شلوار‌ها همیشه یکی از پایه‌های اصلی هدایت کننده استایل می‌باشند. هر فرد خوش‌پوشی این امر را به خوبی می‌داند. هنگامیکه در تعیین ترکیب‌بندی استایل دچار سردرگمی می‌شوید انتخاب یک شلوار مناسب، بهترین راه حل خواهد بود. باقی آیتم‌های استایلتان خود به خود جفت و جور خواهند شد. گورکا یکی از شلوار­های محبوبیست که در طی چندین سال اخیر نیز به یکی از ترند‌های بزرگ کمد لباس آقایان مبدل شده است.

این شلوار، در رویدادهایی مانند پیتی اومو نیز مورد توجه بیشتر آقایان قرار گرفته است. شلوارگورکا اغلب بر تن اینفلوئنسر‌های مطرح دنیای پوشاک مردانه، به وفور دیده می‌­شود. البته نه فقط در کشورهای اروپایی، بلکه در سرتاسر دنیا، آقایان علاقه خاصی به این شلوار نشان داده اند. این شلوار، یکی از آیتم‌های کلاسیکی است که از مد دهه‌های 70 و 80 دوباره به صدر جدول ترندهای امروزی بازگشته است.

برای درک محبوبیت گورکا پیشنهاد می‌کنیم، نوشتار شلوار پیلی دار را مطالعه کنید. در این نوشتار، ساختار و انواع شلوار پیلی دار منجمله شلوار پیلی دار انگلیسی و ایتالیایی و همچنین کاربرد آن در استایل آقایان به طور مفصل توضیح داده شده است.

Gurkha Pants

شما قرار است در این نوشتار با این سر فصل‌ها آشنا شوید:

1.تاریخچه شلوار گورکا

2. مشخصات شلوار گورکا

3 .رسمی یا غیر رسمی بودن شلوار گورکا

4. چگونه شلوار گورکا بپوشیم؟

5. اکسسوری های مرتبط با شلوار گورکا

6. نکات

تاریخچه شلوار گورکا

شلوار گورکا، زاده سیاست انگلیس است.

زمانیکه درباره تاریخچه اغلب پوشاک کلاسیک مردانه مطالعه کنیم، درمی‌یابیم که تقریباً اکثر آن­‌ها، ریشه در دل لباس‌های نظامی دارند. شلوار گورکا نیز مانند بسیاری از لباس‌­های مردانه، منشأ نظامی دارد. این شلوار، بخشی ازیونیفرم نظامی ارتش نپال در زمان پادشاهی گورکا، در اوایل دهه 1800 بود. اما این شلوار راه خود را چگونه به اروپا یافت؟

ارتش بریتانیا در جریان درگیری‌های کمپانی بازرگانی هند شرقی در سال 1814، مجبور بود تا با امپراطوری نپالی‌ها وارد جنگ شود. نتیجه این جنگ، شکست نپالی‌ها بود، اما به جز حق و حقوقشان، سربازان این کشور چیز دیگری نیز به انگلیسی‌ها دادند. شلوار سربازان نپالی الهام بخش ساخت شلوار پیلی دار ارتش بریتانیا شد. در طی این درگیری‌ها، انگلیسی‌ها از مقاومت، دلاوری و قدرت رزمی نپالی‌ها در میدان نبرد شگفت زده شده بودند. همین موضوع، باعث احترام ارتش بریتانیا به گورکاها (سربازان نپالی پادشاهی نپال ملقب به گورکا) شد و در نهایت پیمان صلح امضا کردند.


یک تعهد نظامی به دوستی توانست یکی از بی‌انتها ترین آیتم‌های کمد لباس آقایان امروزی را متولد کند.

بعد از عقد عهدنامه صلح، سیاست انگلیس طبق معمول وارد صحنه شد. یکی از مفاد منحصر به فرد این پیمان صلح، باعث شد تا شلوار گورکا به اروپا راه یابد. ارتش بریتانیا طبق این قرار داد اجازه داشت تا سربازان امپراطوی گورکا را به صفوف خود اضافه کند. همین امر بعدها باعث راهیابی یونیفرم نظامی سربازان گورکا و در واقع شلوار گورکا به ارتش‌های اروپایی شد. البته که شلوار گورکای آن زمان با نمونه‌های امروزی تفاوت زیادی داشت. اما بعد‌ها در سیر تکامل آن، خیاطان اروپایی و بریتانیایی، تغییرات زیادی اعمال کردند تا شلوار گورکا به شکل امروزی درآید.

شلوار گورکا، برخاسته از اتحاد و در واقع ترکیب کاملی از تاثیرات نپال و بریتانیاست. گورکا شلواری بود که بعدها برای یونیفرم‌ ارتش بریتانیا طراحی شد اما همچنان، ریشه در سنت لباس نظامی بریتانیا و پوشش مردم نپال دارد. ریشه اصلی گورگا یا گورخا، در واقع به سربازان گورکا باز می‌گردد.. گورکا در اصل از نام خاندان گورکا که عهده دار امپراطوری نپال بودند، سرچشمه می‌گیرد.

برش شلوار گورکا

در ابتدا برش شلوار گورکا کمی تنگ­تر از نمونه‌های امروزی بود. جالب است بدانید که چین‌­ها یا پیلی‌ها، برای سهولت در جابجایی، بعدا به این شلوار اضافه شدند. یکی دیگر از عناصر تلفیق فرهنگی این دو کشور را می‌توان در کمربند شلوار مشاهده کرد.

کمربند‌های بلند و پهن، که شباهت زیادی به کامرباندها داشتند نیز در پوشش این شلوار مشاهده می‌شد. از آن­جایی­ که نیروهای بریتانیا در آن زمان در هند شرقی مستقر بودند، به آداب و رسوم محلی منطقه نیز خو گرفتند و مثل مردم منطقه، یک تکه پارچه پهن را به دور کمر خود می‌بستند.

در فرهنگ آن زمان، پوشاندن کمر برای افراد، یک رفتار مودبانه تلقی می‌شد. بسیاری از افراد در منطقه نپال و هند شرقی، برای پوشاندن کمر خود، از حمایل‌های نظامی استفاده می‌کردند. همین امر در دهه‌های 1800 در بین سربازان بریتانیایی نیز به تدریج برای استفاده در آب و هوا گرم و خنک نگه داشتن خودشان، محبوب شد. همین استفاده از حمایل‌‌های نظامی و یا بعد‌ها، کامربند باعث شد تا این تکه از پوشش با شلوار گورکا تلفیق شود و کمر‌های پهن شلوارهای امروزی گورکا را ایجاد کند.

شلوار گورخا


مشخصات شلوار گورکا

شلوار گورکا، دارای جزئیات و ویژگی‌های متنوعی است که می‌توانید با شناخت آن‌ها در استایلتان تغییرات عمده ای به وجود آورید.

چندین ویژگی متمایز در شلوار گورکا وجود دارد. اول از همه، این شلوار با داشتن پیلی در قسمت جلوی کمر، از سایر شلوار‌ها متمایز می‌شود. به طور معمول، آن‌ها دارای یک یا دو پیلی هستند که ممکن است رو به داخل و یا رو به بیرون باشند که نشات گرفته از تفاوت‌های خیاطی به سبک انگلیسی و یا سبک ایتالیایی است.

شلوار گورکا، با توجه به طراحی مختلف، تنظیم کننده‌های کمری (Side Adjusters) متنوعی دارد. این تنظیم کننده‌ها دقیقاً از شکل حمایل نظامی که در قسمت بالا بدان اشاره شد، نشات گرفته‌اند. انواع Side Adjuster دکمه‌ دار و یا سگگ دار، به افراد این اجازه را می‌دهد تا با استفاده از آن‌ها، دور کمر شلوار را تنگ‌تر و یا گشاد‌تر کنند.

از طرفی در انواع دیگری از این نوع شلوار، در قسمت کمر، سگک قلاب و گیره‌ای طراحی می‌شود که شما می‌توانید با تغییر دادن محل بستن این سگگ‌ها، دور کمر خودتان را تنگ تر کنید. برای این نوع شلوار گورکا، نیازی به بستن کمربند نیست. البته انواع دیگری نیز از شلوارگورکا وجود دارد که دارای دو سگک تنظیم کننده در قسمت پهلو‌ها (کنار کمر) است.

جزئیات بیشتر

به طور کلی، جزئیات این شلوار، به شکلی ساخته شده­ که ظاهر یک کمرِ بسیار بلند و تنگ را به شما بدهد، از آنجاییکه طول فاق شلوار‌های گورکا نیز به نسبت سایر شلوار‌ها بلند‌تر است، این شلوار می‌تواند پاها را بلندتر و کشیده‌تر نشان ­دهد.

از این رو در انتخاب این شلوار نیز باید کمی هوشمندانه عمل کنید. انواعی که به نام شخصی دوزی و یا سفارشی‌دوزی اما با فاق کوتاه تهیه می‌شوند، زیبایی آنچنانی ندارند. از طرفی شلوار گورکا، برای تمامی فرم‌های بدنی، منناسب نیست.

شلوار گورکا برای پوشاندن ایرادات اندامی نظیر باسن تخت و یا ران‌های لاغر مناسب است. مانند بسیاری از لباس‌ها، مهم ترین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، تناسب می‌باشد.

تناسب اندام هنگام پوشیدن شلوار گورکا مهم است. اگر در ناحیه شکم، کمر و لگن، اضافه وزن دارید یا بهتر است بگوییم فرم بدن دایره‌ای شکل دارید؛ این نوع شلوار، برای شما مناسب نخواهد بود.


رسمی یا غیر رسمی بودن شلوار گورکا

شلوار گورکا در طول سال­­ها تغییر زیادی نکرده است و یکی از آیتم‌هاییست که دچار تحول عظیمی نشده است و شکل سابق خود را بعد از تلفیق اساس نپالی خود با خیاطی انگلیسی حفظ کرده است.

یکی از بزرگ­ترین سؤالات در مورد شلوار گورکا این است که آیا این شلوارها رسمی هستند؟

پاسخ این سوال به پارچه و رنگ آن‌ها بستگی دارد. معمولاً گورکا‌هایی که از پارچه‌های ابریشمی، لینن یا پنبه‌ای ساخته می‌شوند، بیشتر مناسب پوشش روزمره و تابستانی اند. این نوع شلوار‌ها می‌توانند، مناسب دِرِس کد کژوال باشند اما اگر شلوار گورکا با پارچه‌های پشمی و یا فلانل‌های ضخیم دوخته شود، می‌تواند یک آیتم رسمی به حساب بیاید و برای پوشیدن در مجالس رسمی مناسب باشد.

رسمی بودن یا غیر رسمی بودن یک شلوار گورکا با توجه به ویژگی و وزن پارچه، تعیین می‌شود. پارچه‌هایی که خط اتو و یا پیلی‌های تیز‌تری بر روی شلوار ایجاد می‌کنند، بیشتر مناسب پوشش‌های رسمی اند و حتی می‌توان از آن‌ها به همراه یک جکت و یا کت بلیزر برای پوشش‌های اسمارت کژوال نیز بهره برد.


چگونه شلوار گورکا بپوشیم؟

1.به عنوان یک شلوار تک

شلوار گورکا به دلیل ظرافت و جزئیاتی که در ناحیه کمر دارد، زیاد مناسب ترکیب شدن با کت‌های رسمی نیست. در واقع با شما با ترکیب کت رسمی با شلوار گورکا، شما تمامی پیلی‌ها و جزئیات آن را پنهان خواهید کرد. از این رو بهتر است که آن‌ها را به خصوص در آب و هوای گرم سال، به عنوان شلوار تک، با پیراهن و یا تیشرت ترکیب کنید.

شلوار گورکا، کانون جلب توجه استایل شماست و تا حد ممکن نباید جزئیات آن را در زیر کت پنهان کرد.این شلوار بهترین گزینه برای ترکیب با کت تک (از نظر رنگ و پارچه) است. فقط باید دقت کنید که فیت شلوار پیلی‌دار، شکل راسته خودش را حفظ کند و به پاهای شما نچسبد. اگر همچنان مایلید تا به همراه شلوار گورکا، کت بپوشید، فراموش نکنید که دکمه‌ی کت خود را برای دیده شدن جزئیات شلوار باز بگذارید.

2.به همراه جکت‌های کوتاه

یکی از بهترین ترکیب بندی‎‌هایی که می‌توان با شلوار گورکا ایجاد کرد، پوشیدن آن‌ها به همراه کت چرم است، مانند بایکرجکت‌ و یا ریسر جکت. سافاری جکت‌ نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسبی برای ترکیب شدن با شلوار گورکا باشد، اما به یاد داشته باشید که انواع بدون کمر آن‌ها، ارجحیت بیشتری دارند.

این سبک از پوشش‌ها برای فصل های بهار و پاییز که آب و هوای نامشخصی از نظر گرما و سرما در طول روز دارند می‌توانند مناسب باشند.

شلوار گورکا در روز‌های سرد‌تر سال به همراه یقه اسکی‌ و یک کت بلیزر، می‌تواند پوششی مناسب از درس کد اسمارت کژوال را به شما بدهد در حالیکه در روز‌های گرم تابستانی نیز، ترکیب گورکا با تی شرت‌های تک رنگ و حتی پیراهن‌های طرح دار گلدار نیز زیبایی خاصی به استایل شما خواهد بخشید. به یاد داشته باشید که سر کمری شلوار‌های گورکا به اندازه کافی پهن هستند از همین رو از ترکیب کردن آن‌ها با جکت‌های کوتاه ترسی نداشته باشید.

3.ترکیب با پیراهن‌های هاوایی

پیراهن‌های هاوایی، از آنجایی که دارای یک فیت گشاد اند و جریان هوای خوبی در روز‌های گرم سال ایجاد می‌کنند، گزینه مناسبی برای ترکیب شدن با شلوار گورکا هستند. ترکیب شلوار گورکا با پیراهن کوبایی یا هاوایی، حس و حال استایل وینتج را در ظاهرتان خواهد ساخت.

حتی می‌توان در روز‌های گرم سال شلوار گورکا را با یک تیشرت و یا رکابی نیز ترکیب کنید و بر روی آن از یک پیراهن ‌کوبایی استفاده کنید. این ترکیب نه تنها گرم نخواهد بود بلکه به خاطر ایجاد یک جریان هوای مناسب شما را خنک تر نگه خواهد داشت.

به یاد داشته باشید که در روز‌های گرم سال، یک شلوار گورخا با فیت گشاد انتخاب کنید. این نکته برای افرادی که دارای ران‌های عضلانی و یا پر حجم هستند، بسیار کلیدی است و شما را خنک تر نگه خواهد داشت.


4.کفش مناسب شلوار گورکا

زمانیکه صحبت از ترکیب کفش‌ با شلوار گورکا می‌شود، طیف بسیار گسترده‌ای از کفش‌ها در اختیار شما قرار خواهند گرفت. شلوار گورکا به دلیل ریشه‌های نظامی که دارد به خوبی با بوت‌ها ترکیب می‌شود. شما می‌توانید نه تنها یک شلوار گورکا را با کفش‌هایی نظیر دربی‌‌‌ها یا یک جفت کفش آکسفورد ترکیب کنید بلکه در روز‌های سرد تر سال نیز، یک چلسی بوت هم می‌تواند کاربردی باشد.

صحبت اصلی ترکیب شلوار گورکا با کفش‌، بیشتر در فصل تابستان و روز‌های گرم سال است. در روز‌های گرم سال، یک گورکا از جنس لینن با یک جفت اسنیکرز سفید مینیمال، استایلی زیبا خواهد ساخت. کفش دیگری که در این روز‌ها می‌تواند کاربردی باشد، لوفر است، به خصوص پنی لوفر جیر، که به خوبی با شلوار گورکا ترکیب می‌شود. نکته حائز اهمیت در ترکیب لوفر‌ها و اسنیکرز با شلوار گورکا این است که باید به بلندی شلوار و دمپای آن دقت کنید.

موضوع دمپای شلوار، همیشه یکی از دغدغه‌های پوشش استایل آقایان، مخصوصا در ایران می‌باشد، به همین دلیل نوشتار مرتبط با اندازه‌ی دمپای شلوار را در سایت مطالعه کنید.

اصولا دمپای شلوار‌های گورکا مناسب فصول گرم، به نسبت انواع متناسب آن برای روز‌های سرد سال، کوتاه ترند. یک جفت کفش لوفر به همراه شلوار گورکا لینن، زمانی انسجام خوبی به استایل شما خواهد بخشید که شلوارتان بر روی کفشتان شکستگی ایجاد کرده باشد و حتی کمی بالاتر از قوزک پای شما قرار بگیرد.


اکسسوری مرتب با شلوار گورکا

شلوار گورکا به دلیل ساختار سرکمری خود، نیازی به کمربند ندارد. در اصل شما شلوار گورکا پوشیده‌اید تا از شر کمربند خلاص شوید. البته این امر در نوعی از شلوار‌های پیلی‌دار که سر کمری آن‌ها بدون دکمه یا دارای بند کمربند هستند، استثناست. اما در کل مادامی که شما از شلوار گورکا استفاده می‌کنید، خیالتان از ‌نپوشیدن کمربند راحت باشد.

به جای کمربند، برای اینکه بتوانید شلوارتان را در موقعیت مناسب بر روی کمرتان، قرار دهید، یک ساسبندر می‌تواند مفید باشد. انواع ساسبندهای سه گیره ای و چهار گیره ای می‌توانند برای این کار مناسب باشند.

به یاد داشته باشید که ساسبند‌‌ها فقط مناسب شلوار‌های گورکایی اند که سگک جانبی ندارند. سگک‌های جانبی در واقع یک نوآوری نظامی بودند. سربازان بریتانیایی از این طریق، بدون پوشیدن آیتم‌های اضافی مثل کمربند و یا ساسبند‌ها، شلوار خود را بالا نگه می‌داشتند. همچنین در زمان‌هایی که با گرمای زیادی مواجه می‌شدند، شلوار خود را گشادتر کنند.


نکته

در انتخاب پهنای سر کمری شلوار گورکا، دقت کنید. مهم‌ترین شاخصه انتخاب هر لباسی، فیت و اندازه مناسب آن است. افرادی که دارای اضافی وزن در قسمت پهلو‌ها هستند و یا شکم سیبی شکل دارند، هیچگاه نباید به سراغ شلوار گورکا بروند. سر کمری شلوار گورکا بر تن افراد با فرم بدنی سیبی شکل، با کمی تحرک به سمت بیرون تا خواهد خورد. این امر باعث خواهد شد تا نمای داخل کمر شلوار نمایان شود و زیبایی پیلی‌های شلوارتان از بین خواهد رفت.

نتیجه

شلوار گورکا، یکی از آیتم‌های کمد لباس آقایان است که برخلاف تصور بسیاری از افراد، تاریخچه‌ای بسیار بلند و بالا در پس آن وجود دارد. یک شلوار گورکا با فیت مناسب، دست شما را در ترکیب بندی آن با سایر آیتم‌های کمد لباستان باز خواهد گذاشت و نه تنها در پوشش‌های کژوال بلکه در استایل‌های مناسب اسمارت کژوال نیز می‌توانید از آن بهره ببرید.

شما شلوار گورکا را با چه آیتم‌هایی ترکیب می‌کنید؟

چه قوانینی را در ارتباط با شلوار گورکا می‌دانید که در نوشتار بالا قید نشده اند؟

نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. شما با اینکار در تعیین جهت نوشتار‌های بعدی به ما کمک خواهید کرد.