یکی از دغدغه هایی که هر جنتلمن در پوشش خود به خصوص به هنگام پوشیدن کت و شلوار با آن مواجه می شود، انتخاب یک کفش مناسب می باشد.

همه ی ما همیشه این سوال را در ذهن داریم که کدام یک از کفش هایی که در اختیار داریم با پوششمان جلوه بهتری خواهند داشت. هیچ چیز به اندازه‌ی یک کفش نامناسب، نمی تواند ظاهر یک کت و شلوار گران‌ قیمت را خراب کند.

کفش ها، اولین پیام هایی هستند که از ظاهر شما، مخابره می شوند و گفته های زیادی درباره شما بیان می کنند. انتخاب یک کفش مناسب می تواند تصویر شما را در ذهن مخاطب بهبود ببخشد، از این رو تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله به نحوه‌ی انتخاب رنگ و مدل کفش، متناسب با کت و شلوار شما بپردازیم.

Suits With Shoes


کفش هایمان را بر چه اساسی انتخاب کنیم؟

اگر شما در ترکیب کردن کفش مناسب با کت و شلوارتان مشکل دارید، تنها نیستید. آقایان اغلب از جزییات کوچکی که تفاوت بزرگی در استایلشان ایجاد می‌کنند، غافل می شوند؛ این امر به خصوص در مورد کفش‌ها نمود بیشتری دارد. کفش‌ها نماد‌های مختلفی در استایل آقایان می‌سازند.

برای مثال زمانیکه شما یک کت و شلوار نه چندان گرانقیمت را با کفشی با کیفیت و ارزنده همراه می‌کنید، این پیام را به مخاطب مخابره می‌کنید که درآمد شما چقدر است و قدرت پوشاندن ایرادات استایلتان تا چه اندازه ای بالاست.

برای پاسخ به این سوال باید در ابتدا بدانیم که قرار است در چه موقعیت‌هایی قرار بگیریم. کفش‌های شما بازتاب دهنده محیطی هستند که شما در آنجا قرار دارید. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان گفت تقریباً تمامی مشکلات شما برای انتخاب یک کفش مناسب حل خواهد شد.

Dress Shoes

برای انتخاب یک کفش مناسب شما می توانید از دو رویکرد متفاوت بهره ببرید:

1. کفش همرنگ با کت و شلوار

2. کفش رنگ متضاد با کت و شلوار

به یاد داشته باشید که رویکرد اول در انتخاب کفش ها به نسبت مورد دوم آسان تر است. توصیه می کنیم برای موقعیت هایی که رسمی ترند از این نوع ترکیب کردن استفاده کنید. برای یک موقعیت رسمی چون قرار کاری و محیط کاری با یک درس کد بیزینس فرمال، پوشیدن یک جفت کفش آکسفورد مشکی با کت و شلوار مشکی و یا ذغالی بهترین گزینه استایل شما خواهد بود.

باید توجه کنید که کفش هایتان، شخصیت شما را هم نشان می دهند و با این رویکرد، شما ظاهری آرام و قابل اعتماد از خود نشان خواهید داد.

قطعاً این نوع انتخاب کفش می تواند برای محیط کاری شما بسیار برازنده تر باشد. یک کت و شلوار مشکی در ترکیب با یک آکسفورد و یا یک wingtip مشکی، نمایی واحد تر از استایل شما در دید همکارانتان خواهد ساخت که طبعات آن را هم می توانید در نحوه ی رفتار افراد با خودتان ببینید.

این موضوع، یک بعد روانشناسی نیز به همراه خود دارد، تائیراتی که نحوه ی لباس پوشیدن ما بر روی ذهن ناخود آگاه دیگران می گذارد، غیر قابل چشم پوشی است برای مثال :

یک کت و شلوار سرمه ای به همراه یک دابل مانک سرمه ای، می تواند این موضوع را به مدیران رده ی بالای شما بفهماند که “من حتی در کوچک ترین مسائل خود دقت کافی را دارم” و برای هر موقعیتی آماده ام. از طرفی این وحدت استایل شما نشان می دهد که به این سادگی ها شما آرامش خود را در مواجه با تنش، از دست نخواهید داد.

رویکرد اول در انتخاب کفش ها همانطور که ذکر شد کاری آسان است. شما فقط نیاز دارید تا با توجه به رنگ کت و شلوارتان، از یک کفش همرنگ مثل مشکی، قهوه ای و یا سرمه ای استفاده کنید و باید به این نکته توجه کنید که تُن رنگی کفش شما با رنگ کت و شلوارتان فقط چندین پرده، تیره تر و یا روشن تر باشد و تفاوت فاحشی بین آیتم های استایلتان وجود نداشته باشد.


البته به یاد داشته باشید که اکسسوری جوراب هم در سبک پوشیدن رسمی، بسیار موثر است و اگر می خواهید در رنگ جوراب های خودتان تغییر ایجاد کنید، باید هوشمندانه اقدام کنید. صحبت کردن درباره اکسسوری جوراب را به یک درس دیگری موکول خواهیم کرد تا بتوانیم بیشتر در مورد آن گفتگو کنیم.

اما رویکرد دوم

داستان اصلی استایل آقایان، به خصوص افراد جسور دقیقاً در نحوه ی انتخاب کفش های ناهمگون با کت وشلوارشان آغاز می شود. اما اولین نکته مهم در این رویکرد این است که هرچقدر کفش شما تمیز تر و طرح و رنگ آن ساده تر باشد، دست شما برای ترکیب بندی و ایجاد تضاد باز تر خواهد بود.

یک کفش با رنگ متضاد با کت و شلوارتان، اولین و آخرین چیزی خواهد بود که مخاطب از تصویر شما در ذهن به یاد خواهد داشت پس سعی کنید با دقت آن را انتخاب کنید.

توصیه می‌کنیم به موارد ذکر شده زیر توجه کنید:

کت و شلوار مشکی

درست است که مناسب‌ ترین گزینه برای کت و شلوار مشکی، کفش مشکی است اما اگر می خواهید به هر دلیل، از کفشی به غیر از رنگ مشکی استفاده کنید، کفش هایی از خانواده رنگی سرمه ای، زرشکی و به خصوص قهوه ای برای ایجاد یک تضاد کم، گزینه های مناسبی می توانند باشند.

منظورمان از تضاد کم این است که، قرار نیست شما در استایل خودتان از شکستگی رنگ ها، بیش از حد استفاده کنید. در مثال پایین متوجه خواهید شد که زمانی که از یک کنتراست بالا، صحبت می کنیم، به چه ترکیبی از رنگ های مشکی و قهوه ای اشاره داریم.

شایان ذکر است که در انتخاب رنگ قهوه ای باید بسیار هوشمندانه عمل کنید. یک کت و شلوار مشکی با یک جفت کفش قهوه ای رنگ روشن و یا نسکافه ای ظاهر چندان جالبی نخواهد داشت، این چنین ترکیباتی مدت مدیدی است که از دنیای فشن خداحافظی کرده اند. با قهوه ای، کمی محتاطانه تر رفتار کنید.

اگر تُن های رنگی روشن تر خانواده قهوه ای را می پسندید، حد الامکان سعی کنید از کفش هایی بهره ببرید که صرفا دارای رگه هایی از این رنگ می باشند . کفش هایی با پتینه کاری قهوه ای روشن می توانند انتخاب های مناسبی باشند.


کت و شلوار خاکستری:

به نظر ما، هر مردی باید یک کت و شلوار خاکستری رنگ، در کمد لباسش داشته باشد اما صرفاً داشتن آن، استایل شما را نخواهد ساخت. بلکه این کفش شماست که چیدمان ظاهری شما را با رنگ خاکستری کامل خواهد کرد.

کفش‌های مشکی رنگ، روناسی (oxblood) و سبز تیره گزینه های مناسبی برای ترکیب با خاکستری می باشند. فقط باید در نظر داشته باشید که رنگ‌های انتخابی کفش شما، از نظر تیره و روشن بودن با رنگ کت و شلوارتان هماهنگ باشند؛ بدین معنا که اگر کت و شلوار شما ذغالی است، کفش شما اگر سبز زیتونی تیره باشد، بهتر است.

شاید بسیاری از افرادی را ببینید که از کت و شلوار خاکستری به همراه کفش های قهوه ای رنگ و به خصوص روشن استفاده می کنند اما باید بگوییم که این ترکیب هیچ زیبایی ندارد. رنگ قهوه ای روشن به همراه یک کت و شلوار خاکستری با وجود ایجاد تضاد، صرفاً یک تقابل رنگی نا همگون خواهد ساخت و از نظر زیبایی بصری، ارزشی نخواهد داشت.

توصیه می کنیم اگر می خواهید از یک کت و شلوار خاکستری رنگ به همراه کفش قهوه ای بهره ببرید تا جای ممکن از رنگ های تیره تر قهوه ای مثل قهوه ای فندقی تیره و یا قهوه ای بلوطی استفاده کنید.


کت و شلوار سرمه‌ای:

شاخص ترین آیتم کمد لباس هر مردی، یک کت و شلوار سرمه ای رنگ است و برای اینکه، شان آن را در استایل تان حفظ کنید، باید توجه کنید که ایجاد یک تضاد رنگی در اکسسوری ها و به خصوص کفش هایتان مهم ترین موضوع استایل آقایان خواهد بود. برای این رنگ کت و شلوار، کفش هایی از خانواده قهوه ای اولین پیشنهادات ما به شما می باشند. ترکیب رنگ قهوه ای با کت و شلوار سرمه ای یک ظاهر بی چون و چرا از شما خواهد ساخت.

یکی از استثناهایی که در استفاده از رنگ قهوه ای می توانید در استایلتان ملاحظه کنید دقیقاً همینجاست. شما در ترکیب رنگ قهوه ای با یک کت و شلوار سرمه ای نیاز ندارید تا محتاطانه رفتار کنید و می توان گفت تقریباً همه رنگ های قهوه ای با رنگ سرمه ای تضادی زیبا خواهند ساخت.

برای اینکه انتخابی مناسب تر از بین خانواده رنگ های قهوه ای داشته باشید، فقط باید به این نکته توجه کنید که موقعیتی که در آن حضور دارید، دارای چه درس کد یا قوانین لباس پوشیدن است.

اگر قرار است در رویداد های رسمی شرکت کنید، توصیه می کنیم که از رنگ های تیره تر قهوه ای بهره ببرید و در غیر این صورت حتی یک قهوه ای روشن نسکافه ای و یا شتری نیز در پوشش کژوال و یا اسمارت کژوال، چشمگیر خواهد بود.


سبک‌ها و مدل‌های متفاوت کفش

در این قسمت از مقاله به صور کلی سعی کرده ایم که کفش های متناسب با کت و شلوار ها را به دو حالت رسمی و غیر رسمی طبقه بندی کنیم. توصیه می کنیم برای درک بهتر این قسمت، به مقاله راهنمای کفش های مجلسی آقایان سری بزنید و توضیحات تکمیلی را در رابطه با انتخاب و تفاوت کفش ها را مطالعه کنید.

• کفش‌های رسمی

برای شروع بد نیست به یک ضرب المثل که در دنیای تجارت استفاده می شود اشاره کنیم: «برای “شغلی که می‌خواهید” لباس بپوشید، نه برای شغلی که دارید!» اگر هدف شما، یک پوشش رسمی است، توصیه می کنیم یک کت و شلوار زغالی یا سرمه‌ای را با یک پیراهن رنگ روشن و یک کراوات با رنگ و طرح چشمگیر، انتخاب کنید. اما چه نوع کفشی را باید به همراه این استایل بپوشید؟


1. کفش چرم آکسفورد بالمورال (Oxford Balmoral): این نوع کفش، رسمی‌ترین کفش بند دار است. اکثر مردان، زمانیکه از آن‌ها خواسته می‌شود یک کفش رسمی را به تصویر بکشند به آکسفورد اشاره می‌کنند. کفش آکسفورد بالمورال مناسب استفاده در مکان‌های رسمی نظیر شرکت‌های بزرگ با درس کد های فرمال، عروسی‌ها و فرش قرمزها است.

2. کفش چرم مانک استرپ (Monk strap): میزان رسمی بودن این کفش ها از کفش آکسفورد کمی کمتر است. کفش مانک استرپ با داشتن یک بند ساده بر روی آن، متمایز تر از همنوعان خود در دنیای کفش ها مطرح می باشد. نام این کفش نیز دقیقاً از همین بند ساده تعبیه شده بر روی کفش گرفته شده است. نکته‌ی مهمی که باید در ترکیب کردن این کفش با کت و شلوارتان رعایت کنید، این است که سگک کفش تان، با سگک کمربندتان از نظر جنس و رنگ هماهنگ باشد.

برای آشنا شدن با کفش های مانک استرپ و تاریخچه آن ها به مقاله راهنمای کفش های مجلسی آقایان مراجعه کنید.

• کفش‌های غیررسمی

برای استایل های غیررسمی، رنگ کت و شلوار می‌تواند کمی روشن تر باشد. رنگ‌های خاکستری، آبی روشن‌‌ و رنگ‌های خاکی همگی برای یک محیط اداری، عالی به نظر می‌رسند، همچنین کت های بلیزر و اسپرت نیز می توانند مناسب استایل غیررسمی باشند. برای این استایل، کفش‌های زیر پیشنهاد می‌ شود.

1. کفش دربی (Derby) و بلوشر (Blücher): این کفش‌ها ورژن بنددار و راحت تری از کفش‌های آکسفورد می باشند. کفش دربی و بلوشر، کفش ایده‌آلی برای جلسات داخل سازمانی، قرارهای شبانه و مراسم‌هایی چون مجالس رقص است.

2. کفش لوفر (Loafer): کفش‌ لوفر نسبت به سایر کفش ها از رسمیت کمتری برخوردار است و به دلیل راحتی و گردش هوای زیاد در داخلشان، دوستان خوبی برای سلامت پاهای شما می باشند. لوفر ها اولین گزینه های بر روی میز شما برای درس کد اسمارت کژوال می باشند.

شما می توانید لوفرها را در رنگ‌ها و جنس‌های متفاوت بیابید اما به طور کلی توصیه می کنیم که از لوفر های چرم برای استایل های رسمی تر و اسمارت استفاده کنید. یک لوفر چرمی گزینه مناسبی برای حرکت کردن به سمت اسمارت در ظاهرتان خواهد بود. اما زمانیکه بخواهید کمی از سختگیری های دنیای کت و شلوار فاصله بگیرید، یک جفت کفش لوفر جیر نیز می تواند بسیار هوشمندانه و شیک به نظر برسد.


ما به شما کمک می کنیم

انتخاب کفش به عنوان یک جز اصلی از استایل آقایان، می‌تواند بسیار پر اهمیت باشد. امیدواریم با رعایت این نکات، در موقعیت‌های مختلف با کت و شلوارتان، خوب بدرخشید. اما اگر همچنان برای انتخاب کفش متناسب دچار تردید هستید، می توانید از گروه مشاوره‌ ی لتس استایل مشورت بگیرید.

شما از کدام کفش ها با کت و شلوارتان بیشتر استفاده می کنید؟ تجربیات خود را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

پیام بگذارید