درس کد چیست؟ [Dress Code]

مسیر محتوا در ابتدای هر درسی، به شما این امکان را می‌دهد که بدانید قرار است در چه مسیری از مطالعه دروس قرار بگیرید، اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از ابتدای مقاله همراه ما باشید، می‌توانید این لیست را ببینید و موضوع مد نظر خودتان را پیدا کنید، اما پیشنهاد ما به شما این است که مطالب را از ابتدا مطالعه کنید و قبلاً هم اشاره‌ای به این موضوع داشته‌ایم که یادگیری را از شکل قطعه‌ای و اصطلاحاً تیکه تیکه به یادگیری پیوسته و کریستالی تغییر دهید، به این دلیل که شما با مواجه با کلمات کلیدی جستجو بیشتری داشته باشید.

مسیر محتوا

دِرِس کد(Dress Code) به چه معنا است؟

1.درس کد کژوال

2. درس کد اسمارت کژوال

3. درس کد بیزینس فرمال

4. درس کد بیزینس کژوال

5. درس کد فرمال ( و انواع آن White Tie & Black Tie)

مخلص کلام

تمرین


در این مقاله سعی خواهیم کرد تا مفهوم دِرِس کد را مطرح کنیم و بگوییم که درس کد چیست و انواع درس کد‌ها کدام هستند؟

شناخت درس کد‌ها برای تمامی افراد امری مهم تلقی می‌شود. در واقع ما با شناخت درس کد‌ها می‌توانیم تشخیص دهیم که در موقعیت‌های اجتماعی چگونه ظاهر شویم که تافته‌ی جدا بافته ی جمع نباشیم و در عین حال ویژگی‌های خاص خودمان را نیز داشته باشیم و زیاد هم همرنگ جماعت نباشیم.

بنا برعادت همیشگی، قبل از شروع به مطالعه مقاله، یک نکته‌ای را باید یاد آور شویم که صنعت فشن نیز مانند دیگر حوزه‌ها، یک زبان تخصصی مخصوص به خودش را دارد. ترجمه‌ی کلمات و عبارات این زبان تخصصی به زبان فارسی و حتی نوشتن آن‌ها به فارسی شاید زیاد جالب نباشد وبه ندرت می‌تواند منظور اصلی را برساند. از این رو بهتر است که به همان نوشتار زبان اصلیشان، آن‌ها را به کار ببریم تا حق مطلبی را ضایع نکرده باشیم.

با توجه به پاراگراف قبل پس می‌توانیم صراحتا بگوییم که واژه Dress Code در زبان فارسی، نمی‌تواند معنای کد لباس بدهد و برگرداندن و ترجمه‌ی آن به زبان فارسی، مصطلح نیست، ما در نوشتار خودمان هم از دِرِس کد استفاده کرده‌ایم، تا خواندن و تفهیم آن برای شما روان تر و راحت تر باشد، اما ترجمه‌ای که ما برای آن انتخاب کردیم “قوانین لباس پوشیدن است”


شناخت درس کد‌ها به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید که در موقعیت‌های متفاوت اجتماعی، بهتر و متناسب لباس بپوشید و همچنین وجهه خودتان را به خوبی نشان دهید.

درس کد‌ها، قوانینی هستند که، نه فقط در مراسم‌ها و رویداد‌های متفاوت، بلکه باید در تمامی لحظات اجتماعی و زندگی رعایت شوند. دلیل این رعایت را می‌توانیم با یک مثال ساده بیان کنیم. برای مثال فرض کنید که شما باید در یک مراسم خاکسپاری حضور داشته باشید. قطعاً هیچ کدام از افرادی که در این نوع مراسمات حضور به هم می‌رسانند از رنگ‌های روشن و یا شاد استفاده نمی‌کنند و سعی می‌کنند که با رنگ مشکی و یا سایر رنگ‌های تیره، خودشان را در غم افراد سوگوار سهیم بدانند.


رنگ مشکی نمادی از یک تسلی بخشیدن به بازماندگان فرد متوفی تلقی می‌شود و افراد سعی می‌کنند که با استفاده از این رنگ بگویند که داغ دارهستند و همچنین ناراحتی خودشان را برای از دست دادن یک انسان دیگر نشان بدهند. قطعاً هیچ فردی از دیدن یک نفر با لباس قرمز رنگ بر سر مزار فردی که تازه فوت کرده است خوشحال نخواهد شد.

این یکی از مثال‌هایی است که می‌توان در راستای قوانین درس کد برشمرد. همانطوریکه هیچ کسی در مراسم ازدواج یا شادی، یک پوشش تمام مشکی بر تن نمی‌کند، هیچ فردی هم در مراسم سوگواری از رنگ های شاد استفاده نمی‌کند. این قوانین درس کد، همگی دارای معنی و مفهوم‌اند و در راستای معنی دار کردن حضور شما در یک جمع، برقرار شده‌اند. درس کد‌ها، دقیقا مصداق این سخن هستند که استایل شما، ماهیت و احساسات شما را بدون اینکه حرفی بزنید نشان می‌دهد. پس باید همیشه برای نشان دادن اینکه چه پیامی را می‌خواهید به دنیای اطراف مخابره کنید از درس کد‌ها بهره ببرید و باید آن‌ها را بشناسید.

نکته ای که در این راستا قابل توجه است: قوانین لباس پوشیدن، می‌تواند در فرهنگ و آداب کشور‌ها، درسطح دنیا متفاوت باشد و ما هیچ‌گاه نسخه‌ی واحدی از یک دِرِس کد را در موقعیت‌های خاص کشور‌ها نداریم.

تصویر بالا، مراسم خاکسپاری ملکه بریتانیا را نشان می‌دهد که افراد حاضر در این مراسم از کت فراک به همراه کروات استفاده کرده‌اند و در قیاس آن با مراسم خاکسپاری در ایران، شاهد این هستید که اصولاً ایرانیان در مراسم خاکسپاری از یک پوشش کامل به رنگ مشکی استفاده می‌کنند و در عین حال نسبت به آداب کشور‌های اروپایی هیجانی‌تر و احساسی‌ترهستند و اندوه خود را بروز می‌دهند. اگر در کشور خودمان ببینیم که شخصی در مراسم عزاداری از یک کروات استفاده کرده است، در بهترین حالت فکر می‌کنیم که آن فرد، مراسم را به جای عروسی و شادی اشتباه گرفته است.


دِرِس کد(Dress Code) به چه معنا است؟

مثل همیشه در ابتدا به معنی لغوی آن اشاره می‌کنیم. درس کد در لغت نامه ی کمبریج بدین مفهوم معنی شده است که: ” نحوه ی خاص و مورد مقبولی از لباس پوشیدن است که توسط یک گروه خاص و یا در یک شرایط خاص اجتماعی توسط مردم استفاده می شود.” این نحوه های خاص شاید قوانین نانوشته ای باشند که در طول دهه ها ایجاد شده است و حتی برخی از آن ها، مانند White Tie که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، ریشه درنحوه ی لباس پوشیدن طبقه ی اشراف اروپایی در قرن های گذشته بوده است.

این درس کد ها در قدیم شاید نشان دهنده ی تفاوت طبقات اجتماعی بودند اما امروزه با گسترش فناوری ها و دستیابی عموم مردم به اکثر لباس ها، درس کد صرفاً یک شاخصه ی رفتاری در اجتماع در نظر گرفته می شود.


همچنین در فرهنگ بریتانیا که نیز تعریفی جالب تر از مفهوم دِرِس کد آورده شده است که می گوید: به مجموعه ای از قوانین لباس پوشیدن گفته می‌شود که به شما نشان می‌دهند در یک محیط برای مثال در دانشگاه یا در رستوران باید چه چیز‌هایی را بر تن داشته باشید و یا از چه آیتم هایی دوری کنید.

در اصل قوانین و نحوه پوشش، مدیران را برای زیردستان، قابل شناسایی تر می کنند! این جمله به چه معنا است؟

درس کد ها در تجارت هم مهم اند، چرا باید یک سازمان از آن در سازمانش استفاده کند؟ درس کد های یک سازمان نشان می دهد که سازمان، اقتدار تصمیم گیری و مهارت هدایت بقیه اعضای تیم را دارد. یعنی حتی یک گروه را توانسته است که با یک شکل کردن و با ساخت ظاهری مشابه همزمان با احترام به تفاوت های فردی افراد حاضر در سازمان، آن ها را برای نایل آمدن به هدف سازمانی همدل تر کند. در اصل درس کد ها، نمادی از نحوه ی مدیریتی و رهبری روسای یک سازمان را نشان می دهند.


مثالی که می توانیم در این باره بزنیم این است که شرکت اپل درس کد کژوال را برای کارکنان خودش در نظر می گیرد و هدف این است که کارکنان در محیط کاری به قدری راحت باشند که دیگر نگران این نباشند که باید چه بپوشند و همه ی هم وغمشان، هدف یا ماموریتی باشد که به آن ها محول شده است و درگیر استبداد لباس پوشیدن نشوند. این کار را استیو جابز صرفاً برای این خاطر انجام می دهد که حواس کارکنان برای مسائل دیگر، جز کار کردن برای اهداف شرکت اپل پرت نشود.

اما درمقابل برندی چون کارتیه (Cartier) تمامی کارکنانش را موظف می کند که همگی در محیط شغلی شان کت و شلوار بر تن داشته باشند و با ظرافت تمام، لباس پوشیده باشند، از رنگ سازمانی شان در لباس هایشان استفاده کنند و از درس کد بیزنس فرمال (البسه رسمی مناسب محیط کاری) تبعیت کنند و به جزئیات دقت کند.

با این درس کد، کارتیه می خواهد این پیام را به دنیا مخابره کند که همیشه به کوچک ترین جزئیات هم توجه می کند و محصولات تولیدی این برند نیزدقیقاً مثل کارکنانش، ریزبینانه و با ظرافت ساخته و انتخاب شده اند.

به همین سادگی یک لباس می‌تواند ویژگی بارز یک برند را به دنیا مخابره کند.

همانطور که دیدید یک درس کد در دنیای تجارت چه معانی و مفهومی می تواند داشته باشد؛ به همان منوال نیز بین انسان ها و ارتباطات آن ها نیز موثر است.  یک درس کد، اصول استانداردی از لباس پوشیدن در محیط ها ی متنوع است. درس کد ها نشانه های سمبلیک متنوعی از ایده های اجتماعی هستند که شامل کلاس اجتماعی و طبقه بندی اجتماعی، هویت فرهنگی و رفتار انسان ها می باشند.

سنت، سیاست و وابستگی های مذهبی و جغرافیا در تعیین درس کد ها و قوانین آن که افراد چگونه باید لباس بر تن داشته باشند، بسیار تاثیر گذارند. برای مثال لباس رسمی در بسیاری از ممالک دنیا برای آقایان شاید یک کت و شلوار مشکی رنگ بدون کلاه در نظر گرفته شود در حالیکه بین یهودیان، به هنگام رعایت کردن درس کد فرمال و رسمی، شاید ببینیم که آقایان، کلاه های به خصوصی به نام Kippah بر سر دارند. این کلاه با وجود اینکه ریشه های مذهبی دارد اما جزئی از درس کد رسمی این قشر به شمار می رود.


درس کد ها همچنین بر یک امر دیگر نیز توجه خاصی دارند و بر اساس آن قوانین یک درس کد نگارش می شود. قوانین لباس پوشیدن به میزان برهنگی و نشان دادن پوست افراد دقت دارند و در اصل تعریف می‌کنند که چه میزان از این برهنگی و یا دیده شدن پوست در جامعه می‌تواند مورد قبول واقع گردد.

در کشور های مختلف البته این موضوع تفاوت های زیادی دارد. برای مثال در کشور هایی که مذهب، قدرت بالایی دارد اغلب افراد چه زنان و چه مردان پوشیده تر لباس می پوشند. در حالیکه در نقاط دیگر دنیا برای مثال در برخی جاهای بالی شاید پوشش بالا تنه برای زنان آنچنان مطرح نباشد و اغلب فقط یک دامن بر تن داشته باشند و همچنین مردان نیز فقط یک شلوارک کوتاه بر پا داشته باشند. درس کد ها در تمامی نقاط دنیا با توجه به شرایط و فرهنگ متفاوت اند. شاید یک پوشش رسمی در یک جای دنیا، به همان قدری که مثلا پوشش رسمی در فرانسه مطرح است، رسمی محسوب نشود.


انواع درس کد ها (Dress Code)

تقسیم بندی درس کد ها بر اساس متد ها و منابع مختلف می تواند متفاوت باشد اما ما در اینجا سعی کرده ایم چند نوعِ مهم و برجسته آن را مطرح کنیم و توضیحات مختصری در باره هر کدام بدهیم تا شناخت اولیه شما از این درس کد ها ایجاد شود. قطعاً بعد از خواندن این مقاله نگرش بهتری به نوع پوشش و از همه مهم تر نحوه ی انتخاب لباستان برای حضور در جامعه را کسب خواهید کرد.

1.کژوال

در اصل این درس کد، یک درس کد کامل و مجزایی در نظر گرفته نمی شود و قانون چنان زیادی در این زمینه وجود ندارد، بدین معنی که شما می توانید هر چیزی را که دوست دارید بپوشید و با هم ترکیب کنید. البته این امر بدین معنی نیست که به قوانین شیک پوشی یا ترکیب رنگ ها و ساختار ها توجه نکنید بلکه در راستای آن ها باید قدم بردارید. برای مثال در درس کد کژوال شما زیاد در گیر قوانین سخت گیرانه دنیای کت و شلوار و استایل کلاسیک نمی شوید و به راحتی یک هودی را با یک بایکر جکت ترکیب می کنید.


برای رعایت کردن درس کد کژوال قرار نیست زیاد سخت گیری کنید. آیتم های روزمره ای که در کمد لباستان دارید مانند اسنیکرز سفید ساده، یک شلوار جین و یک تیشرت آستین بلند، می تواند ظاهری از این درس کد کژوال را برایتان بسازد. اگر بخواهید کمی قدم فرا تر بگذارید شاید تغییر شلوارتان به شلوار کارگو یا شلوار های چینو بتواند تغییر چشمگیری در ظاهرتان ایجاد کند اما باز هم در نهایت کلید این درس کد سادگی و دم دست بودن آن است و مناسب فعالیت های روزمره و ساده شماست. قطعا حضور یافتن با استایل های این درس کد در محیط های رسمی یا کاری زیاد جالب نخواهد بود.

2. اسمارت کژوال

این درس کد همیشه یکی از برجسته ترین و شاید بتوان گفت بحث برانگیز ترین درس کد هاست و توسط هر فردی به نحوی خاص تعریف می شود. از این جهت شما در رعایت کردن آن همانطور که از اسمش بر می آید، باید هوشمندانه عمل کنید. هوشمند بودن همیشه در هر زمینه ای بحث برانگیز است. چه بسا شما لباسی بر تن داشته باشید که از دید خودتان جزئی از درس کد اسمارت کژوال باشد اما اگر کمی به آن بیاندیشید درمیابید که صرفا در دام ترکیب کردن بی دلیل یک بلیزر با شلوار چینو افتاده اید.

ما در مقاله ای جداگانه در سایت، از اسمارت کژوال صحبت کرده ایم و شما می‌توانید قبل از اینکه مابقی عناوین را مطالعه کنید، لطفاٌ فرصتی بگذارید و برای درک بهتر، آن را مطالعه کنید.

Smart Casual Dress Code

درس کد اسمارت کژوال، در واقع قوانینی هوشمندانه برای دور زدن نظام سر سختانه ی دنیای رسمی پوشی ارائه می دهد و در عین حال می توانید با استفاده از آن ها از آیتم های درس کد کژوال نیز همزمان بهره ببرید و با تلفیق کردن سختگیری های دنیای رسمی و همچنین راحتی و آسایش دنیای لباس هایی که به صورت روز مره می پوشید، ظاهری شیک بسازید.

درس کد اسمارت کژوال، دست شما را در ترکیب کردن آیتم های رسمی با آیتم های کژوال باز می گذارد به شرطی که بدانید این ترکیب ها چگونه و متناسب با چه رویداد و شرایطی، قابلیت پوشیده شدن را خواهند داشت. هر مراسم رسمی یا دورهمی ساده بین دوستان مناسب اسمارت کژوال نیست. درس کد اسمارت کژوال یکی از درس کد هایی است که همیشه با استایل های برجسته و گاها پر زرق و برق نمود پیدا می کند.


3. بیزینس فرمال

درس کد بیزینسی یا تجاری به تمامی ظواهر و پوشش هایی اشاره دارد که افراد در محیط کار بر تن می کنند. این درس کد رابطه بسیار زیادی با چهارچوب ها و اصول سازمان ها دارد. این سازمان ها هستند که تعیین می کنند افراد در محل کارشان چه پوششی داشته باشند. اگر بخواهیم مثالی بارز از این درس کد بزنیم باید به دنیای یونیفرم ها اشاره کنیم.

یونیفرم ها درست است که اشکال متفاوتی دارند اما در حالت بیزینس فرمال انتظار می رود که کارکنان همگی لباس هایی رسمی مثل کت و شلوار بر تن داشته باشند. دنیای درس کد بیزنس فرمال در اصل با لباس های رسمی خلاصه می شود. بانک ها نمونه ی خوبی از درس کد بیزینس فرمال می باشند. جایی که تمامی کارکنان موظف اند تا کت و شلوار بپوشند.


4. بیزینس کژوال

بیزینس کژوال، از تجمیع درس کد بیزینس فرمال با کژوال به دست آمده است با این تفاوت که افراد توسط سازمان‌ها مجبور نمی‌شوند تا حتما کت و شلوار بر تن داشته باشند. این آزادی عمل به افراد داده می شود که از آیتم های کژوالی چون بلیزر ها و یا شلوار های جین استفاده کنند اما به شرطی که متناسب با شرایط و جو کاری سازمانی باشد.

همچنین اگر یونیفرمی برای افراد در نظر گرفته شود تا جای ممکن ارگان ها سعی میکنند که از آیتم های کژوال و ساده برای یونیفرم ها استفاده کنند. برای نمونه، بیمارستان ها می توانند مثال خوبی از این درس کد را داشته باشند. پزشکان و پرستاران شاید در برخی از بیمارستان ها موظف باشند که یونیفرم خاصی بر تن داشته باشند اما در برخی دیگر از بیمارستان ها هم این آزادی عمل به آن ها داده می شود که زیر روپوش سفیدشان هر چیزی که می خواهند بر تن داشته باشند اما این آزادی عمل را مشروط بر حفظ وجهه ی بیمارستان نگه می دارند.

همچنین در بسیاری از بخش ها هم اگر قرار باشد یونیفرمی بر تن داشته باشند اغلب از تی شرت ها و یا شلوار های کارگو مانند استفاده می شوند که اصطلاحا به Scrubs معروف اند و آسایش کژوال بودن را همیشه دارند.

پوشش سازمانی

اغلب افراد زمانیکه در سر کارشان حاضر می شوند، استایل های متنوعی دارند و به قولی سنگین و رنگین اند اما در کل با رعایت راحتی خودشان، وجهه کاری خودشان را نیز رعایت می کنند. در درس کد بیزینس چه کژوال و چه رسمی بهتر است به رنگ های تیره تر تمسک بجویید. رنگ هایی چون آبی سرمه ای، مشکی، ذغالی و طوسی بهترین گزینه های شما می توانند باشند با این تفاوت که در درس کد رسمی شما گزینه ای به جز کت و شلوار ندارید اما در درس کد بیزینس کژوال شما به راحتی می توانید کتتان را با یک بلیزر و یا یک ژاکت عوض کنید.

5. درس کد فرمال (White Tie & Black Tie)

درس کد رسمی و یا فرمال، سر شناس ترین درس کدی است که اغلب افراد در بسیاری از مواقع مجبورند از آن تبعیت کنند. این درس کد برای آقایان پوششی جز کت و شلوار و آیتم‌های رسمی مثل پالتو‌ها را در نظر نمی گیرد.</p>

شما برای رعایت کردن این درس کد اغلب از آیتم های شخصی دوزی و یا مجلسی و رسمی باید استفاده کنید. کفش و پیراهن مجلسی و کت و شلوار پایه گذاران اصلی این درس کد اند. این درس کد مثل دِرِس کد بیزینس محدودیتی در انتخاب رنگ ها ندارد و شما حتی می توانید با پوشیدن یک کت و شلوار زرشکی رنگ هم رسمی به نظر برسید. فقط باید بدانید که در چه موقعیتی و با چه آیتم هایی قرار است آن را بر تن کنید.

درس کد رسمی، زبان اصلی لباس پوشیدن مراسمات است.

درس کد رسمی به دو بخش مجزا که تقریبا مشابه هم هستند تقسیم می شود:

Black Tie و White Tie

Black Tie به چه معنا است؟

برای توضیح کاملتر، باید موقعیت هایی که قرار است با آن ها مواجه شوید را شرح دهیم. در نوع Black tie شما به مراسمی رسمی دعوت می شوید که اغلب هنگام برگزارخواهد شد و محیطی از افراد بلندمرتبه و حتی شاید دوستان و افراد غریبه را قرار است در آنجا ملاقات کنید.

در اغلب این مراسمات، میزبان از شما در کارت دعوت و یا به هنگام دعوت درخواست می کند که شما با رعایت Black Tie در جمعشان حضور داشته باشید و این بدین معنی است که انتظار می رود آقایان با کت و شلوار های سیاه و با پیراهن سفید و اکسسوری‌های مرتبط با آن در جمع حاضر شوند.


لباس اصلی که در این درس کد ها از آقایان انتظار می‌رود بر تن داشته باشند، تاکسیدو ها هستند که به رنگ مشکی شخصی دوزی می شوند. در موقعیت های Black Tie آقایان می توانند کت و شلوار های تیره رنگ دیگری به جای تاکسیدو های مشکی نیز استفاده کنند.

رویداد‌های Black Tie رویداد های بسیار رسمی هستند که شما باید به هنگام پوشش تاکسیدو و یا کت و شلوار تیره رنگتان حتماً از اکسسوری هایی چون کفش و کفش مشکی رنگ و متناسب با کت و شلوارتان استفاده کنید. همچنین باید پیراهن تاکسیدو به همراه دکمه سر دست های مناسب داشته باشید. به یاد داشته باشید که Black Tie شما را محدود به رنگ مشکی نمی‌کند، شما نباید حتماً از یک پاپیون مشکی رنگ استفاده کنید.

اگر با پیراهن تاکسیدو آشنایی ندارید می توانید با مطالعه این مقاله که درباره پلاکت های پیراهن ها (نوار جا دکمه) نگارش شده است اطلاعات مفیدی را در ارتباط با انتخاب پیراهن هایتان کسب کنید.

مراسم هایی که تم پوشش دعوت شدگان Black Tie است به نسبت White Tie ، کمتر رسمی اند اما این موضوع به این معنی نیست که شما می توانید راحت تر لباس بپوشید. این مراسم ها همچنان نیازمند پوشش بسیار رسمی می باشند.

امروزه اصولاً درس کد Black Tie فقط در تاکسیدو و یا کت و شلوار تیره رنگ خلاصه نمی شود و باید بگوییم که یکی از زیر شاخه های این درس کد که به Creative Black Tie Dress Code معروف است، دست حضار را در این نوع مراسم ها کمی باز تر می گذارد و هیچ الزامی برای اینکه افراد، تاکسیدو و یا کت و شلوار مشکی بر تن داشته باشند، نیست. افراد حاضر تاکسیدو های سفید رنگ و یا حتی تاکسیدو هایی با رنگ های غیر همگون نیز بر تن می کنند.

تاکسیدو های غیر همگون عبارت است از یک شلوارمشکی یا سفید که اغلب در طرفین شلوار، بر روی دوخت کناری شلوار در قسمت ران و ساق پا، یک روبان ابریشمی سفید و یا مشکی دوخته می شود و با یک کت Shawl Collar که دقیقاً به سبک، یک تاکسیدو دوخته می شود تکمیل می شوند.


درس کد White Tie چیست؟

درس کد پاپیون سفید یا White Tie هم دقیقاً مثل همتای مشکی رنگش برای مراسمات رسمی در نظر گرفته می شود و باز هم از افراد به هنگام دعوت درخواست می شود تا این درس کد را رعایت کنند. اغلب مراسم هایی که درس کد White Tie ، تم اصلی پوشش مدعووین است به هنگام عصر برگزار می شوند و مستلزم است که آقایان همچنان از ردانگت ها یا کت های دنباله دار بلند استفاده کنند که به همراه یک جلیقه و پیراهن تاکسیدو و با پاپیون های سفید رنگ و یا رنگ های بسیار روشن تکیمل می شوند.

شاید این درس کد را زیاد در مراسم های ایرانی ندیده باشید اما مثالی که از این درس کد می توانیم بزنیم، افراد گروه های کری هستند که در تالار های وحدت یا رودکی بر روی صحنه می روند و اپرا های کلاسیک ایرانی را اجرا می کنند. اغلب مواقع رهبر ارکستر همیشه درس کد White Tie را رعایت می کند و یک فراک یا کت بلند مردانه دنباله دار بر تن دارد.


در کل اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به این دو درس کد داشته باشیم می توانیم بگوییم که بر اساس رویدادی که قرار است در آن حضور داشته باشید از شما خواسته می شود که پوششتان مطابق با استاندارد های white tie یا black tie باشد.

اغلب رویداد‌هایی که درس کد Black Tie در آن‌ها مرسوم است، عروسی‌ها و مهمانی‌هایی هستند که شما به صرف شام دعوت می شوید. این میزبان است که در این مراسمات تعیین می کند که با کدام تم لباس وارد شوید و اغلب مراسماتی چون گالا ها و یا نمایش های ارکستر ها و اپرا ها نیازمند درس کد White Tie اند.


مخلص کلام

تمامی آنچیزی که مطرح شد فقط به صورت بسیار خلاصه واری در اختیارتان قرار گرفتند و باید اذعان کنیم که هر کدام از این درس کد ها به خودی خود، گستره ی بسیار وسیعی از قوانین و باید و نباید ها دارند.

درس کد ها، اتیکت های لباس پوشیدن شما هستند و تعیین می کنند که شما باید با رعایت چه اصولی و چگونه در جامعه حضور بیابید. درست است که درس کد ها شالوده های محکمی از نحوه ی لباس پوشیدن به شما ارائه می کنند اما نه بدین معنی که شما نتوانید خلاقیت و هویت خودتان را نشان دهید.

هر درس کدی توانایی تطبیق داده شدن با هویت و شخصیت شما را دارد. حتی در یک مراسم Black Tie هم، شما می توانید با شخصی تر کردن انتخاب هایتان، تاکسیدویی بر تن داشته باشید که بیانگرِخلاقیت و نو آوری شما باشد.

قوانین لباس پوشیدن محدودیتی در لباس پوشیدن برای شما ایجاد نمی کند.

تمرین

تا به حال با کدام یک از این درس کد ها بیشترین کلنجار را داشته اید؟

کدام یک از درس کد ها بیشتر استایل های شما را می سازند؟ در ساخت استایل هایتان از چه نوع آیتم هایی استفاده می کنید؟

آیا یا تا به حال به مراسم کراوات سفید دعوت شده اید؟

پیام بگذارید