان بکاهد؟

با همین تفکر گروه تورینگ، به فکر ساخت کامپیوترهایی افتاد که بتوانند اطلاعات را جمع آوری، آنالیز و پردازش کنند و بعد از آن برای موقعیت‌های احتمالی پاسخی مناسب بدهند.

تفاوت هوش مصنوعی با هوش انسانی در اینجا بود که حجم اطلاعات و دیتای داده شده به کامپیوتر برای پردازش، بسیار بیشتر و وسیع‌تر از گنجایش مغز انسان بود. ذهن انسان برای تحلیل داده و پردازش اطلاعات با وجود اینکه قدرت بالایی دارد، محدود است. در یک زمان مشخص ذهن انسان شاید قادر به تحلیل بیشتر از ده مورد نباشد. البته این امر در اوایل، برای کامپیوترها هم مطرح بود اما رفته رفته در هر دهه با فعالیت دانشمندان بسیار زیادی، AI قدرت پردازش بالایی به دست آورد.

Ai، نتیجه پیشرفت کامپیوترها در تحلیل دیتا است.

درابتدای شروع فعالیت هوش Ai اغلب داده‌ها، بر اساس متن و دیتاهای نوشتاری کد نویسی می‌شدند. در واقع خوراک اصلی هوش مصنوعی در ابتدا، صرفاً متن بود. اما در حال حاضر با وجود پیشرفت‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی به وجود آمده، ربات‌ها و سرویس‌های متنوع Ai فقط به متن و نوشتار محود نمی‌شوند و سایر اطلاعاتی نظیر عکس، فیلم، صدا نیز به دیتاهای اولیه هوش مصنوعی اضافه شده است. هوش مصنوعی در حال حاضر قدرت پردازش، تحلیل و تشخیص میلیون‌ها رنگ در یک تصویر و حتی آیتم داخل عکس را دارد. اخیراً هوش مصنوعی می‌تواند دید خود را برای شما بنویسد و تمامی تحلیل‌ها را از دیتاهای اولیه به صورت دیتاهای ثانویه مخابره کند.

قطعاً مثال بالا ذره‌ای کوچک از قدرت تحلیل و پاسخ دهی هوش مصنوعی هم نیست و این موضوع گسترده تر از چیزیست که بتوان آن را در یک نوشتار خلاصه کرد. برای درک بهتر از هوش مصنوعی قطعاً باید به مراجع تخصصی‌تر این حوزه رجوع کنید. اما صحبت اصلی ما در این نوشتار، تاثیرات Ai در فشن است. در این نوشتار شما با سر فصل‌های زیر آشنا خواهید شد.

AI در فشن

استایل هر کسی در دنیای فشن بر اساس سلیقه خود که سرچشمه گرفته از شخصیت هر فردیست، بنا می‌شود. پوشاک افراد درونیات افراد را خواه یا ناخواه، عمدی یا سهوی نشان می‌دهند و روایت انتخاب‌های منحصر به فرد هر کسی را حکایت می‌کنند. بر همین اساس، برندها و طراحان هر ساله چندین بار کالکشن‌های جدیدی را طراحی و ارائه می‌دهند و از طریق نوآوری‌های جدید، خلاقیت خود در نحوه نشان دادن روحیات و شخصیت افراد به رخ می‌کشند.

اما هوش مصنوعی در کجای داستان قرار دارد؟

فشن همیشه بر اساس خلاقیت و نوآوری پیش می‌رود. شاید یک آیتم قدیمی یا کلاسیک دوباره به صدر ترندها بازگردد اما این بازگشت در چرخه فشن همیشه هم رخ نمی‌دهد. اغلب آیتم‌ها و محصولات دنیای فشن، همیشه باید تازگی داشته باشند و بکر به بازار ارائه شوند. خلاقیت و نوآوری، اصالت دنیای فشن است. این نوآوری در ظاهر افرادی که استایل شخصی خاص به خود را دارند، نیز مشهود است. دنیای استایل بر اساس شخصیت افراد و نحوه جهان بینی آن‌ها بنا می‌شود.

داستان استایل شخصی، همیشه حول تفاوت نحوه پردازش اطلاعات هر شخصی می‌چرخد. هر شخصی به طور خاص درباره دنیای فشن، زیبایی شناسی، امنیت ذهنی و خود انگاره خود فکر می‌کند و نسبت به آن‌ها پاسخ می‌دهد و در ادامه ظاهر خود را می‌سازد.

تمامی این کارها، بار فکری زیادی در ذهن افراد می‌سازند. این بار ذهنی دقیقاً همان جاییست که Ai وارد عمل شده است. در دنیای فشن، Ai پردازش اطلاعات و شناسایی آیتم‌ها را به جای مغز انسان انجام می‌دهد. وظیفه هوش مصنوعی در فشن، شناخت رنگ‌ها، اصول زیبایی شناسی و همچنین داده‌های خامی است که توسط طراحان و برندها از قبل ارائه می‌شوند. شاید یک طراح به هنگام ساخت یک آیتم جدید یا ترند نو، به داده‌های محدودی فکر کند اما هوش مصنوعی توانایی پردازش اطلاعاتی چندین صد برابر از ذهن انسان را دارد. بر همین اساس توانایی خلق نوآوری‌های جدیدتر، ماورای ذهن انسان را داراست.

یک طراح به طور میانگین به هنگام ساخت یک طرح جدید، به یک پلت رنگی محدود، خطوط و سیلوئت محدود و همچنین داستانی مشخص فکر می‌کند. در اصل شاید یک طراح به هنگام طراحی لباسی جدید به بیش از دو یا سه داستان فکر نکند. اما هوش مصنوعی توانایی با تحلیل داده‌های زیادی، می‌تواند داستان و نحوه ارائه و تولید متعددی را به یک طراح بیافزاید.

خلاقیت هوش مصنوعی جدال برانگیزترین موضوع دنیای فشن است. بسیاری از برندها از قدرت پردازش بالای هوش مصنوعی استقبال کرده اند. اما بخشی از طراحان نیز معتقدند Ai هیچگاه، جایگاه هوش انسانی را نخواهد گرفت. به همین دلیل بسیاری از برندها استفاده از هوش مصنوعی را برای طراحان ممنوع کرده اند.

اما این منع از کجا نشات می‌گیرد؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است. هوش انسان بر اساس دیتاهای جدید و قدیمی به دنبال ایجاد یک راه حل یا پاسخی متنوع و نوآورانه به موقعیت پیش رو است. هوش انسانی توانایی درک مسائل و مشکلات را دارد. در این راستا شاید با تغییر نحوه نگاه به دیتاها وهمچنین پردازش آن‌ها به روشی متفاوت‌تر، پاسخی نو آورانه دهد اما هوش مصنوعی صرفاً بر اساس دیتا و داده های اولیه از پیش تعیین شده، پاسخ خود را ارائه می‌دهد و شاید بتوان گفت درکی از مسائل پیش رو امروزی را ندارد. Ai توانایی درک مسئله، بدون دیتای اولیه را ندارد. برای مثال اگر یک دوخت نامناسب در یک لباس برای او تعریف نشده باشد، هیچگاه در نمونه دیتاهای بعدی‌، توانایی تشخیص دوخت نامناسب را نخواهد داشت.

از طرفی بسیاری معتقد اند که هوش مصنوعی، قدرت خلاقیت ذهن انسان را کم می‌کند و انسان را تنبل تر به بار می‌آورد. این تنبلی از آنجایی شروع می‌شود که انسان در راستای خلق آثار خود به جای مطالعه مستقیم از منابع، سریع به فکر استفاده از پاسخ‌های آماده Ai استفاده می‌کند.

البته تا اینجای داستان، هوش مصنوعی فقط در طراحی ایده دخیل است. اما تاثیر آن در کسب و کار و نحوه مارکتینگ نیز قابل چشم پوشی نیست.

هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کسب و کار داشته باشد، شرکت‌های خرد و کلان اغلب با به کار گیری Ai در یک پروژه، با اتخاذ یک رویکرد End-to-End (پروسه صفر تا صد یک پروژه – از ایده تا تولید) به حداکثر تولید و فروش می‌رسند. هوش مصنوعی قادر است با ترکیب استراتژی‌های مارکتینگ، طراحی مجدد فرآیندهای دخیل در روند ایده پردازی و تولید و همچنین افزایش قابلیت‌های انسانی و تکنیکال، ساختار یک سازمان را به نفع نتایج سودمند برای برندها، تغییر دهد.

اکوسیستم فشن از سه قسمت بزرگ طراحی، مارکتنیگ و شخصی سازی تشکیل می‌شود. سیطره Ai نیز صرفاً بر روی طراحی نیست و بر روی بازاریابی و مارکتینگ فشن نیز موثر است. زمانی که از هوش مصنوعی در فشن صحبتی ‌می‌شود، بسیاری از افراد به فکر طراحی و تصویرسازی آن می‌افتند. در حالیکه تاثیر هوش مصنوعی بسیار بزرگتر و بیشتر از حوزه طراحی است.

هوش مصنوعی شاه کلید موفقیت برندهای آینده تلقی شود. البته این موضوع برای تمامی برندها نیز صادق نیست. بسیاری از مگابرندها همچنان Ai را خطری برای آینده شغلیشان می‌دانند. حتی استفاده از آن را برای طراحان و یا فعالین شاغل در برندشان را محدود یا قدغن می‌کنند.

دو غول فرانسوی در صدر استفاده از Ai در فشن قرار دارند!

از نظر بسیاری از برندهای بزرگ و قدیمی، Ai می‌تواند تصویر برند آن‌ها را به راحتی نابود کند. اما از طرفی سردمداران دنیای فشن چون دیور نیز به شدت از آن استقبال کرده‌اند. از نظر دیور، آرشیو مجموعه کریستین دیور و رهبران هنری ما بعد آن، به قدری کامل و پر از دیتاهای خام و اولیه است که Ai به راحتی می‌تواند با پردازش اطلاعات آن‌ها و آرشیو دیور، محدودیت طراحی و مارکت گسترده یک برند قدیمی مثل دیور را بشکند و آن را وارد بازی هوشمندانه تری چون فضای متاورس کند.

برند لوئی ویتون نیز یکی دیگر از مگابرندهایست که با کمک هوش مصنوعی در صنعتی شاید کمی دور از ذهن از فشن، وارد بازار شده است. لوئی ویتون با بهره گیری از تصویرسازی دیجیتالی توانست در دنیای بازی و Video Games وارد عمل شود. حتی پوشاک خود را بر اساس سلیقه مخاطبین دنیای بازی‌های کامپیوتری بر تن کاراکترهای داستان بازی‌ها، شخصی سازی می‌کند. همین موضوع باعث شد تا ارزش سهام واحدی لوئی ویتون 67 یورو افزایش قیمت داشته باشد که عدد بسیار قابل توجهی است.

لوئی ویتون همچنین برای گسترش حضور در بازارهای جدیدی چون آسیای شرقی، در کشورهایی چون ژاپن، چین و کره جنوبی نیز از Ai برای تحلیل رفتار مخاطب و همچنین الگوریتم‌های فروش در بازار آسیای شرق دور، استفاده می‌کند.

اغلب برندهای بزرگ نامی در صنعت فشن و تکنولوژی، بقای خود در آینده فشن را مدیون فعالیت خود در حوزه Tech و Ai می‌دانند.

از این رو با خلاقیت خود افراد و همچنین داده‌هایی که هوش مصنوعی در اختیار برندها قرار می‌دهد، دست به ارائه خدمات جدیدی در حوزه مدیریت مخاطبین و اجناسشان کرده اند:

Zara

برای مثال کمپانی زارا از Ai برای مدیریت موجودی انبارهای خود استفاده می‌کند. هوش مصنوعی به زارا و برندهای فست فشن، که اغلب دارای تولید انبوه اند این امکان را می‌دهد تا اقلام خود را به طور موثرتری و با شمارش و آمار دقیق‌تری ذخیره کنند. Ai از مواردی چون انباشت بیش از حد یا مواجهه با کمبود ناگهانی برخی از اجناس جلوگیری می‌کند. هوش مصنوعی همچنین در طول مدت زمان نگهداری برخی از پارچه‌ها در شرایط انبارگردانی زارا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی دیتاهایی چون نحوه نگهداری و دمای محیط نگهداری اجناس در انبارها را نیز کنترل می‌کند تا از زیان‌های احتمالی مثل تغییر بافت الیاف یا تغییر رنگ اقلام جلوگیری کند.

Nike

کمپانی نایک یکی دیگر از کمپانی‌های بزرگ دنیای فشن است که از هوش مصنوعی در زمینه فروش محصولات خود بهره می‌برد. نایک برای بهبود تجربه خرید آنلاین، با ارائه توصیه‌های شخصی‌ سازی شده محصول، پیشنهاد سایر آیتم‌های مناسب استایل کفش‌های مرتبط و‌ پرو مجازی کفش‌های متناسب با درخواست مشتریان از Ai استفاده می‌کند.

H&M

برندهای فست فشن در کل با آغوش بازتری از هوش مصنوعی استقبال کردند. البته این موضوع به دلیل تولید انبوه و همچنین دشواری اموراتی چون انبارگردانی برای فست فشن‌ها اهمیت دارد. برند H&M نیز از هوش مصنوعی برای همین کار استفاده می‌کند و همچنین در بهینه سازی موجودی برای زنجیره تامین بهره می‌برد. H&M از هوش مصنوعی برای پیش بینی تقاضا و همچنین ارائه ترندهای فصل بعدی بر اساس میزان فروش و خرید مشتریان استفاده می‌کند.

Gucci

برند گوچی از Ai از طریق چت بات‌ها و دستیار مجازی تصویری برای بهبود دادن تعامل با مشتریان و پاسخگویی به نیاز‌های مخاطبین استفاده می‌کند. اغلب فروشندگان فروشگاه‌های بزرگ گوچی در حال حاضر برای استایلینگ مشتریان و مشاوره استایل شخصی از اتاق‌های پرو مجازی بهره می‌برند. کوچی همچنین از Ai در پروسه تولید و برش محصولات چرمی خود نیز استفاده می‌کند. هوش مصنوعی در گوچی در زمینه انتخاب چرم با کیفیت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Tommy Hilfiger

برند تامی هیلفیگر از طریق اپلیکیشن مختص به خود کمپانی که توسط Ai ساخته شده، یک استایلینگ روم اختصاصی برای مشتریان به صورت مجازی ارئه می‌کند. این پلتفرم به راحتی بر روی موبایل نیز اجرا می‌شود. این اپلیکیشن، بر اساس موقعیت‌های مختلف از قبیل «درس کد کوکتیل»، «سبک خیابانی»، «کلاسیک»، «رسمی» و «اسپرت» استایل‌های متفاوتی را بر روی اندام مشتریان به صورت مجازی پیاده سازی می‌کند. هوش مصنوعی نه تنها پروسه فروش محصولات هیلفیکر را آسان‌تر کرده بلکه مسیر مشتری را از کشف آیتم‌های جدید تا خرید، کوتاه می‌کند.

MaxMara

برند مکس مارا “MaxMara” نیز از طریق طراحی یک چت بات مختص به خود در اپلیکیشن واتساپ، توانسته تا فروش محصولات و جذب مخاطب آنلاین خود را تا 18 برابر افزایش دهد. چت بات مکس مارا اطلاعات مشتریان را به صورت منحصر به فرد از رنگ مو تا رنگ پوست و تایپ بدنی دریافت می‌کند و پیشنهاداتی را در این باره به مشتریان می‌دهد که کدام آیتم می‌تواند مناسب استایل مورد نظر فرد باشد.

Ralph Lauren

برند رلف لورن از AI در راستای ساخت پولوشرت‌های خود مطابق سلیقه مشتریان بهره می‌برد. بسترهوش مصنوعی رلف لورن که با نام “Custom Embroidery instore” عرضه شده است. حتی به مخاطبین این اجازه را می‌دهد که گلدوزی‌های خاص خود را بر روی پولوشرت‌هایشان طراحی کنند و به اجرا درآورند. هوش مصنوعی رلف لورن به مشتریان این اجازه را می‌دهد که بر اساس نیاز خود، رنگ و جنس پارچه مورد استفاده را نیز تغییر دهند. حتی تی شرت‌های باب میل خود را سفارشی دوزی کنند.

Dolce & Gabbana

برند دولچه گابانا نیز با بهره گیری از Ai در اغلب فروشگاه‌های بزرگ خود، استایلیست هوش مصنوعی را ارائه می‌کند. استایلیست مجازی دولچه گابانا با استفاده از تحلیل و آنالیز جزئیات اندام مشتریان، استایل‌های متناسب با اندام آن‌ها را ارائه می‌دهد. نکته جالبی در آمار خرده فروشی‌ برند دولچه اند گابانا، وجود دارد. آیتم‌‌هایی که از طریق پلتفرم‌های Ai به مشتریان معرفی می‌شوند، صد در صد به فروش می‌رسند.

دولچه گابانا یکی از برندهای پیشرو در بهره‌گیری از Ai است. حتی چند سالیست که از ربات‌های ساخت هوش مصنوعی برای طراحی و صحنه سازی فشن شوهایش استفاده می‌کند. این برند از سال 2021 از ربات‌های انسان‌نمایی که توسط Ai کنترل می‌شوند برای صحنه پردازی کت واک استفاده می‌کند. ربات‌های دولچه گابا با نام ICubs ( ربات‌های انسان نما) در کالکشن 2023 پاییز-زمستانی نیز بر روی صحنه نمایش کت واک دولچه گابانا در کنار مدل‌های انسانی با هدف انسان مدرن در کنار ربا‌ت‌ها، به نمایش درآمدند.

تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی چگونه در فشن دخیل است؟

روابط و مسائل انسانی همیشه با مغز ما در ارتباط اند. این مغز انسان است که با ساختارهای خود ما را مجبور به اندیشه، یافتن حل مسئله و نوآوری وا می‌دارد. اما این تفکر و نحوه روند فکری ما انسان‌ها، همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، محدودیت پردازشی دارد. همین محدودیت باعث شده تا انسان به فکر ساخت و بعدها گسترش کامپیوتر بیفتد. با رشد و گسترش کامپیوتر، تحلیل رفتار و تفکرات انسان نیز آسان تر شد، اما پردازش اطلاعات ما هم با وجود تسهیل بیشتر، به کمک کامپیوتر، باز هم پیچیده تر شده است.

هشتاد درصد از موارد پردازش اطلاعات ما انسان‌ها می‌توانند توسط ماشین‌ها و کامپیوترها در عصر حاضر انجام گیرند. این حرف بدین معنیست که در هشتاد درصد موارد از پردازش اطلاعات ما ( هرچقدر هم که آسان باشند و خودمان از پس آن‌ها برآییم) ماشین‌ها می‌توانند جایگزین مغز انسانی شوند.

اما بیست درصد باقی مانده چیست؟

بیست درصد باقی مانده بر پایه قوای خلاقیت، نوآوری و همچنین درک معانی دیتاهای پیرامون است. یک ماشین یا کامپیوتر، در حال حاضر برای پردازش و بهینه سازی پردازش اطلاعات می‌تواند کاربردی باشد. اما هیچگاه معنای دیتا را درک نمی‌کند. این سخنمان را می‌توانیم اینگونه تفسیر کنیم: یک کامپیوتر شاید داده‌‌هایی چون عکس و فیلم از یک بیزینس پلن به ما ارائه کند، اما هیچگاه هدف یک پلن و تجارت آن را درک نخواهد کرد. یک کامپیوتر یا هوش مصنوعی هیچ گاه توانایی درک معنی یک موضوع مفهومی را مانند ذهن انسان ندارد. البته بهتر است بگوییم، حداقل تاکنون نداشته است و صرفاً پاسخ‌‌هایی بر اساس داده‌های ذهن انسانی و پردازش بهینه آن‌ها به ما ارائه می‌دهد.

به همین منوال میتوان گفت یک هوش مصنوعی شاید بتواند پروسه تولید و انتخاب رنگ و فیت و حتی درس کد مرتبط با آن را به ما ارائه دهد. اما هیچگاه مفهومی که انسان در پس تولید یک آیتم و یا در پس دیتاهایی که به هوش مصنوعی داده را نخواهد داشت. در مثالی ملموس‌تر از دنیای پوشاک، میتوان گفت یک هوش مصنوعی توانایی تشخیص یک لکه یا ایراد بر روی لباس را بر اساس داده‌هایی که از قبل به آن‌ها دسترسی داشته را دارد. اما هیچگاه معنی و Concept لکه را درک نخواهد کرد.

البته همه این تفاسیر شاید درخور پیشرفت امروزی هوش مصنوعی باشند. Ai هر لظه با سرعت نجومی در حال رشد است. درست است که شاید امروزه، تفاوت لکه چربی را با نقاط رنگ پاشی بر روی لباس را بدون داده قبلی تشخیص ندهد. اما به جرات میتوان گفت که شاید همین فردا، درک مسائل را بدون دیتای اولیه نیز کسب کند.

تاثیرات هوش مصنوعی در فشن

همانطور که اشاره کردیم هوش مصنوعی مانند شمشیری دو لبه در زمینه‌‌های مختلف، حضور پیدا کرده است. بسیاری از افراد معتقدند که پردازش داده‌‌های بیشتر منتج به یک پاسخ بهتر خواهد شد. از طرفی افراد دیگری نیز بر این عقیده اند که هوش مصنوعی می‌تواند خلاقیت انسانی را به خطر بیاندازد یا از بین ببرد.

انسان با تفکر زنده است. اندیشیدن باعث می‌شود تا انسان به زندگی ادامه دهد، اهداف جدید را در مسیر زندگی خود، تعیین کند و همچنین برای یافتن پاسخی خلاقانه خود را به چالش بکشد.

ایده هوش مصنوعی که به جای انسان فکر کند، در اوایل بسیار جذاب به نظر می‌رسید اما امروزه با توجه به رشد رسانه‌ها و تکنولوژی، دامن گیر خود انسان‌ها هم شده است.سلب قدرت تفکر از انسان، مشکل اصلی مخالفان Ai است. این که بار ذهنی افراد توسط هوش مصنوعی کاسته شود، کاربردیست اما هوش مصنوعی امروزه به قدری این قدرت تفکر را از انسان سلب کرده است که حتی در دادن ایده اولیه نیز برخی از افراد در بین داده‌ها گم می‌شوند.

تلاقی مارکت نوین و قدیمی، محل رشد تکنولوژی است!

در یک نگاه کلی به هوش مصنوعی و تاثیرات آن در دنیای مارکت و عرضه کالا میتوان بدین شکل مسئله را شرح داد که:

دو طیف گسترده از کسب و کارها در دنیای مارکت امروزی وجود دارند. مارکت قدیمی و کلاسیک (Old fashion Markets) که شامل تمامی برندها، افراد و خدماتیست که توسط هوش انسانی کنترل، تولید و ارائه می‌شوند. در سویی دیگر، مارکت نوین (Modern Markert) با کمک آنالیز دیتا و دسته بندی کردن بهینه سازی در نحوه تولید، ارائه و کنترل کیفی توسط تکنولوژی فعالیت می‌کند.

اما چرا این صحبت را در این قسمت بیان کردیم؟

هر دو این مارکت‌ها به اندازه کافی بسیار پر قدرت و با ثروتی هنگفت در حال رشدند و هیچ کسی این قضیه را نفی نمی‌کند. اما باید بدانیم که این دو مارکت در یک نقطه از این طیف به یکدیگر می‌رسند.

در سمتی از مارکت، برندهای کوچک با خلاقیت و نوآوری اما در مقیاس کوچک با درگیر کردن نیروی کار بشری در حال فعالیتند. به طور میانگین سود کلی این برندها بیش از بیست درصد از گردش سالیانه آن‌ها نیست. در سویی دیگر برندهای بزرگ یا خدماتی با مقیاسی عظیم و سود بالا، به کمک تکنولوژی در مسیر حرفه‌ای خود گام برمی‌دارند. هر دو بخش این طیف دارای مزایا و معایبی هستند. همین امر باعث می‌شود تا برای بقا به سوی یکدیگر حرکت کنند یا از یکدیگر الگو برداری کنند. همینجاست که نقطه تلاقی دو مارکت نوین و قدیمی رقم می‌خورد.

نتیجه این تلاقی، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی به عنوان ابزاریست که این دو بازار را به هم وصل می‌کند. Ai هر دو طرفین مارکت را، برای ساخت برندهای قدرتمندتر با کسب ثروت هنگفت مدیریت می‌کند. هوش مصنوعی همیشه پول ساز بوده و خواهد بود. اما باید بدانیم که هیچگاه سیاست‌های کاری دو بازار نوین و قدیمی را نفی نمی‌کند بلکه فقط آن‌ها را بهینه سازی می‌کند.

یک مارکت خوب همیشه به دو شاخصه بزرگ نیاز دارد: پول و دیگری انسان‌ها

این دو شاخصه دقیقاً همان چیزهایی هستند که هوش مصنوعی تلاش کرده است بر روی آن‌ها مانور دهد. هوش مصنوعی با یافت خطاها و افزایش بهره وری خدماتی برندها، در هر زمینه‌ای، هدفی جز ثروت زایی ندارد. ثروتی که در ادامه نیز همچنان باعث رشد انسان‌ها و روابط آن‌ها برای گسترش بازار کارشان خواهد بود.

پیام بگذارید