در این مقاله به اصطلاح کژوال فرایدی یا جمعه های کژوال خواهیم پرداخت و خواهیم دید این اصطلاح چه معنی دارد و از کجا وارد دنیای فشن شده است؟
در ادامه به پاسخ این پرسش ها خواهیم پرداخت:
کژوال فرایدی به چه معنا است؟
تاریخچه پیدایش پوشش کژوال فرایدی از کجا شروع شده است؟
جمعه های فانتزی، واژه ای که در کنار کژوال فرایدی استفاده می شود، به چه معناست؟
مزایا و معایب پوشش کژوال فرایدی چیست؟
کژوال فرایدی یا به معنی لغوی جمعه های راحت، در اصل به پوشش آخرین روز کاری یک سازمان باز می گردد. این عبارت بر نوع پوشش کارمندان و کارفرمایان هر ارگانی می تواند دلالت داشته باشد. همانطور که می دانیم هر ارگان یا سازمانی برای کارمندان و افراد شاغل اش، لباس کار یا یونیفرمی را تعریف می کند که افراد باید از آن تبعیت کنند.
این کار برای شکیل تر شدن ظاهر سازمان و از طرفی به معنی اتحاد کلی یک شرکت صورت می گیرد و بر اساس سیاست های شرکت و سازمان افراد مجبور اند که این کد لباس تعیین شده از سمت شرکت را اجرا کرده و بر سر کار یونیفرم بپوشند. کد های لباس از سمت طراحان لباس شرکت ها برای مراتب متفاوت شغلی تعریف می شوند. برای مثال بسیاری از شرکت ها برای آقایان کت و شلوار های هم رنگ نظیر رنگ های سرمه ای یا خاکستری در نظر می گیرند که در بانک ها شاهد آن هستیم.
اما داستان کژوال فرایدی از کجا آغاز می شود ؟
کژوال فرایدی یا جمعههای غیررسمی ، روز های کاری هستند که به کارمندان یک روز اجازه داده می شود که از قوانین لباس شرکت دور باشند. افراد حق دارند به جای لباسهای کاری و یونیفرم هایشان، لباسهای غیررسمی، مانند شلوار جین و کفش ورزشی یا اسنیکرز بپوشند. البته کارکنان تمایل دارند، کژوال فرایدی را به روش های مختلفی اجرا کنند. برخی ممکن است آن را صرفه جویی در زمان بدانند، به این معنی که مجبور نیستند پیراهن و شلوار خود را اتو کنند و با ظاهری بسیار مرتب و شق و رق بر سر کار حاضر شوند، در حالی که برخی دیگر از افراد ممکن است آن را عمدتاً به عنوان فرصتی برای بیان روحیات و استایل شخصی خودشان ببینند.
این سبک، عموماً به عنوان یک گام مثبت از سوی کارفرمایان برای پاداش دادن به کارکنان برای هفته کار سختشان تلقی می شود. شرکتهایی که خط مشیهای تند و تیزی در رعایت کد لباس و اتیکت های رفتاری دارند، با این حرکت خواستار ایجاد فضایی برای فردیت هر یک از کارکنان هستند. شاید این موضوع باعث رشد افرادی در شرکت ها گردد که سودآوری بیشتری برای سازمان داشته باشند.
این رشد حاصل راحتی کارمندان می تواند باشد که با کژوال فرایدی ایجاد می شود. شرکت هایی که کد لباس رسمی ندارند ممکن است به کارمندان اجازه دهند به جای لباسهای کاری شان در روز های آخر هفته از لباس های شیک و فانتزی که به سلیقه خودشان انتخاب می کنند استفاده کنند، مفهومی که به «جمعههای فانتزی» معروف است. در اصل یکی از اهداف این کار، دخیل کردن سلیقه های فردی افراد در محیط کاری می باشد.
تاریخچه کژوال فرایدی
تاریخچه این رویه در استایل آقایان، ریشه در دهه 1940 هاوایی دارد، زمانی که در شهر هونولولو (پایتخت هاوایی) به کارگران اجازه داده شد تا بخشی از سال را، از پیراهن های آلوها (Aloha) استفاده کنند. پیراهن های آلوها همان پیراهن های طرح دار هاوایی هستند که به یقه کوبایی نیز معروفند و امروزه نیز سهم بزرگی از پوشش آقایان را در فصل تابستان به خود اختصاص داده اند و یکی از ترند های بزرگ پوشش تابستانه آقایان هستند.
اما این جنبش، در دهه 1960 به جمعه های آلوها (Aloha Friday) تبدیل شد. از آنجایی که قیمت لباسهای غیررسمی در دهه 1970 به دلیل تولید سنگین کاهش یافت، خرده فروشان سعی کردند تا این کمپین را با یک بازاریابی گسترده در دهه 1970 رواج بدهند و برای رسمی کردن مفهوم کژوال فرایدی و لباسهای غیررسمی در سراسر آمریکا تلاش کردند. این بازاریابی موفق هم شد و سیل عظیمی از کارکنان و کارفرمایان را مشتاق کرد. کژوال فرایدی به عنوان یک سبک پوشش کاری در برخی روز های سازمان ها جا افتاده تر شد و کارکنان از اینکه از قوانین سفت و سخت کت و شلوار می توانند به دور باشند خوشنود بودند.
این سبک پوشش به طور قابل توجهی در طول سال های رشد و رونق تکنولوژی کامپیوتر و هوش مصنوعی در اواخر دهه 1990 و در دهه 2000 گسترش بیشتری یافت، زیرا شرکت های مبتنی بر فناوری (به ویژه در کالیفرنیا) نیز از این روند پیروی میکردند.
این شرکت ها به دلیل فضای آرام و دور از سختگیری های سازمانی خود شناخته شده بودند و سیاست کاری شان این بود که کارمندان باید با کارشان و نحوه ی لباسشان خیلی راح باشند و دغدغه ذهنی پوشش برایشان ایجاد نشود تا بتوانند تمام تمرکز خود را بر روی ایجاد علم بگذارند. با گذشت زمان، این سیاست به سایر نقاط جهان گسترش یافت و بدون شک به دلیل افزایش شواهد مبنی بر اینکه کارفرمایان باید به طور فعالانه روحیه کارکنان را افزایش دهند، کژوال فرایدی رواج بیشتری یافت.
این روند در ایران وجود ندارد و یا در شرکت های بسیار اندکی در حال اجرا شدن است. البته شاید تفاوت روز های کاری هفته های ایران و سایر کشور ها نیز باعث دامن زدن به این موضوع شده باشد اما می توان روز چهارشنبه را در ایران نیز در سازمان ها با توافق شرکت به عنوان روزی تعیین کرد که کارکنان با لباس هایی که با سلیقه خودشان انتخاب می کنند و متناسب با محیط کاری و حرفه ای است بر سر کار حاضر شوند. این موضوع قطعا به راحتی کارکنان کمک خواهد کرد و رضایت شغلی را بالا تر می برد. پس اگر مدیر شرکتی هستید یا کارمندانی دارید که تحت لوای شما در حال پیش بردن شرکتتان هستند این جایزه را می توانید با آن ها بدهید و از استایل های متفاوتشان در برجسته کردن روابط شرکت تان بهره ببرید.
مزایای پوشش کژوال فرایدی
1.بهبود روحیه: دادن فضای آزادی بیان به کارکنان می تواند آنها را شادتر و تمایل به کار سخت تر را بیشتر کند.
2.افزایش جذابیت کسب و کار: مزیت لباس پوشیدن به سبک های متنوع و تشویق سازمان به نوبه خود، احتمال بیشتری را برای جذب استعدادهای کلیدی جدید ایجاد خواهد کرد.
3.مقرون به صرفه بودن: بیشتر مزایای کارکنان مانند تهیه یونیفرم ها، برای کارفرمایان هزینه مالی به دنبال دارد، اما روزهای کژوال فرایدی می توانند از این قضیه مستثنی باشند و در حفظ کیفیت یونیفرم ها کمی کمک کنند باشند.
4.بهبود اثربخشی: برخی از مطالعات نشان میدهند که کارکنان با لباسهای غیررسمی احساس اثر گذاری بیشتر و عملکرد بهتری دارند.
5.بهبود روابط بین فردی: لباس های رسمی مناسب محیط های شغلی یا بیزینس کژوال می توانند رقابت را تشویق کنند، در حالی که لباس های غیر رسمی به دلیل آزادی و راحتی که دارند؛ محیط تیمی صمیمی تری ایجاد می کنند.
معایب پوشش کژوال فرایدی
1. لباسهای کژوال فرایدی ممکن است، انعکاس ضعیفی از شرکت یا سازمان داشته باشند: بسیاری از شرکتهایی که کژوال فرایدی را برای کارکنان شان در نظر می گیرند، دقیقاً مشخص نمیکنند که چه لباسی مناسب است و چه لباسی مناسب نیست. تنوع بسیار زیاد لباس های غیررسمی ممکن است باعث ایجاد یک وضعیت ناخوشایند شود. پس به یاد داشته باشید حتی با وجود اینکه دست شما در پوشیدن لباس های آزاد تر باز گذاشته می شود اما به محیط کاری و اتیکت کاری سازمانتان دقت کنید.
2.کاهش عملکرد کاری: اگرچه بسیاری از مطالعات نشان می دهند که کارکنان با لباس های راحت تر، بهره وری بیشتری دارند اما گاهی اوقات هم برخی از کارکنان، زمانی که احساس آرامش میکنند، ذهنیتی آرام خواهند داشت و از صد در صد نیروی ذهنی خود برای کار استفاده نمی کنند.
3.شهرت سازمان در بین مردم: مشاغلی که ارتباط مستقیمی با مردم دارند و روابط چهره به چهره در آن ها مهم است کمتر از کژوال فرایدی استقبال می کنند. پوشش غیر رسمی شاید در برخی محیط های کاری نشانه کار غیر حرفه ای باشد. به همین دلیل مشاغلی چون آژانس ها و بانک ها شاید رویه حد وسط در این نوع پوشش را در نظر بگیرند و از کارکنان بخواهند که برخی از قوانین را در انتخاب های شان مثل استفاده از کت ها و بلیزر ها را همیشه رعایت کنند اما در انتخاب رنگ، دستشان را باز بگذارند.
1 نظر
زهرا
کاش آموزش داشتین و ازتون یاد میگرفتیم🥲🥲